Výsledky Fiatu v prvním čtvrtletí roku 2002

Výsledky za první čtvrtletí roku 2002 v zásadě odpovídaly výsledkům posledních tří měsíců roku 2001. Hlavní údaje týkající se daného období jsou uvedeny v následujícím článku.
Výsledky Fiatu v prvním čtvrtletí roku 2002
Celkové tržby činily 14 100 milionů eur, což je ve srovnání s týmž obdobím minulého roku asi o 4 % méně (pokles asi o 6 % při přepočtu na srovnatelnou úroveň konsolidace). Nižší prodej v sektoru automobilů a náhradních dílů byl pouze částečně nahrazen nárůstem v oblasti služeb.

Provozní výsledek byl záporný ve výši 299 milionů eur, v prvním čtvrtletí roku 2001 to byl provozní zisk ve výši 125 milionů eur. Za tímto poklesem stojí špatné výsledky sektoru automobilů a náhradních dílů.

Podíl skupiny na čistém zisku za dané období činí ztrátu ve výši 529 milionů eur. Pro srovnání - v prvních třech měsících roku 2001 to byl zisk ve výši 193 milionů eur, když skupina zaznamenala výjimečné příjmy ve výši asi 400 milionů eur.

Čisté finanční postavení firmy k 31. březnu 2002 činí dluh ve výši 6,6 miliardy eur, což je asi o 570 milionů eur více než na začátku roku. Pozitivní dopad nedávného navýšení kapitálu a prodeje aktiv, který vedl k navýšení zdrojů celkem asi o 1,3 miliardy eur, byl eliminován běžným sezonním nárůstem potřeby pracovního kapitálu asi o 550 milionů eur a kapitálovými výdaji, které během daného období překročily interně získané zdroje asi o 620 milionů eur. Skupině navíc vznikla vydání ve výši asi 620 milionů eur na stávající závazky, mezi které se řadí akvizice většího podílu v Kobelco prostřednictvím CNH, nákup dalšího 15% podílu v Irisbusu prostřednictvím Iveco a novým stanovením hodnot podílu aktiv a závazků, které předala firma Fiat Auto společnosti Fiat-GM Powertrain.

Na výkon skupiny je třeba pohlížet v kontextu situace na automobilovém trhu, který byl během prvních tří měsíců roku charakterizován rychlým poklesem poptávky.

To byl i případ trhu s osobními automobily, který ve srovnání s prvním čtvrtletím roku 2001 poklesl v Evropě o 4 %, v Itálii dokonce o 13 %. Hroutící se trhy v Polsku a v Argentině nevykazovaly žádné známky obratu a pokles, který byl v Brazílii zřejmý od posledních měsíců roku 2001, se, jak se zdá, zintenzivňuje.

Také poptávka po stavebních strojích se snižuje (-7 % v Severní Americe a –18 % v Evropě). Na druhou stranu trh se zemědělskými stroji rostl jak v Evropě, tak v Severní Americe o 2 %.

Prodej užitkových vozidel celkem se snížil v Evropě o 12 %, přičemž těžkotonážní segment klesl o celých 17 %.

Výkon základních sektorů

Automobily


Fiat Auto zaznamenal během prvních tří měsíců roku 2002 tržby ve výši 6 miliard eur, což představuje ve srovnání se stejným obdobím minulého roku pokles o 11,2 %. Sektor prodal 518 000 vozidel (-14,9 %), na čemž se odrážejí špatné podmínky trhu, zejména v Itálii, stejně jako pokles tržního podílu Fiat Auto, který v Itálii spadl na 33,5 % a v Evropě celkem na 9,3 %, částečně v důsledku selektivnějšího přístupu k prodejním kanálům. Snižování polského, argentinského a brazilského trhu mělo též značný dopad na prodej v rámci sektoru.

Fiat Auto zaznamenal provozní ztrátu ve výši 429 milionů eur (v prvním čtvrtletí roku 2001 to byla ztráta 16 milionů eur). Nižší prodej, vyšší náklady na výzkum a vývoj a zvýšení provizí požadované v souvislosti s prodloužením záruční doby na dva roky nemohly být zcela vyrovnány nižšími výrobními náklady a rostoucí součinností, která vzniká v rámci průmyslové aliance s General Motors.

Navzdory tomuto obtížnému prostředí zaváděl Fiat Auto i nadále programy navržené pro obnovení ziskovosti. Byli již jmenováni výkonní pracovníci pro řízení jednotlivých Obchodních jednotek, byly sestaveny různé řídící týmy, byly přijaty nové struktury schválené za účelem zvýšení hodnoty značek Fiat Auto, byl zefektivněn rozhodovací proces a zvýšen důraz na uspokojení zákazníka. Co se týče restrukturalizace, již je zcela ukončen přenos výrobního provozu Rivalta do Mirafiori. Navíc snaha o inovace v rámci sektoru přináší další výsledky: nedávné uvedení vozů Alfa 156, Alfa 156 GTA a nového Fiatu Ducato bude pokračovat následně uvedením Lancie Thesis a nových minivanů Lancia Phedra a Fiat Ulysse. Vozy Alfa 147 GTA a Stilo Station Wagon, které představují klíčové doplňky nové rodiny vozů střední třídy, prodávaných pod značkou Fiat, se objeví později, během tohoto roku. Nakonec je třeba zmínit práci v rámci průmyslové aliance General Motors a Fiat Auto; bylo založeno společné návrhářské centrum v Turíně, kde se budou vyvíjet společné součástky a systémy pro kompaktní vozy, které budou tito partneři vyrábět v budoucnosti.

Zemědělské a stavební stroje

Tržby CNH činily během prvního čtvrtletí roku 2002 celkem 2 720 milionů eur, což je ve srovnání s týmž obdobím roku 2001 nárůst o 3,3 %. Na tomto zlepšení se ze značné části podepsalo zhodnocení amerického dolaru vůči euru a akvizice Kobelco North America. Prodej zemědělských strojů prudce rostl v Severní a Jižní Americe. Na druhou stranu dodávky stavebních strojů klesaly kvůli slabé poptávce a prudké redukci sektorových zásob v rámci celé organizace, zvláště pak v tomto segmentu. Navzdory snížení jednotkového prodeje však byla společnost CNH schopna zlepšit své konkurenční postavení a zvýšit svůj tržní podíl v mnoha výrobních segmentech.

Sektor zaznamenal provozní zisk ve výši 30 milionů eur (v prvním čtvrtletí roku 2001 to bylo 55 milionů eur), navzdory poklesu jednotkového prodeje, který byl způsoben slabým trhem se stavebními stroji. Dosažení kladných čísel též napomohla součinnost vyplývající z integrace s provozem Case (úspory více než 20 milionů eur během daného čtvrtletí) a pokračující zavádění programů technologické obnovy.

Užitková vozidla

Firma Iveco, která se poprvé účetně zcela spojila s Irisbusem, zaznamenala tržby ve výši 2,1 miliardy eur, což je o 2,2 % více, než činil výsledek v prvním čtvrtletí roku 2001. Navzdory nízké poptávce po celé Evropě a poklesu prodeje ve srovnání se stejným obdobím minulého roku o 6,4 %, zcela inovovaná výrobní linka Iveco umožnila zvýšení tržního podílu sektoru ve všech segmentech: lehká užitková vozidla (+0,5 %), užitková vozidla střední kategorie (+6,8 %) i těžkotonážní vozidla (+1,3 %).

Pokles prodeje spolu se silným konkurenčním tlakem měl negativní dopad na provozní zisky, které poklesly na 11 milionů eur (během prvních tří měsíců roku 2001 to bylo 64 milionů eur). Ostatní sektory Součástkové sektory (Magneti Marelli, Teksid a Comau) byly zasaženy slabým výkonem výrobců automobilů a zaznamenaly provozní ztrátu ve výši 33 milionů eur, v prvním čtvrtletí roku 2001 šlo o provozní zisk ve výši 17 milionů eur.

FiatAvio si i nadále vedl dobře, jeho tržby odpovídaly prvním třem měsícům roku 2001, provozní zisk činil 54 milionů eur a výnosnost z prodeje činila 14 %.

Další zlepšení zaznamenaly i společnosti Toro Assicurazioni, která dokázala 5,7% nárůst výše uzavřených pojistek, a Business Solutions. Oba sektory zvýšily i své provozní zisky.

Výhledy na zbytek roku

Během příštích měsíců se bude Fiat Group soustředit na realizaci dříve oznámeného programu prodeje aktiv, který má vést ke snížení zadluženosti skupiny. Skupina bude současně plně implementovat přísný akční plán zaměřený na návrat společnosti Fiat Auto k ziskovosti. O tyto cíle se bude usilovat v problematickém ekonomickém prostředí. Navzdory kladným náznakům se světové hospodářství zotavuje nadále jen pomalu a značně nejistě.

Za těchto podmínek se neočekává, že by hlavní trhy, na nichž skupina působí, měly v rámci prvních čtvrtletí vykazovat výrazná zlepšení. Poptávka po automobilech zůstane slabá, zvláště pak v Itálii. I trh se zemědělským vybavením zůstane ve spodní části cyklu, zatímco globální poptávka po stavebních strojích bude zřejmě i nadále klesat. Na trhu užitkových vozidel se očekává prudký pokles ve všech segmentech.

Přísné industriální a finanční iniciativy přijaté v prosinci 2001 připravily skupinu na tuto nepříznivou situaci a měly by jí umožnit splnit její cíle, mezi které se řadí dosažení nezáporného hospodářského výsledku za rok 2002 a snížení čisté zadluženosti na polovinu ve srovnání s úrovní ke konci roku 2001.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků