Nové postupy a dedikované platformy umožní automobilkám významně snížit náklady. Skutečného boomu elektromobility se ale nedožijí všechny, odhadují odborníci.
Zatímco před deseti lety byla cena za kWh v li-ion bateriích necelých 700 dolarů, nyní se nejčastěji pohybuje mezi 100 až 200 dolary. Dle datové a business inteligence platformy Statista činila v loňském roce 139 dolarů za kWh, u populárních elektromobilů značek Tesla, Nissan, Ford, Hyundai a Kia se pak podle údajů švýcarské společnosti Dogma Capital přibližně 130 až 180 dolarů za kWh.
Za výrazným snížením cen (v roce 2008 šlo mimochodem o 1355 dolarů za kWh) stojí dle expertů neustále se zlepšující technika a chemické složení, masová výroba a nižší ceny lithia, kobaltu, niklu a dalších kovů. Hranici 100 dolarů za kWh prolomí li-ion baterie dle komoditní agentury Fastmarkets v roce 2027, jednodušší lithium-železo-fosfátové (LFP), používané hlavně v dostupnějších modelech vozů, pak dokonce do příštího roku.
Klesající cena baterií je ale podle výzkumné a poradenské společnosti Gartner jen jedním z faktorů, proč dle jejích očekávání klesnou výrobní náklady na elektromobily pod úroveň vozů se spalovacími motory již v roce 2027. Významné zjednodušení a zlevnění výroby přináší gigacasting, tedy tlakové lití velkých komponent, jejichž průkopníkem se stala americká Tesla. V současné době jej testují také Ford a Hyundai, které si objednaly stroje Giga Press od italské společnosti Idra. Samotný gigacasting může dle viceprezidenta pro výzkum u společnosti Gartner Pedra Pacheca snížit náklady na holou karoserii nejméně o 20 procent, další úspory může přinést použití baterie jakožto strukturálního prvku.
Nástup elektromobility ale není tak rychlý, jak se očekávalo – i když někteří výrobci již dosáhli cenové parity mezi modely se spalovacím a elektrickým pohonem. Klíčové bude uvedení dostupných modelů, nyní dle společnosti Gartner přichází doba, kdy je nutné představovat skutečně dobré produkty a nespoléhat na dotace nebo ekologický sentiment zákazníků. Půjde prý o období, kdy z trhu zmizí 15 procent výrobců, založených v uplynulých deseti letech, zejména těch, kteří jsou pro udržení provozu závislí na přísun investic z vnějších zdrojů. Jako příklady uvádí třeba čínské HiPhi, které zastavilo provoz, ztrátové Nio, Polestar s padající cenou akcií, nebo Lucid výrazně omezující odhady výroby.