Vyplatí se vyměnit stabilizátory ?

Každý úpravce podvozků se vás nepochybně při úpravě vašeho miláčka dotáže, zda chcete sportovní pružiny, případně tlumiče. A co stabilizátory?
Vyplatí se vyměnit stabilizátory ?

Pokud jste úkol zadali jasněji, a to „naroubovat“ na vaše vozidlo kompletní sportovní podvozek, často se vás nikdo na nic ptát nebude a stabilizátor se na vašem voze objeví. Abychom se ale vrátili k dilematu z úvodu , položme si otázku, jak se v případě onoho dotazu rozhodnout.

Klepněte pro větší obrázek

Sportovní pružiny umí vozidlo výrazně snížit, což mu dodá agresivnější vzhled a spolu se sportovními tlumiči dokáží výrazně ztvrdit podvozek. To vše dohromady pro změnu optimalizují jízdní vlastnosti při rychlém průjezdu v zatáčce, což je pozitivum číslo dvě. Mnoho lidí pak již nebere v úvahu další komponent, jímž je stabilizátor nápravy, po „anglicku“ zvaný anti-roll bar nebo anti-sway bar, který považují za další pomocný prvek zabraňující naklápění karoserie v zatáčce. Tuto úvahu rovněž podporuje doslovný překlad anglického výrazu a proto je vcelku logická úvaha, že naklánění vozidla již netřeba dále korigovat (což je pravda), protože podstatnou část tohoto úkolu zvládly tuhé sportovní pružiny, resp. tlumiče (což je taky pravda).

Je však skutečností, že u sériového podvozku a sportovního provedení hraje stabilizátor v každém z případů trochu jinou roli. Běžné vozidlo musí splňovat požadavky na komfort při jízdě po nerovnostech, což je dosaženo nejlépe komfortně naladěným pérováním. To ovšem trochu komplikuje rychlejší průjezdy zatáčkou (a tím i bezpečnost jízdy ) a proto u těchto vozidel přichází na řadu stabilizátor, který svou funkcí velikost naklápění omezuje. U sportovně laděných a závodních vozidel první podmínka týkající se pohodlí nehraje významnou roli, protože důležitější jsou především optimální jízdní vlastnosti. Stabilizátor pak zde hraje roli prvku, který pomáhá dolaďovat celkovou charakteristiku podvozku a proto se nelze divit , že ve variantě „race“ je seřizovatelný. A abychom byli úplní, obecně vzato (ale opravdu jen obecně) vyšší tuhost stabilizátoru snižuje vodící schopnost nápravy, čehož se využívá při optimalizaci přetáčivosti nebo nedotáčivosti. Celkové nastavení je však otázkou mnoha kompromisů a tématem na odborný článek.

Klepněte pro větší obrázek

A co z toho všeho plyne pro běžného zájemce o tuning , jakožto řešení úvodního problému? Pokud se jedná o koupi stabilizátoru jako samostatného prvku, ideální by bylo, kdybyste jízdní vlastnosti vozu mohli vyzkoušet před a po namontování. To se sice většinou stane (pokud jej pořídíte), problém však je vrátit jej prodejci s poznámkou, že s ním nejste spokojeni. Je tedy lépe získat reference od „znalých“ (dobrý obchodník vám jej doporučí vždy), kteří jej na vlastní kůži vyzkoušeli na vozidle totožné z vaším, nebo si někde najít příležitost a testnout si věc osobně. A pokud se jedná o renomované tuningové firmy? Při nabídce jejich kompletního setu obsahujícího i stabilizátor není většinou o čem uvažovat, protože tihle profíci určité sladění všech komponent nepochybně provedli. V každém případě ať se rozhodnete jakkoliv, stabilizátor není zbytečný kus železa.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků