Výroba aut v Česku loni klesla, poprvé od roku 2003

Výroba osobních aut v Česku loni poklesla o 1,7 procenta na 1,174 milionu vozů. Po rekordním roce 2011 je to druhý nejlepší výsledek od vzniku Česka i Československa, zároveň ale první pokles od roku 2003. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu.
Výroba aut v Česku loni klesla, poprvé od roku 2003

Vývoj v jednotlivých tuzemských automobilkách byl podle ředitele sdružení Antonína Šípka v uplynulém roce rozdílný, což se projevilo i na změně jejich podílu. Zatímco Škoda si udržela podíl téměř 56 procent, nošovická Hyundai díky růstu produkce posílila o téměř pět procentních bodů na 26 procent, naopak podíl TPCA klesl o čtyři procentní body na 18 procent.

Proti roku 2010 byla výroba v roce 2012 vyšší o 9,5 procenta a za deset let se produkce zvýšila více než 1,6 krát.

Výroba nákladních aut a motocyklů stoupla

Výroba autobusů se snížila o téměř desetinu na 3217 vozidel, což je ale třetí nejlepší výsledek v historii. Iveco zvýšilo podíl o dva body na téměř 86 procent, SOR naopak ztratil a měl podíl 13 procent.

U nákladních vozidel vzrostla výroba v souhrnu o 12 procent na 1454 aut především růstem produkce ve společnosti Avia Ashok Leyland Motors. Proti roku 2011 zvýšila Avia výrobu o 60 procent.

Produkce motocyklů v týnecké Jawě se zdvojnásobila na 2319 strojů. Růst výroby u firmy Jawa Moto pokračoval již třetí rok za sebou.

Výhled na letošek není příliš optimistický

„Vzhledem k tomu, že evropský trh osobních automobilů i nákladních vozidel poklesl v roce 2012 o více než sedm procent a výhledy pro rok 2013 nejsou příliš optimistické, je logické, že letošní čísla o výrobě vozidel v Česku budou do jisté míry ovlivněna vývojem prodejů, především na trzích jednotlivých evropských zemí,“ dodal Jahn.

Celková hospodářská situace v Evropě má podle něj dopad i na další průmyslové obory, takže domácí automobilový průmysl se bude i nadále podílet zhruba 20 procenty na průmyslové produkci i exportu Česku.

Zdroj: E15.cz
 

Minitest Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT: Přepísknutý budget

Fiat Tipo kombi 1.6 Multijet DDCT (minitest)

Pokud potřebujete levný kombík, důvod vynechat z výběru Tipo vážně nemáte. Fiat ho prodává za slušné peníze. Co když ale chcete diesel, automat a lepší výbavu? Bude Ital pořád ještě takové terno?

dnes | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

18.  10.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 28 příspěvků