Vymírající druh. Pojďte zavzpomínat na nejlepší dvanáctiválce všech dob

Dnešní doba přeje spíše přeplňovaným motorům. Zejména proto, že mají nižší tabulkovou spotřebu a emise než ty atmosférické. Kromě toho rovněž generují výkony, kterých atmosféricky plněné pohonné jednotky stejných objemů dosahují jen velmi obtížně. Jenže pokud přijde řeč na tu nejlepší konfiguraci, krále mezi motory, není se o čem bavit – atmosférický V12 vládne všem. Vybrali jsme pro vás sedmičku těch nejlepších!

BMW S70/2

Už je to sice drahnou dobu, co byl tento klenot zkonstruován, přesto bývá často řazen na samotný vrchol žebříčku nejlepších motorů všech dob. A právem. Přitom se do sériové podoby nikdy nemusel dostat. BMW S70/2 použil Gordon Murray jako pohonnou jednotku pro McLaren F1, třebaže původně měl spadeno na motor od Hondy, po které chtěl postavit 4,5litrový V10/V12 s atmosférickým plněním, výkonem 560 koní a kořeny v závodech F1. Honda však na jeho přání neslyšela.

Zájem o spollupráci mělo ISUZU, které zrovna testovalo 3,5litrovou V12 pro formule Lotusu. Bohužel byl tento motor zcela nový a nevyzkoušený, takže ho inženýři McLarenu odmítli. Nakonec s nabídkou přišlo BMW, respektive jeho divize M, která právě dokončila vývoj V12 pro připravované BMW M8. Paul Rosche zkonstruoval motor s označením S70/2, který v základech vycházel z prvního poválečného V12 od BMW s označením M70.

Dvanáctiválec o objemu 6064 cm3 byl sice o 16 kg těžší, než požadoval Murray (maximálně 250 kg), ovšem generoval o 14 % více výkonu - 636 koní a 651 Nm. McLaren F1 je bohužel jediným sériovým vozem, který tento motor dostal, protože projekt M8 byl zastaven. Později se ještě v modifikované podobě objevil v prototypu BMW X5 Le Mans.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků