Výročí: 16. června Henry Ford posadil Ameriku do aut

Když Henry Ford 16. června 1903 s dalšími jedenácti investory zakládal Ford Motor Company, nebyl už žádný podnikatel začátečník. Předtím opustil další dvě vlastní firmy. Byl ovšem puntičkář a vizionář, a pokud neměl absolutní kontrolu a podporu ve svých cílech, raději odešel. Tak vznikla například firma Cadillac, která se před Fordovým odchodem jmenovala Henry Ford Company.

To Ford Motor Copany byla konečně firmou podle jeho gusta. Ford měl za cíl vyrábět nejnovější hit tehdejšího pokroku automobil natolik levně a efektivně, aby se z luxusního zboží pro pár vyvolených mohl stát předmět běžné potřeby jako třeba bicykl. Vlohy pro to měl. Byl nadaný inženýr se zkušenostmi z firmy Westinghouse i tehdejší společnostiThomase Edisona a za svůj život získal zhruba 160 patentů.

V době založení měla Ford Motor Copany počáteční kapitál ve výši 28 tisíc dolarů. Po několika závodních speciálech došlo v roce 1908 na legendární model T. Již v roce uvedení
na trh nešlo o drahý vůz. Tehdejších 825 dolarů by bylo něco málo přes 20 tisíc v současných
cenách.

Co však bylo zásadní, Fordovi se během osmi let podařilo cenu postupně snížit až na 360 dolarů. Dosáhl toho zavedením pásové výroby a pohyblivých montážních linek, kterými se
prý měl inspirovat na jatkách. Jeho výrobní postupy se záhy staly synonymem pro nadcházející masovou průmyslovouvýrobu.

V roce 1918 tak každé druhé auto jezdící v USA sjelo z linek Fordovy továrny a bylo
v modelu T. Do konce jeho produkce v roce 1927 se ho vyrobilo neuvěřitelných 15 milionů
a legendárnímu brouku trvalo 45 let, než jej překonal. Kromě výroby byl ovšem Ford průkopníkem i v péči o své zaměstnance. Spočítal si, že kvalifikovaní a loajální pracovníci jsou levnější než nádeníci, jež je třeba stále zaučovat, a tak dělníkům platil dvojnásobek obvyklých výdělků. Za to od nich očekával spořádaný životní styl, který kontrolovalo speciální firemní oddělení a o odborech nechtěl ani slyšet.

Zdroj: www.E15

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Henry Ford a jeho slavný model T.

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků