Výroba i prodej aut v Česku výrazně propadly

Krize již dolehla i na tuzemské automobilky. Výroba osobních aut v České republice se v prvním čtvrtletí snížila téměř o pětinu na 285 715 vozů. Pokles zaznamenaly všechny tři tuzemské automobilky. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Výroba i prodej aut v Česku výrazně propadly

Situaci ve výrobě automobilů ovlivnila vysoká srovnávací základna. „Porovnání mezi 1. čtvrtletím roku 2013 a 2012 je však do značné míry ovlivněno tím, že vývoj v počátku roku 2012 signalizoval pokračující růst produkce. Za 1. čtvrtletí roku 2012 bylo ve srovnání s rokem 2011 dosaženo nárůstu výroby o 13,70 procenta,“ uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek. Proti roku 2011 letošní výroba klesla o sedm procent.

Stejně jako výroba klesl i zájem o nové vozy. Prodej aut v Česku v prvním čtvrtletí klesl o 16 procent na 36 453 vozů. První Škodě se snížil prodej o pětinu na 10 558 automobilů. Za Škodou, která vykazuje nižší odbyt především kvůli náběhu výroby třetí generace klíčového modelu Octavia, se v prodejním žebříčku umístil Volkswagen s růstem o téměř šest procent na 3864 vozů a třetí skončila Hyundai s poklesem o osm procent na 3581 prodaných aut. Následují Ford, Peugeot a Citroen.

Důvodem poklesu prodeje je podle Jana Malého z poradenské firmy PwC především nízká ochota domácností utrácet. „Domácnosti se obávají poklesu svých příjmů, důvodem jsou negativní informace o vývoji ekonomiky,“ uvedl. Firmy pak v současnosti omezují své investice.

Zhruba 62 procent aut koupily firmy, nicméně podíl soukromých zákazníků se stále zvyšuje. Z lednových 29 procent na 34 procent v březnu. Nejprodávanější byla nižší střední třída s podílem 22,5 procenta, následují malé vozy s 20,5 procenta a střední s 16 procenty.

„Za celý rok očekáváme pokles registrací osobních aut přibližně o pět až deset procent. V roce 2014 pak růst o pět až deset procent,“ doplnil Malý s tím, že návrat k růstu očekává na konci letošního roku.

Zdroj: E15.cz
 

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Test ojetiny BMW řady 1

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu. Vybírejte ale pečlivě.

dnes | David Rusol | 3 příspěvky
Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky