Krize již dolehla i na tuzemské automobilky. Výroba osobních aut v České republice se v prvním čtvrtletí snížila téměř o pětinu na 285 715 vozů. Pokles zaznamenaly všechny tři tuzemské automobilky. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu.
Situaci ve výrobě automobilů ovlivnila vysoká srovnávací základna. „Porovnání mezi 1. čtvrtletím roku 2013 a 2012 je však do značné míry ovlivněno tím, že vývoj v počátku roku 2012 signalizoval pokračující růst produkce. Za 1. čtvrtletí roku 2012 bylo ve srovnání s rokem 2011 dosaženo nárůstu výroby o 13,70 procenta,“ uvedl ředitel sdružení Antonín Šípek. Proti roku 2011 letošní výroba klesla o sedm procent.
Stejně jako výroba klesl i zájem o nové vozy. Prodej aut v Česku v prvním čtvrtletí klesl o 16 procent na 36 453 vozů. První Škodě se snížil prodej o pětinu na 10 558 automobilů. Za Škodou, která vykazuje nižší odbyt především kvůli náběhu výroby třetí generace klíčového modelu Octavia, se v prodejním žebříčku umístil Volkswagen s růstem o téměř šest procent na 3864 vozů a třetí skončila Hyundai s poklesem o osm procent na 3581 prodaných aut. Následují Ford, Peugeot a Citroen.
Důvodem poklesu prodeje je podle Jana Malého z poradenské firmy PwC především nízká ochota domácností utrácet. „Domácnosti se obávají poklesu svých příjmů, důvodem jsou negativní informace o vývoji ekonomiky,“ uvedl. Firmy pak v současnosti omezují své investice.
Zhruba 62 procent aut koupily firmy, nicméně podíl soukromých zákazníků se stále zvyšuje. Z lednových 29 procent na 34 procent v březnu. Nejprodávanější byla nižší střední třída s podílem 22,5 procenta, následují malé vozy s 20,5 procenta a střední s 16 procenty.
„Za celý rok očekáváme pokles registrací osobních aut přibližně o pět až deset procent. V roce 2014 pak růst o pět až deset procent,“ doplnil Malý s tím, že návrat k růstu očekává na konci letošního roku.
Zdroj: E15.cz