Výnosy z mýtného jsou nad očekávání vysoké

Už více než rok funguje na rakouských dálnicích mýtné pro kamionovou dopravu. Výnosy z něj daleko přesáhly původní předpoklady; Rakousko vydělalo na mýtném a prodeji dálničních známek v přepočtu více než 30 miliard korun. Bude mýtné tak úspěšné i u nás?
Výnosy z mýtného jsou nad očekávání vysoké

Od 1. ledna 2004 v Rakousku funguje mikrovlnný systém elektronického mýtného, kterému podléhají všechna nákladní vozidla s hmotností nad 3,5 tuny. Za první rok provozu přinesl do rakouské státní kasy přes 760 milionů eur a předčil tak očekávání jeho provozovatelů. Spolu s příjmy z prodeje dálničních známek dosáhl loňský výnos státu po odečtení nákladů celkem 1,1 miliardy eur. To je o 500 milionů eur více, než kolik činil celkový zisk v roce 2003, kdy příjmy tvořily pouze poplatky za dálniční kupóny a klasické mýtné placené za průjezd některými alpskými tunely a horskými cestami.

Výkonovému zpoplatnění v Rakousku podléhá 2070 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací a dopravci platí v průměru 22 eurocentů za jeden ujetý kilometr. Stát dal přednost mikrovlnnému systému, který vyžaduje instalaci tzv. OBU jednotky do každého nákladního automobilu a přítomnost 472 mýtných bran na zpoplatněných komunikacích, které zaznamenávají průjezd jednotlivých automobilů. Správnost účtování dále ověřuje 100 pevných a 32 mobilních kontrolních stanic. Systém nevyžaduje jakékoli zastavování či předávání informací o vozidle a předpokládané trase, k dispozici je široká síť 260 platebních míst a 88 prodejních automatů, kde lze hradit poplatky za ujeté kilometry. Ačkoli systém vypadá poměrně složitě, jeho fungování je překvapivě spolehlivé a podle společnosti Asfinag, která mýtné v Rakousku provozuje, činí úspěšnost výběru mýtného 99,6 procenta.

V Česku od roku 2006

Česká vláda již v lednu schválila návrh ministra dopravy Šimonovského, který počítá se spuštěním obdobného systému na našem území od poloviny roku 2006. Poplatky za 970 kilometrů českých dálnic by měly platit nákladní automobily s hmotností přes 7,5 tuny, od roku 2008 by pak měl být zpoplatněn i provoz na všech silnicích první třídy, kterých je u nás dalších 1500 kilometrů.

Mnozí řidiči naivně očekávají, že zavedením mýtného zmizí z českých silnic podstatná část kamionů. Předem je třeba říci, že podobná očekávání jsou naprosto lichá a mýtné na českých silnicích pravděpodobně nic zásadního nezmění. Pro příklad nemusíme chodit daleko - v Rakousku stoupl od zavedení mýtného počet projíždějících kamionů o tři procenta, a to i přesto, že nový systém citelně zvýšil náklady dopravců na průjezd rakouským územím.

Stejně tak nelze předpokládat, že se mizerné české silnice po zavedení mýtného změní jako mávnutím kouzelného proutku v kvalitní autostrády. Stát prostřednictvím ministerstva dopravy rozhodně nehodlá udělat to, co bych alespoň já logicky očekával – nejprve zkvalitnit službu, kterou chce později prodávat za vyšší cenu. Mýtné se bude platit za stejně mizerné silnice jako dnes, za které se, dle mého soudu, platí již v tuto chvíli více, než by bylo zdrávo.

Rozhořčené reakce na pozdní zprovoznění elektronického mýtného na českých dálnicích jsou zkrátka často zbytečně hysterické. Mýtné samo o sobě nevyřeší pro českého řidiče vůbec nic, pouze zvýší příjem státního rozpočtu, který ovšem nemusí být investován zpátky do českých silnic a dálnic. Vidím zde v tuto chvíli mnohem závažnější problémy, než způsob zpoplatnění kamionové dopravy, především dlouholetou neschopnost policie vyhnat z českých silnic přetížené kamiony, které dělají mnohem více škody, než větší objem běžné nákladní dopravy respektující platné předpisy.

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků