Vyplatí se vyměnit stabilizátory ?

Každý úpravce podvozků se vás nepochybně při úpravě vašeho miláčka dotáže, zda chcete sportovní pružiny, případně tlumiče. A co stabilizátory?
Vyplatí se vyměnit stabilizátory ?

Pokud jste úkol zadali jasněji, a to „naroubovat“ na vaše vozidlo kompletní sportovní podvozek, často se vás nikdo na nic ptát nebude a stabilizátor se na vašem voze objeví. Abychom se ale vrátili k dilematu z úvodu , položme si otázku, jak se v případě onoho dotazu rozhodnout.

Klepněte pro větší obrázek

Sportovní pružiny umí vozidlo výrazně snížit, což mu dodá agresivnější vzhled a spolu se sportovními tlumiči dokáží výrazně ztvrdit podvozek. To vše dohromady pro změnu optimalizují jízdní vlastnosti při rychlém průjezdu v zatáčce, což je pozitivum číslo dvě. Mnoho lidí pak již nebere v úvahu další komponent, jímž je stabilizátor nápravy, po „anglicku“ zvaný anti-roll bar nebo anti-sway bar, který považují za další pomocný prvek zabraňující naklápění karoserie v zatáčce. Tuto úvahu rovněž podporuje doslovný překlad anglického výrazu a proto je vcelku logická úvaha, že naklánění vozidla již netřeba dále korigovat (což je pravda), protože podstatnou část tohoto úkolu zvládly tuhé sportovní pružiny, resp. tlumiče (což je taky pravda).

Je však skutečností, že u sériového podvozku a sportovního provedení hraje stabilizátor v každém z případů trochu jinou roli. Běžné vozidlo musí splňovat požadavky na komfort při jízdě po nerovnostech, což je dosaženo nejlépe komfortně naladěným pérováním. To ovšem trochu komplikuje rychlejší průjezdy zatáčkou (a tím i bezpečnost jízdy ) a proto u těchto vozidel přichází na řadu stabilizátor, který svou funkcí velikost naklápění omezuje. U sportovně laděných a závodních vozidel první podmínka týkající se pohodlí nehraje významnou roli, protože důležitější jsou především optimální jízdní vlastnosti. Stabilizátor pak zde hraje roli prvku, který pomáhá dolaďovat celkovou charakteristiku podvozku a proto se nelze divit , že ve variantě „race“ je seřizovatelný. A abychom byli úplní, obecně vzato (ale opravdu jen obecně) vyšší tuhost stabilizátoru snižuje vodící schopnost nápravy, čehož se využívá při optimalizaci přetáčivosti nebo nedotáčivosti. Celkové nastavení je však otázkou mnoha kompromisů a tématem na odborný článek.

Klepněte pro větší obrázek

A co z toho všeho plyne pro běžného zájemce o tuning , jakožto řešení úvodního problému? Pokud se jedná o koupi stabilizátoru jako samostatného prvku, ideální by bylo, kdybyste jízdní vlastnosti vozu mohli vyzkoušet před a po namontování. To se sice většinou stane (pokud jej pořídíte), problém však je vrátit jej prodejci s poznámkou, že s ním nejste spokojeni. Je tedy lépe získat reference od „znalých“ (dobrý obchodník vám jej doporučí vždy), kteří jej na vlastní kůži vyzkoušeli na vozidle totožné z vaším, nebo si někde najít příležitost a testnout si věc osobně. A pokud se jedná o renomované tuningové firmy? Při nabídce jejich kompletního setu obsahujícího i stabilizátor není většinou o čem uvažovat, protože tihle profíci určité sladění všech komponent nepochybně provedli. V každém případě ať se rozhodnete jakkoliv, stabilizátor není zbytečný kus železa.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků