Výplně dveří BMW 5 v generacích E39/E60/F10: krok vpřed, dva vzad

Podívejme se na to, jak se v posledních třech generacích změnily výplně řidičových dveří ve vozech BMW řady 5.

Můžeme toho spoustu namluvit o designu a moderních trendech, přesto ale často nabýváme dojmu, že nová generace konkrétního modelu je zkrátka a jednoduše horší než ta předchozí. Mnoho věcí lze s přihlédnutím k oficiální doktríně při přimhouření obou očí omluvit, ale konfigurace pracoviště řidiče prostě není tím, v čem by byl řidič ochoten dělat kompromisy. Ne vždy se zkrátka vývoj ubírá tím směrem, jaký bychom si představovali…

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Poslední mnichovské pětky v běhu dějin, zleva E39, E61 a F11

Pro příklad jsme zvolili BMW řady 5 v postupně přicházejících generacích E39 (1995), E60 (2003) a F10 (2011) a výplně v řidičových dveřích. Nikdo zřejmě nebude nic namítat proti tvrzení, že právě tento díl patří v praxi k těm, které řidič využívá nejčastěji, a tak by jaksi samozřejmě očekával ty nejvyšší standardy, zvláště pak v případě, kdy jde o prémiový cestovní vůz. Podrobná prohlídka vás ale v tomto případě zřejmě překvapí…

Test ojetiny: BMW 530d Touring – král ustupuje?

Test ojetiny: BMW 530d Touring – král ustupuje?

BMW řady 5 v generaci E39 patří z dnešního pohledu k vůbec nejlepším autům, jaká kdy u značky BMW vznikla, ale to je jinou věcí, než nyní hodláme řešit. Převážná část výplně dveří je u těchto vozů tvořena masivním výliskem z měkčeného a i po letech kvalitně působícího plastu, jehož horní část překrývá samostatný díl s dekorační lištou a postranním výdechem ventilace. V místě kontaktu s loktem najdeme čalounění látkou, nebo kůží (podle provedení interiéru), přičemž masivní chromovaná páčka odjišťování dveří je uložena dosti vzadu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výplně řidičových dveří v generacích E39, E60 a F10

V její těsné blízkosti ale najdeme takřka vodorovný panel pro ovládání dveřních oken a zrcátek, přičemž tlačítka jsou rozměrná a logicky uspořádaná. V přední části výplně se nachází reproduktory audiosoustavy, v té spodní pak dvojice rozměrných schránek na odkládání drobností. Jsou plně vyloženy semišem, takže ani odložené klíče vás v zatáčkách či při přejezdu nerovností nebudou obtěžovat chrastěním.

BMW 535d Touring: naftové sny (test)

BMW 535d Touring: naftové sny (test)

V roce 2003 přišla generace E60. Už při zběžném pohledu je jasné, že zadání bylo jednoznačné: za každou cenu udělat něco nového. A to samozřejmě znamenalo i odklon od konzervativního postupného vylepšování celků. Jak vozy E60 v otázce výplní dveří u řidiče vycházejí z přímého srovnání s předchozí generací E39? Nebudeme vás napínat, jednoznačně špatně. Obklad je pouze jednodílný a převládají v něm lacině působící tvrdé plasty, nicméně alespoň v oblasti loktu lze stále počítat s čalouněním látkou, nebo kůží.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Detaily panelů ovládání oken a zrcátek, opět generace E39, E60 a F10

Páčka odjišťování dveří je podivně skloněna vpřed, ale její ovládání není tak nesmyslné jako u oken a zrcátek. Tento panel je vyroben z toho nejhladšího, nejobyčejnějšího plastu, jaký si dovedete vůbec představit, jeho výrazný boční náklon navíc při mačkání tlačítek nutí řidičovo zápěstí nepřirozeně vytáčet do strany. Namísto dvojice rozměrných schránek pro drobnosti najdete ve dveřích jen jednu útlou polici bez semišového vyložení, takže i odloženou propisku uslyšíte při přejezdu té nejmenší nerovnosti…

Test BMW 525d xDrive Touring: ... ale stejně je to pořád BMW!

Test BMW 525d xDrive Touring: ... ale stejně je to pořád BMW!

Jak je vidět i z přiložených snímků dveřních výplní, nástup aktuální generace BMW řady 5 (F10) se naštěstí co do návaznosti obrátil spíše k předminulé generaci E39. Páčka pro odjišťování dveří se vrátila do vodorovné podoby a loketní opěrka opět plynulým obloukem přechází do panelu s tlačítky ovládajícími okna a zrcátka, jejichž obsluha nevyžaduje vytáčet zápěstí levé ruky do nepřirozené polohy. Spodní část dveří je ale u F10 tvořena unyle působícím, jednolitým kusem tvrdého plastu, jenž nabízí jedinou a ještě menší odkládací schránku než u E60. Jistou úlevou se tak může stát alespoň návrat k semišovému vyložení jejích útrob.

Ještě stále patříte k těm, kteří na základě marketingových frází a internetových povídaček věří tomu, že každá novinka znamená zlepšení…?
 

 

bazar

BMW 1 2
Rok výroby: 2005
Stav: 148 656 km
Cena: 160 000 Kč
BMW 5 2
Rok výroby: 2008
Stav: 223 602 km
Cena: 193 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2004
Stav: 200 675 km
Cena: 166 000 Kč
BMW 5 3
Rok výroby: 2012
Stav: 101 194 km
Cena: 720 000 Kč
BMW X3 2
Rok výroby: 2008
Stav: 225 626 km
Cena: 236 000 Kč
BMW X5 3
Rok výroby: 2011
Stav: 86 313 km
Cena: 780 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

dnes | Milan Lažanský | 1 příspěvek
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků