Vymírající druh. Pojďte zavzpomínat na nejlepší dvanáctiválce všech dob

Dnešní doba přeje spíše přeplňovaným motorům. Zejména proto, že mají nižší tabulkovou spotřebu a emise než ty atmosférické. Kromě toho rovněž generují výkony, kterých atmosféricky plněné pohonné jednotky stejných objemů dosahují jen velmi obtížně. Jenže pokud přijde řeč na tu nejlepší konfiguraci, krále mezi motory, není se o čem bavit – atmosférický V12 vládne všem. Vybrali jsme pro vás sedmičku těch nejlepších!

BMW S70/2

Už je to sice drahnou dobu, co byl tento klenot zkonstruován, přesto bývá často řazen na samotný vrchol žebříčku nejlepších motorů všech dob. A právem. Přitom se do sériové podoby nikdy nemusel dostat. BMW S70/2 použil Gordon Murray jako pohonnou jednotku pro McLaren F1, třebaže původně měl spadeno na motor od Hondy, po které chtěl postavit 4,5litrový V10/V12 s atmosférickým plněním, výkonem 560 koní a kořeny v závodech F1. Honda však na jeho přání neslyšela.

Zájem o spollupráci mělo ISUZU, které zrovna testovalo 3,5litrovou V12 pro formule Lotusu. Bohužel byl tento motor zcela nový a nevyzkoušený, takže ho inženýři McLarenu odmítli. Nakonec s nabídkou přišlo BMW, respektive jeho divize M, která právě dokončila vývoj V12 pro připravované BMW M8. Paul Rosche zkonstruoval motor s označením S70/2, který v základech vycházel z prvního poválečného V12 od BMW s označením M70.

Dvanáctiválec o objemu 6064 cm3 byl sice o 16 kg těžší, než požadoval Murray (maximálně 250 kg), ovšem generoval o 14 % více výkonu - 636 koní a 651 Nm. McLaren F1 je bohužel jediným sériovým vozem, který tento motor dostal, protože projekt M8 byl zastaven. Později se ještě v modifikované podobě objevil v prototypu BMW X5 Le Mans.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

Ford Focus C-Max 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 151 537 km
Cena: 100 000 Kč
Ford Transit 2,2
Rok výroby: 2011
Stav: 46 069 km
Cena: 270 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 114 106 km
Cena: 170 000 Kč
Ford Kuga 2
Rok výroby: 2009
Stav: 163 746 km
Cena: 250 000 Kč
Ford Focus 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 148 685 km
Cena: 116 000 Kč
Ford Transit 2,4
Rok výroby: 2008
Stav: 206 384 km
Cena: 129 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 14 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků