Výroba nákladních aut v Česku klesla za 10 let na polovinu

Zatímco v roce 2001 dodali čtyři výrobci na trh 2718 vozů, loni to bylo jen 1293 aut od dvou automobilek. Vyplývá to z informací Sdružení automobilového průmyslu.
Výroba nákladních aut v Česku klesla za 10 let na polovinu

Největším výrobcem nákladních aut je kopřivnická Tatra, které ale loni poklesla produkce o čtvrtinu na 702 vozů. Letňanská Avia naopak výrobu zvýšila o 23 procent na 591 vozů. Celkem 995 aut z tuzemských automobilek mířilo na export.

„Pokles produkce nákladních aut v České republice nekopíruje celosvětový vývoj z jediného důvodu. Počet výrobců nákladních aut v České republice je tak malý, že objem výroby záleží na momentální situaci v každém z nich. Je evidentní, že výkyvy v objemu výroby u Tatry i Avie ovlivňují každoroční výsledky velmi významně,“ uvedl Jiří Zouhar z KPMG.

Podle Jana Malého z expertní automobilové skupiny PwC poptávka po nákladních automobilech závisí na očekávané kondici ekonomiky, která je v současné době velmi nejistá.

„Pozitivní, byť nenaplněná, očekávání na rok 2011 spolu s částečně odloženou poptávkou z předchozích let se postaraly o téměř 30 procentní růst v roce 2010. Loňský rok již na tento úspěch nenavázal. Produkce nákladních vozidel v Česku není velká, a proto i větší jednorázová zakázka či naopak výpadek v produkci mohou výrazně ovlivnit statistiky,“ uvedl.

Zatímco domácí výroba loni zaznamenala meziroční propad o osm procent, celkový prodej nákladních aut na českém trhu se zvýšil o 46 procent na 7962 vozů. Nejprodávanější Mercedes Benz prodal 1660 aut, Avia 151 a Tatra 92 vozidel.

V ČR je registrováno přes 187 tisíc nákladních aut. Jejich průměrné stáří je 16,5 roku.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

17.  2.  2018 | Radek Pecák | 13 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků