Výroba nákladních aut v Česku klesla za 10 let na polovinu

Zatímco v roce 2001 dodali čtyři výrobci na trh 2718 vozů, loni to bylo jen 1293 aut od dvou automobilek. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu.
Výroba nákladních aut v Česku klesla za 10 let na polovinu

Největším výrobcem nákladních aut je kopřivnická Tatra, které ale loni poklesla produkce o čtvrtinu na 702 vozů. Letňanská Avia naopak výrobu zvýšila o 23 procent na 591 vozů. Celkem 995 aut z tuzemských automobilek mířilo na export.

„Pokles produkce nákladních aut v České republice nekopíruje celosvětový vývoj z jediného důvodu. Počet výrobců nákladních aut v České republice je tak malý, že objem výroby záleží na momentální situaci v každém z nich. Je evidentní, že výkyvy v objemu výroby u Tatry i Avie ovlivňují každoroční výsledky velmi významně,“ uvedl Jiří Zouhar z KPMG.

Podle Jana Malého z expertní automobilové skupiny PwC poptávka po nákladních automobilech závisí na očekávané kondici ekonomiky, která je v současné době velmi nejistá.

„Pozitivní, byť nenaplněná, očekávání na rok 2011 spolu s částečně odloženou poptávkou z předchozích let se postaraly o téměř 30 procentní růst v roce 2010. Loňský rok již na tento úspěch nenavázal. Produkce nákladních vozidel v Česku není velká, a proto i větší jednorázová zakázka či naopak výpadek v produkci mohou výrazně ovlivnit statistiky,“ uvedl.

Zatímco domácí výroba loni zaznamenala meziroční propad o osm procent, celkový prodej nákladních aut na českém trhu se zvýšil o 46 procent na 7962 vozů. Nejprodávanější Mercedes Benz prodal 1660 aut, Avia 151 a Tatra 92 vozidel.

V ČR je registrováno přes 187 tisíc nákladních aut. Jejich průměrné stáří je 16,5 roku.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků