Výročí: 16. června Henry Ford posadil Ameriku do aut

Když Henry Ford 16. června 1903 s dalšími jedenácti investory zakládal Ford Motor Company, nebyl už žádný podnikatel začátečník. Předtím opustil další dvě vlastní firmy. Byl ovšem puntičkář a vizionář, a pokud neměl absolutní kontrolu a podporu ve svých cílech, raději odešel. Tak vznikla například firma Cadillac, která se před Fordovým odchodem jmenovala Henry Ford Company.

To Ford Motor Copany byla konečně firmou podle jeho gusta. Ford měl za cíl vyrábět nejnovější hit tehdejšího pokroku automobil natolik levně a efektivně, aby se z luxusního zboží pro pár vyvolených mohl stát předmět běžné potřeby jako třeba bicykl. Vlohy pro to měl. Byl nadaný inženýr se zkušenostmi z firmy Westinghouse i tehdejší společnostiThomase Edisona a za svůj život získal zhruba 160 patentů.

V době založení měla Ford Motor Copany počáteční kapitál ve výši 28 tisíc dolarů. Po několika závodních speciálech došlo v roce 1908 na legendární model T. Již v roce uvedení
na trh nešlo o drahý vůz. Tehdejších 825 dolarů by bylo něco málo přes 20 tisíc v současných
cenách.

Co však bylo zásadní, Fordovi se během osmi let podařilo cenu postupně snížit až na 360 dolarů. Dosáhl toho zavedením pásové výroby a pohyblivých montážních linek, kterými se
prý měl inspirovat na jatkách. Jeho výrobní postupy se záhy staly synonymem pro nadcházející masovou průmyslovouvýrobu.

V roce 1918 tak každé druhé auto jezdící v USA sjelo z linek Fordovy továrny a bylo
v modelu T. Do konce jeho produkce v roce 1927 se ho vyrobilo neuvěřitelných 15 milionů
a legendárnímu brouku trvalo 45 let, než jej překonal. Kromě výroby byl ovšem Ford průkopníkem i v péči o své zaměstnance. Spočítal si, že kvalifikovaní a loajální pracovníci jsou levnější než nádeníci, jež je třeba stále zaučovat, a tak dělníkům platil dvojnásobek obvyklých výdělků. Za to od nich očekával spořádaný životní styl, který kontrolovalo speciální firemní oddělení a o odborech nechtěl ani slyšet.

Zdroj: www.E15

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Henry Ford a jeho slavný model T.

 

TEST Renault Mégane Grandtour GT dCi: Ekonomická nerovnice

Renault Mégane Grandtour GT dCi

Úsporných vozů s vizáží ostrých verzí se na českém trhu najde spousta. Zkoušený Mégane GT dCi je jedním z nich, jedna věc nám na něm ale nesedí. A motor to není.

včera | Jan Mička | 32 příspěvků
TEST Citroën Spacetourer XL 2.0 BlueHDi: Maximální pohodlí pro sedm

Citroën Spacetourer XL

Citroën v nové generaci svého užitkového vozu změnil partnera a zvelebil osobní verzi. Vyzkoušeli jsme to nejlepší, co nabídne Spacetourer.

21.  11.  2017 | Milan Lažanský | 12 příspěvků
Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

19.  11.  2017 | David Rusol | 17 příspěvků