Výnosy z mýtného jsou nad očekávání vysoké

18 komentářů

HG
12. března • 1:02

Předpověď autora o stavu silnic a kamionů v ČR je ještě pochopitelná, ale obviňování policie z neschopnosti již ne. Dokud bude pokutován jen řidič, a to v maximální sankci, která je směšná, dokud nebude nakoupena technika, vybavení.. Tak by šlo pokračovat dále, bohužel systémové řešení je jen populistické žvatlání poslanců, kteří dokáží pozměnit zákony to absolutního absurda. A vůbec, máme co si zasloužíme, bezohlední řidiči, nejen kamionů jsou všude mezi námi..

Josef Vojtěška
11. března • 10:25

Abychom ještě nežili ještě v jedné iluzi, tj. že přepravci budou nutně jezdit tudy, kde se platí. V České republice je velmi hustá síť silnic 2. třídy, a nejsou zase až tak špatné, že by je nebylo možné využít, když se bude šetřit nějakých 5-6 Kč na kilometr. Možná pak zjistíme, že:
- mezinárodní doprava sice mírně poklesla,
- ale vybereme podstatně méně, než jsme očekávali,
- auta nám jezdí tudy, kde jsme nechtěli,
- zatěžují a ničí silnice, které nejsou stavěné na takovou dopravu,
- jezdí obcemi, kde byl dříve klid.
Aby dopravce jezdil tudy, kudy chceme, musí to být pro něj výhodné. Pro mezinárodní dopravu by stačil paušál za přejezd republiky ve směru sever - jih a východ západ (modifikace směrů dle hraničních přechodů), pak by auta jezdila nejkratší a nejrychlejší cestou. Nechceme náhodou právě toto? A nemá stejný zájem dopravce? Ale co úředník EU, co úředník ČR, co lobbisté ve prospěch dodavatelů oněch systémů, že? Nebude to prvně, kdy hledáme zaručeně spravedlivý systém, který nás umoří...

Jaxx
11. března • 15:15

Take by me zajimalo jaky je problem na hranici vybirat jednorazovy poplatek za kazdy prujezd a konecna. Zadne systemy za miliardy, zadna rocni udrzba za miliardy... Chces k nam jet zaplat, nechces zaplatit jed jinudy. Ale chapu, z ceho by si Standa zaplatil byt, a ostatni by si take nemeli cim namastit kapsy. Socialismus zasr.... s EU v cele. Uplatky, loby, a hlavne ze vytahneme dalsi prachy na zaplneni der naseho totalne deraveho socialniho statu, aby nas ti socialne slabsi, zamestanci hladove zdi jmenem statni urady a jinak uplaceni zase po ctyrech letech zvolili. "Zase se mi chce zvracet."

Niemand
12. března • 9:19

Ale tento system (vyber za kazdy prujezd) je tu v podstate ted. Na hranici si koupite znamku na prujezd.
Jenze se ukazuje, ze tento typ zpoplatneni je mene vynosny, nez dynamicky, chcete-li vykonovy, model. I pri vysokych pocatecnich investicich a udrzovacich investicich prinese vice penez do statni pokladny.
Navic je spravedlivejsi, nebot se plati za ujety km, nikoli za cas. Proc by mel nekdo platit znamku na 10 dni, kdyz u nas ujede jen 200 km v jednom dni, kdyz druhy zaplati tu samou znamku, najezdi u nas 5000 km v 10 dnech. Tam je preci nepomer.
Otazkou zustava, rozpoctove urceni vybranych penez. Je jasne, ze se ty penize neinvesuji 100% do silnicni infrastruktury. V tom vidim problem ja. Bohuzel, zase ridic bude dotovat chude a nemocne, lidi kterym se nechce prcovat apod. Ale jakou vladu jsme si zvolili, takovou mame.

Dušan D.
25. března • 15:35

Systém dálničních známek NENÍ méně výnosný, spíše je to naopak, pokud to bereme podle poměru výnos/náklady na výběr. Pokud dle absolutních výnosů, stačí prostě zdražit známky. ... Pojem spravedlnosti v kontextu výběru daní nemá žádný smysl. Ono to může být tak, že v případě klasických dálničních známek díky nízkým nákladům na výběr všichni dopravci zaplatí míň a výnos státu bude celkově vyšší - žádná ze stran (dopravci ani stát) se nebude domáhat jakési spravedlnosti dle částky za km. ... Abych to k něčemu přirovnal, já raději platím za přípojku k internetu "nespravedlivý" paušál, než 5x víc, co bych platil při "spravedlivé" ceně za objem přenesených dat - pojem spravedlnosti je tedy v těchto případech deformovaný a zbytečný, prostě tím nejde argumentovat.

Petr Broža
25. března • 16:13

Zdražená známek bohužel EU nedovoluje.

Leonardo Cupranek
11. března • 8:47

A ja bych dodal:
1) Nikde neni zaruceno, ze vlada to, co na mytnem vybere, znovu investuje do zkvalitneni dalnic
2) I kdyby investovala, velka cast penez padne na uplacene predrazene dodavky
3) Je treba si uvedomit, ze kdyz prepravci zaplati treba o 30mld vice, ze nam proste o 30mld zdrazi zbozi. Cili predstava, ze na mytnem "vydelame" je iluze.

Root
11. března • 23:29

(omlouvam se za predchozi pokusy o odpoved, cosi shnileho v systemu)
ad 3 - hlavni cast mytneho nebude patrne pochazet z poplatku ceskych dopravcu, ale z poplatku za tranzit, tedy zaplati to sice spotrebitele, ale v jinych zemich.

Leonardo Cupranek
12. března • 18:58

Jenze to se vyrusi. Nasi zase budou platit v zahranici. Takze ano - ten system je potreba posuzovat/kritizovat jako celek.
Kazdopadne naklady dopravcum rostou a do ceny to promitnou.
Nehlede k tomu, ze je mi daleko milejsi nezazit zdrazeni zbozi o 100Kc mesicne, nez zazit zvyseni prijmu statniho rozpoctu o libovolnou castku (ktere statu pouze umozni zvysit pocet byrokratu).

Root
11. března • 23:27

Ad 3 -

Root
11. března • 23:27

Ad 3

Root
11. března • 23:27

Ad

Niemand
11. března • 12:21

Nebudte porad takovy pesimista.
1) Zaruceno to neni, ale i kdyby z tech penez slo treba jen 30%, tak je to porad lepsi nez nic, ne?
2) Vsechno neni nutne podplacene a predrazene.
3) Tady plne souhlasim. Cenu dopravci dotovat ze sveho nebudou.

Ale jak z te bidy ven? Tenhle system umozni vytahnout z lidi penize na opravu silnic (predpokladejme, ze tomu tak skutecne bude), na coz by penize nikdy nedali.

Leonardo Cupranek
12. března • 19:00

Jeden moudry clovek kdysi rekl: "Pricinou optimismu je zpravidla nedostatek informaci

Radoslav Školník
11. března • 10:13

Ta úvaha je správná.
První pohled - vybrané peníze půjdou tam, kde je vláda bude potřebovat. Nejsou předem určeny na zlepšení dopravní infrasruktury - ve světle jiných hladových rozpočtových kapitol silnice prostě počkají.
Druhý pohled - realizace systému el. mýtného bude investičně velmi nákladná. Skončí určitě někde na hranici desítky miliard. Ale to není vše. Systém vyžaduje svou údržbu a podporu provozu, težko se pořídí za méně než 30% investičních nákladů, spíš více.
Ad 3 nekomentuji, kdo to nakonec zaplatí je zřejmé....

Enzo
11. března • 11:13

Investoři jsou pouze tam, kde je dobrá infrastruktura a tu si již konečně budeme moci dovolit ( za vybrané peníze ).

Petr Klouda
10. března • 17:27

Snad ale není smyslem získávat stále z něčeho další a další peníze. Rozumím tomu, že správa silniční sítě něco stojí, ale také se dnes z něčeho přece platí. Třeba spotřební daň z paliv je nemalá. Tady najednolu získáme další peníze, pravda, ale kdo je zaplatí? Dopravci ze svého? Nikoli, jen se zvýší ceny dopravy, která se promítne zase až do peněženek každého z nás. Takže opět de facto další skryté daňové navýšení. Není to snad tak? Poukazovat na to, že nám to snad zaplatí přepravci z jiných zemí je pravda neúplná, oni platí tady, my zase tam, globalizace je realitou, nedá se na tom vydělat.

goes
10. března • 14:03

moc dobry clanek a hodne se mi libi vlastni komentar a nazor pana redaktora, tak bych to uvital u vsech clanku..

Doporučujeme

Články odjinud