Výroba osobních vozů u nás láme rekordy

Plný náběh výroby v kolínské automobilce TPCA a navýšení výroby v Mladé Boleslavi má za následek, že se v ČR v letošním roce vyrobí rekordní počet automobilů.

Za celý loňský rok se u nás vyrobilo zhruba 606 tis. automobilů a tento počet byl letos překročen již v létě. Ke konci září mají automobilky na kontě již 631 tis. vozů, což znamená 50 % meziroční růst.

Po rozpačitém startu výroby plní TPCA své plány. Do konce září měli v plánu vyrobit 220 tis. vozů a fakticky jich stihli o 356 více. Do konce roku se tak splní původní záměr vyrobit 300 000 automobilů.

Škoda za devět měsíců vyrobila 410 tis. automobilů, což je mírně nad plán, protože hranici čtyř set tisíc, měla překročit až v říjnu. Letošní cíl hovoří o 540tis. automobilech, což je o necelých 45 tis. více, než loni.

Zároveň i další menší automobilky zvedly svou výrobu. Karosa prozatím vyrobila 1 798 autobusů, což je jen o 100 méně, než za celý loňský rok.

Na opačné straně jsou pak výrobci nákladních vozů a někteří malí výrobci. Tatra, Avia i Jawa hlásí stagnaci, případně mírný pokles.

Pokud půjde vše dosavadním tempem, vyrobí se u nás za rok 2006 okolo 840 tis. automobilů všeho druhu, motocyklů a přívěsů. Což by znamenalo meziroční nárůst o 40 procent. Za tyto vozy pak společnosti utrží okolo 550 mld. Kč. Díky tomu, že 92% produkce míří do zahraničí, představují aumobily jeden z nosných pilířů našeho exportu.

Situace bude v dalších létech stagnovat a nečekají se další výrazná navýšování výroby. Až v roce 2009 zahájí výrobu i nošovický Hyundai, dosáhne výroba poprvé jednoho milionu automobilů.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 49 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 25 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků