Vymírající druh. Pojďte zavzpomínat na nejlepší dvanáctiválce všech dob

Dnešní doba přeje spíše přeplňovaným motorům. Zejména proto, že mají nižší tabulkovou spotřebu a emise než ty atmosférické. Kromě toho rovněž generují výkony, kterých atmosféricky plněné pohonné jednotky stejných objemů dosahují jen velmi obtížně. Jenže pokud přijde řeč na tu nejlepší konfiguraci, krále mezi motory, není se o čem bavit – atmosférický V12 vládne všem. Vybrali jsme pro vás sedmičku těch nejlepších!

BMW S70/2

Už je to sice drahnou dobu, co byl tento klenot zkonstruován, přesto bývá často řazen na samotný vrchol žebříčku nejlepších motorů všech dob. A právem. Přitom se do sériové podoby nikdy nemusel dostat. BMW S70/2 použil Gordon Murray jako pohonnou jednotku pro McLaren F1, třebaže původně měl spadeno na motor od Hondy, po které chtěl postavit 4,5litrový V10/V12 s atmosférickým plněním, výkonem 560 koní a kořeny v závodech F1. Honda však na jeho přání neslyšela.

Zájem o spollupráci mělo ISUZU, které zrovna testovalo 3,5litrovou V12 pro formule Lotusu. Bohužel byl tento motor zcela nový a nevyzkoušený, takže ho inženýři McLarenu odmítli. Nakonec s nabídkou přišlo BMW, respektive jeho divize M, která právě dokončila vývoj V12 pro připravované BMW M8. Paul Rosche zkonstruoval motor s označením S70/2, který v základech vycházel z prvního poválečného V12 od BMW s označením M70.

Dvanáctiválec o objemu 6064 cm3 byl sice o 16 kg těžší, než požadoval Murray (maximálně 250 kg), ovšem generoval o 14 % více výkonu - 636 koní a 651 Nm. McLaren F1 je bohužel jediným sériovým vozem, který tento motor dostal, protože projekt M8 byl zastaven. Později se ještě v modifikované podobě objevil v prototypu BMW X5 Le Mans.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

TEST Mercedes-Benz X 250d 4Matic: Hvězda dělnické třídy?

Mercedes X 250d 4Matic

Někdy je snaha konkurovat soupeřům tak velká, že neváháte sáhnout po snadném a levném řešení, což se ale nemusí vyplatit. Může se Navara s hvězdou na přídi postavit Amaroku?

včera | Miro Mihálik | 12 příspěvků
TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové lodi Volkswagenu nové generaci SUV Touareg. Než se tak stane, pojďme si něco říci o nejvýkonnějším provedení nabídky.

19.  4.  2018 | Jan Mička | 44 příspěvků
Minitest Peugeot 308 GTi: Skvělý hot-hatch! Dokud nestisknete „Sport“

Peugeot 308 GTi (minitest)

Vyzkoušeli jsme vrcholnou verzi modelu 308 druhé generace po modernizaci. Dokazuje, že mezi rychlými hatchbacky si může vybrat každý přesně dle svých potřeb a přání.

17.  4.  2018 | Milan Lažanský