Vynálezci autorádia neměli na veletržní stánek. Pomohl jim snadný plán

Legenda praví, že dva přátelé, William Lear a Elmer Weaving, jednoho krásného večera roku 1929 vyvezli své krasotinky autem na výlet, vstříc zapadajícímu slunci. Jedna z dívek prohodila, že ještě větší romantika by byla poslouchat u toho rádio.

William Powell Lear je ve světě vědy a byznysu známé jméno. Spojit si ho můžete například se založením společnosti LearJet na výrobu civilních a vojenských letadel, nebo jako průkopníka v nahrávání audiozáznamu na magnetofonový pásek.

Bylo mu teprve 12, když sestrojil vlastní rádio i se sluchátky - akumulátory pro rádio vytvořil ze starých zavařovaček. Své nadání se dále pokoušel rozvíjet i na střední technicky zaměřené škole, ze které však zanedlouho odešel. Důvod? Měl pocit, že toho o rádiích ví víc, než učitelé.

V 18 letech se rozhodl vyrazit do světa, bohužel neuspěl a nedlouho poté byl odvolán k námořnictvu. I zde byl naštěstí stále v kontaktu s radiotechnikou a získával další zkušenosti. Po ukončení služby začal pracovat v obchodě s rádii. Jednoho dne přišel do obchodu zákazník jménem Julius Buerkin. Ten si všiml mladíkova zápalu a nabídl mu obchodní partnerství.

Zpátky do minulosti: Podívejte se na stoletý vývoj palubních systémů aut

Zpátky do minulosti: Podívejte se na stoletý vývoj palubních systémů aut

Mladý Will by vedl svůj vlastní obchod s rádii a Buerkin by se postaral o finance. Vznikla tak „společnost“ QRL – Quincy Radio Laboratories. Netrvalo dlouho a Lear už potřeboval pomocníka. Najmul si podobného šílence jako je on sám, Elmera Waveringa a stali se z nich přátelé.

Když měl Lear a Wavering volno, začali si pohrávat s myšlenkou autorádia. Nedlouho na to přišly na řadu první experimenty. Baterie v automobilu se použila jako baterie A, a baterie B se umístila na podlahu za řidiče. První (A) byla velká asi jako dnešní autobaterie, a sloužila jako zdroj napájení. Druhá (B) byla velká asi jako krabice od vloček. Fungovalo to jen dokud se nenastartovalo.

Jakmile se v zapalování otočilo klíčkem, zvuk rádia se proměnil v práskání a prapodivný pískot. Lepšího výsledku se dosáhlo použitím rezistorů, avšak do nějaké ucelené podoby autorádia to mělo ještě daleko.

Osudové setkání

Po rozepři s Buerkinem se Will stěhuje do Chicaga, centra rádioprůmyslu. Pro Chicago bylo rádio to samé, jako hazard pro Las Vegas. Počet domácností s rádiem překročil hranici sedmi milionů. Dokonce už nebyla zapotřebí baterie B, umožněním připojit rádio k domácí síti. Will si zde vybudoval jméno a získal práci v Galvin Manufacturing Corporation, na pozici šéfkonstruktéra.

Datum 24. října 1929 si pamatuje snad každý vlk z Wall Street. Nastal největší burzovní krach v dějinách a tento den se navždy zapsal do dějin jako Černý Čtvrtek (Black Thursday). Tato událost předznamenala Velkou hospodářskou krizi a dopad byl samozřejmě celostátní. V tu dobu existoval 258 továren na výrobu rádií. Po Černém čtvrtku jich zbylo pět.

Opel GT 1100: Podívejte se, jak Češi vdechli baby Corvette nový život

Opel GT 1100: Podívejte se, jak Češi vdechli baby Corvette nový život

Galvin Manufacturing, s Paulem Galvinem v čele, byla jednou ze společností, která se pokoušela bojovat. Will v tomto období stále vynalézal a podařilo se mu vynalézt cívku, která byla o polovinu menší než ty, s jakými se do té doby pracovalo. Tím se při konstrukci rádia dalo ušetřit spoustu místa a celý přístroj by tak mohl být kompaktnější.

Nedlouho na to byl u Willa v kanceláři jistý Howard Gates, inženýr z firmy Zenith, a všiml si, že když se podařilo dostat rádio do takto kompaktní formy, už by se to do auta mohlo vejít. Lear mu dal za pravdu a celý návrh předal Galvinovi. Ten ho však nejdřív odmítl. V tu dobu totiž rádio do auta již existovalo, jen stálo stejné peníze, jako to auto.

Pak si ale jednou Galvin zavolal Willa do kanceláře a zeptal se ho, na kolik by vyšel materiál, na jeho autorádio. Odpověď zněla 20 dolarů. Semínko nápadu na skvělý byznys bylo zaseto. Za takto malé náklady se dá vyrábět dostupné autorádio a do firemní kasy potečou mraky peněz.

Během příprav a vylepšování konstrukce se ve Státech zrodilo dalších zhruba pět firem, produkujících autorádia. Galvin stanovil deadline na Den obětí války (28. května). V ten den se totiž v Atlantic City konala velkolepá výstava pod záštitou Radio Manufactures Association. Jestli někde ukázat takovou bombu, tak právě tady.

První prototypy se testovaly na Galvinově Studebakeru před domem. Jednu součástku po druhé pilovali a pilovali, dokud neodfiltrovali všechny nežádoucí zvuky, praskání a všudypřítomné pískání. Vyladění prvního dostupného autorádia rozhodně nebylo jednoduché. Jednou si bralo tolik šťávy, že auto nechtělo nastartovat.

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Podruhé už nastartovalo, ale chcíplo, kdykoli se přidal plyn. Vytrvalý boj ale nakonec přinesl své ovoce. Konec jara, výstava klepe na dveře, a prototyp s názvem 5T71 je připraven ukázat se světu. Tehdy však i tady došly peníze a bylo zapotřebí požádat o půjčku. Galvin si domluvil schůzku s bankéřem a měl mu ukázat jejich autorádio. Bankéři se produkt velice zamlouval a požádal, aby mu jej nainstalovali do jeho Packardu.

Mechanici dokončili svou práci a v automobilu, jehož součástí konstrukce bylo i dřevo, se rozezněla hudba. Nadšený bankéř se rozhodl projet se ve svém voze a užít si jízdu. Trvalo to 5 minut, než se bankéř vrátil s autem v plamenech. Jeho vůz byl kompletně celý zničen. Půjčku ale nakonec dostali - později se ukázalo, že na vině nebylo tak úplně autorádio, ale fatální selhání celého elektrického systému v bankéřově autě.

Peníze už tedy nějaké byly, ale na stánek na výstavě to stále nestačilo. Galvin s Learem tak vymysleli geniální plán. Vyrazili z Chicaga v Galvinově Studebakeru a přijeli až na místo konání výstavy. Tady zaparkovali auto na parkovišti, co nejblíže výstaviště, přidělali reproduktor k nárazníku a pustili rádio na maximum.

Strategicky umístěný bod na parkovišti, kdy návštěvníci museli procházet okolo hrajícího auta přinesl skvělé výsledky. Galvin s Learem odjížděli se několika desítkami objednávek, kus za 120 dolarů. Po cestě z výstavy (resp. parkoviště) se dali do řeči a součástí debaty byl i název jejich nového byznysu. Nikdo si přece nebude pamatovat 5T71. Většina velkých firem, vyrábějících rádia, si přisvojila příponu –ola. Radiola, Columbiola, Victrola, byly ty nejzvučnější jména.

Tato společnost, ale bude vyrábět produkt určený do automobilu, kterým hýbe motor. Takže příběh zrození autorádia je zároveň příběh jedné z největších firem, jakou kdy tento svět viděl. Motorola.

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Do konce toho roku stihli vyrobit přes 1000 kusů a další objednávky stále přibývaly. V roce 1933 nastoupil model 55, který se ale netěšil velké oblibě, protože po něm auto občas smrdělo spáleninou. Někteří jedinci dokonce cítili i svou garáž, nebo část domu.

Další případ zase uvádí model 55 v pohřebním voze, ve kterém došlo rovnou i ke kremaci nebožtíka a celého auta. Následkem těchto události svolala Motorola tisíce výrobků na inspekci. Počáteční problémy se však podařilo vyřešit a zanedlouho téměř polovina prodaných autorádií, nesla značku Motorola.

Od autorádií k vysílačkám, od nich pak k mobilním telefonům. Značka Motorola má velmi barvitou historii silně propojenou s automobilovým průmyslem. Někdy v této době se první autorádia konstruovala i v Evropě, firmou Blaupunkt. To už je ale jiný příběh.

Minitest Nissan Altima 2.5 CVT SV: Mnohem lepší, než se může zdát

Nissan Altima 2.5 CVT SV (minitest)

Větší japonské sedany Evropa téměř ignoruje, z vlastní zkušenosti z amerických cest vám ale můžeme říci, že je to docela škoda. Třeba Nissan Altima je skvělý vůz s neskutečnou spotřebou!

dnes | Miro Mihálik | 47 příspěvků
Minitest Mini Cooper S E Countryman All4: Nabíjejte, jinak smysl nedává

Mini Cooper S E Countryman All4 (minitest)

Bruselští byrokraté nám připravili podmínky, které už brzy spustí lavinu hybridů. Pojďte se s námi skrze benzin-elektrický Countryman podívat, jak bude vypadat všední realita příštích let.

8.  12.  2018 | Miro Mihálik | 12 příspěvků
TEST Audi A6 50 TDI quattro: Maximálně efektivní manažerský balíček?

Audi A6 50 TDI quattro

Audi přispěchala s novou A6 v nejisté emisní době, stojí na úplně nových základech a spolu s A8 reprezentuje nové pojetí interiéru. A postavit se má aktuální velmi povedené pětkové řadě od BMW. To je hodně úkolů na jeden sedan vyšší střední třídy!

6.  12.  2018 | Milan Lažanský | 38 příspěvků