Výročí: 16. června Henry Ford posadil Ameriku do aut

Když Henry Ford 16. června 1903 s dalšími jedenácti investory zakládal Ford Motor Company, nebyl už žádný podnikatel začátečník. Předtím opustil další dvě vlastní firmy. Byl ovšem puntičkář a vizionář, a pokud neměl absolutní kontrolu a podporu ve svých cílech, raději odešel. Tak vznikla například firma Cadillac, která se před Fordovým odchodem jmenovala Henry Ford Company.

To Ford Motor Copany byla konečně firmou podle jeho gusta. Ford měl za cíl vyrábět nejnovější hit tehdejšího pokroku automobil natolik levně a efektivně, aby se z luxusního zboží pro pár vyvolených mohl stát předmět běžné potřeby jako třeba bicykl. Vlohy pro to měl. Byl nadaný inženýr se zkušenostmi z firmy Westinghouse i tehdejší společnostiThomase Edisona a za svůj život získal zhruba 160 patentů.

V době založení měla Ford Motor Copany počáteční kapitál ve výši 28 tisíc dolarů. Po několika závodních speciálech došlo v roce 1908 na legendární model T. Již v roce uvedení
na trh nešlo o drahý vůz. Tehdejších 825 dolarů by bylo něco málo přes 20 tisíc v současných
cenách.

Co však bylo zásadní, Fordovi se během osmi let podařilo cenu postupně snížit až na 360 dolarů. Dosáhl toho zavedením pásové výroby a pohyblivých montážních linek, kterými se
prý měl inspirovat na jatkách. Jeho výrobní postupy se záhy staly synonymem pro nadcházející masovou průmyslovouvýrobu.

V roce 1918 tak každé druhé auto jezdící v USA sjelo z linek Fordovy továrny a bylo
v modelu T. Do konce jeho produkce v roce 1927 se ho vyrobilo neuvěřitelných 15 milionů
a legendárnímu brouku trvalo 45 let, než jej překonal. Kromě výroby byl ovšem Ford průkopníkem i v péči o své zaměstnance. Spočítal si, že kvalifikovaní a loajální pracovníci jsou levnější než nádeníci, jež je třeba stále zaučovat, a tak dělníkům platil dvojnásobek obvyklých výdělků. Za to od nich očekával spořádaný životní styl, který kontrolovalo speciální firemní oddělení a o odborech nechtěl ani slyšet.

Zdroj: www.E15

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Henry Ford a jeho slavný model T.

 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 16 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků