Výměna motorového oleje: Zvládnete i sami, pokud dodržíte těchto pět zásad

51 komentářů

Bohumil
8. dubna • 19:44

Nevíte někdo jak po výměně oleje doma,nastavit počítač na další výměnu. Díky.

Jiří Nedoma
9. listopadu • 14:57

Jak moc pomohla vašemu motoru v autě dekarbonizace motoru? Má to smysl?

Richard
10. listopadu • 1:46

Pokud si necháte udělat kvalitní dekarbonizaci motoru, tak určitě ano. Mně po dekarbonizaci motoru klesla spotřeba a zvýšil se výkon motoru.

Jiří Nedoma
11. listopadu • 1:43

A jak myslíte kvalitní? U koho jste si ji nechal dělat?

Richard
12. listopadu • 1:44

Dekarbonizaci motoru jsem nechal udělat u sherlog .cz, kde to dělají opravdu důkladně pomocí vodíku.

Daniel
30. září • 11:08

Já vám stejně nevím, v autech se moc nevyznám, takže to auto stejně odvezu do servisu... Zrovna jsem našel jeden servis na Praze 9, kde nabízejí právě výměnu oleje: https://www.euromotors.cz/vymena-oleje/... :)

davidos
23. září • 20:25

Taky jsem nedávno musel vyměnit olej u mého auta a až taková věda to nebyla. Postupovat jsem podle návodu z https://kralmotoru.cz/media/jak-na-vymenu-oleje... ... a jediné na co jsem si dával byl správny typ ojele, který se má do motoru nalít. TO by mělo být vždycky napsané v manuálu, kterým je opravdu potřeba se řídit. Jinak u mě výměna proběhla naprosto bez problému i v domácích podmínkách, u starších aut to totiž není zas tak složité.

RobinHudec
24. srpna • 16:08

Já se do takových věcí přesně proto nepouštím, zajedu sem: http://www.autoindividual.cz/bezne-servisni-prace/vyme... ... a mám hotovo za pár kaček, neušpiním se, nic nepokazím - ideál.

Farman
5. ledna • 20:50

Vyjetý černý olej je výborný na nátěr garážových vrat -nebo plotu,stodoly na venkově to bývalo běžné.V Turecku se olejem topí v pecích normálně.Je to také výborný přípravek na barvení oděvů-monterek atd - nepustíto,nepovolí je to nejlepší.

Ivan
5. prosince • 20:18

To je sice krásný, že řeknete vypusťte olej, zavřete zátku a vyměňte filtr... Ale ono není jen tak... co třeba speciální nářadí nebo přípravky, info o momentech (Nm) krytu nebo rovnou celého filtru a vypouštěcího šroubu olejové vany. Ono to není jen tak, že se to utáhne a hotovo... toto přece pravý motorista nemůže nenapsat do článku.

Antiautomat
6. prosince • 20:34

@ Ivan : preco si kupujete take auto?

Dalibor
6. prosince • 11:44

Asi by nebylo špatné k tomu filtru napsat více podstatných "drobností" - před montáží naolejovat gumové těsnění novým olejem, utáhnout pouze rukou, ne klíčem... (pokud se nebavíme o filtru, kde mění jen papírová vložka, tam se krycí víko musí klíčem utáhnout - např. starý Opel X18XE1).

ef.
5. prosince • 20:49

pravý motorista vás pošle do pr..e, momentový kláč na výměnu oleje, dobrá blbost!

ef.
5. prosince • 20:50

klíč

XB_1
5. prosince • 20:25

Tak zrovna tady s momentama stačí trochu zkušeností, tady fakt není co pokazit, pokud není člověk totální levák :)

XB_1
5. prosince • 17:26

Nerozumím, jak prodloužení výměn razantně ovlivňuje ekonomiku provozu. Prodloužení intervalu o 20000km dělá úsporu asi desetník na km, což je téměř zanedbatelné.
Jinak kontrolu množství bych dělal 10min po vypnutí motoru a pak by olej měl být u MAX.
Další důvod, proč výměnu dělat sám, je, že při výměně svépomocí mám zpravidla nový olej čistší než v servisu. No a pak jsou ještě normy přímo dané výrobcem auta, ale jejich nedodržením se nemusí nic pokazit. Já měním max po roce/10tkm a myslím, že za tu necelou tisícovku se to vyplatí.

Pepa
6. prosince • 14:05

Je rozdil jak to pocitas. Mas spoustu moznosti.
Vymenit sam a pocitas jen material.
Vymenit u kamarada a pocitas material a par kacek za praci.
Vymenis v servisu za jejich sazbu ale prineses si vlastni olej a filtr koupeny za "rozumne" penize (tak to delam u auta v zaruce).
Vymenis v servisu a nechas tam dat olej za jejich cenu - toto je ta varianta u fleetu...

XB_1
6. prosince • 21:44

No jasně, že beru poslední variantu pro fleet...pořád je to 10-20hal. na km. A v celkových nákladech je to nárůst v jednotkách procent, to auto nejezdí jen na naftu, ta firma má ještě nějaké náklady na správu autoprovozu, spotřebák atd. nehledě na to, že s novým olejem by mohla být malinko lepší spotřeba nafty. Ten prodloužený interval je hlavně o pohodlnosti.

ef.
5. prosince • 20:45

Olej má být na měrce uprostřed mezi ryskami, ne nad, ani pod, a měří se u zahřátého motoru, cca po 5-10min. po zastavení, aby stačil stéct do vany.

XB_1
6. prosince • 21:41

Jasné, ale při výměně se dolévá k MAX, hlavně u motorů, které si něco sežerou.

Antiautomat
6. prosince • 19:49

@ef: su motory, ktore lepsie funguju ked je hladina oleja skor v hornej pripustnej hranici. Trebars velmi rozsireny 1.6 VW 1ook. Napoveda: nejaky hriadel a s tym veci suvisiace.Samozrejme ostatne OK. A nepreliat prosim.

Stan
5. prosince • 11:29

X let jsem lil do auta stejný olej. Najednou z jeho obalu zmizela požadovaná norma výrobce, tak jsem zavolal kamarádovi, zaměstnanec Shell, ne tak úplně řadový a ten mi sdělil, že se nedomluvili s výrobcem aut na penězích, ale že olej je stále stejný a tak jej mohu dál používat...

Petr
5. prosince • 13:10

Tak to jasne snad vsem ze ty certifikace jsou jen proto aby jedna nebo druha strana videlala

profesir Indigo
5. prosince • 11:11

Tak nevím o výměně filtru ani slovo, článek k ničemu.:-/

Antiautomat
5. prosince • 19:22

Ještě před tím, než začnete doplňovat olej, vyměňte olejový filtr. Činí se tak při každé výměně oleje. Zachycuje nečistoty a konstrukčně je stavěn právě na maximálně třicet až čtyřicet tisíc kilometrů. Více na: https://www.autorevue.cz/vymena-motoroveho-oleje...

vana
5. prosince • 17:23

O výměně filtru je drobná zmínka na konci třetí kapitoly

PePe
5. prosince • 10:34

Zajímala by mě ta degradace z hlediska času. Např. jaký bude rozdíl v oleji co najel 10tkm za rok a v oleji co najel 10tkm za dva roky? Podle mě minimální, ale třeba se pletu.

Pepa
6. prosince • 14:07

Byvala doba, kdy treba olej Texaco byl vyrabeny z ropy s nizkym podilem siry, takze takovy olej se celkem bez nasledku mohl menit pozdeji. Dnes uz ani toto neplati.
U nevykonnych aut mi prijde lepsi varianta volit levnejsi olej (v ramci specifikace samozrejme) a menit drive sam nebo u garaznika za par kacek.

Antiautomat
6. prosince • 19:44

Samozrejme ze ano. Konecne niekto s rozumom. Inak, ten olej u jednoduchsich aut si vymenite...no, dajme tomu, odhadom casovo...dve piva.

ef.
5. prosince • 20:34

To by musel degradovat olej už jako nový, v prodejnách a ve skladech, ale nic takového se neděje, je to novinářský blábol. Pokud najedete málo (pod 10tis.km), stačí olej vyměnit jednou za dva roky. Ale měnit se musí !!
Než takovou blbost, jako nechat olej "kapat" z motoru celou noc, je lepší motor propláchnout, jsou na to výplachové oleje, nebo v nouzi stačí i půl litru čistého oleje, zavřít zátku, protočit motor, vypustit. To doporučuju hlavně u starších motorů, kde si nejsem jistý, zda majitel pravidelně měnil olej a filtr. Nejlépe se mění olej, pokud máte možnost najet na "jámu" a vše dělat odspodu. Vyjetý olej berou zpět některé benzinky.

Petr Šulc (_sulcik_)
6. prosince • 20:53

Viděl jsi někdy rozebranej motor? :-D asi ne viď jinak bys takovou kravinu nemohl vypustit :-D Když tam naleješ půl litru, tak sotva zamastíš sací koš, ale rozhodně nanasaješ :-D
A prozradím ti tajemství, olej v obchodě nedegraduje, protože je zavřenej ve flašce, kde není vzduch. Když budeš mít v garáži vývěvu a uděláš si tam vakuum, tak degradaci oleje taky řešit nemusíš, dokud nenajedeš kilometry. Ale podle mejch předběžnejch výpočtů, se vyplatí výměna oleje, než vývěva ;-)

Antiautomat
5. prosince • 19:20

Bude. Olej, ktory stoji, starne tiez. Chemia pre stredne gymnazium.
Akonahle otvorite pixlu a nalejete to do motora, situacia sa velmi meni.

Antiautomat
6. prosince • 19:42

preboha minus, ak mate vychodenu zakladnu, Ste na to patricne hrdi a pracujete ako manazer servisu, prosim Vas, neplette sa do niecoho, comu docerta nerozumiete.

homer
5. prosince • 13:59

dělá se z toho velká věda ale moderní nízkootáčkový motory chlazený vodou nemaj jak olej degradovat. Minimální kontaminace kovovým otěrem, spalinama a chladící kapalinou zaručují životnost desítky tisíc km a několik let. Dřív se olej mění jenom pro dobrej pocit.

Antiautomat
6. prosince • 20:07

@homer, coze....wtf...

homer
7. prosince • 9:16

co zase nechápeš na informaci že olej najede bez ztráty kytičky desítky ticíc km a klidně ho můžeš měnit třeba po několika letech? Jestli tě děsí že je černej tak buď klidnej to s mazací schopností nemá nic společnýho.

twistedTSD
8. prosince • 20:18

Prosímtě nech si někdy udělat rozbor toho super oleje po desítkách tisíc km. Tohle se nedá číst.

(87wchc86Hh
7. prosince • 9:46

Prosimpekne, ve kterem magazinu pro hospodynky domaci jste takovato moudra pobral? Nebo jeste lepe: Nemel byste chut podelit se s nami o jeste nejake takove zasadni moudro? B-]

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
homer
7. prosince • 12:44

co konkretně myslíš? že černej olej maže stejně jako průzračnej? že mazací schopnosti a netrhavost olejového filmu je výrobci zaručená až "za hrob", že nekontaminovanej olej nezkazí stáří?
Na to mě stačí moje chemická průmyslovka a tobě pan gugl.

_sulcik_
5. prosince • 19:31

Tak tak, měnit olej je zbytečný, je to jen past na peníze. Já sem ve svým trabantu olej nikdy neměnil a to ho mám 20 let. A co myslíte? Pořád jezdí....

Antiautomat
6. prosince • 20:03

ak ste mineral nezamenili za syntetiku, ten motor nastartuje stihacku.
Podla specifikacie vyrobcu.

Kotr Melec
5. prosince • 20:04

Protože ti to ten olej tak žere, že ho měnit nemusíš. Stačí dolévat.

atnarfus
5. prosince • 22:55

Do Trabanta? :)

LOL
5. prosince • 20:02

:-D:-D:-D

()7weeih(&*ch
5. prosince • 16:20

To je nazor jako ze zurnalu. Pardon, z manualu. :-D

homer
6. prosince • 3:47

Si taky zblblej historií kdy meli i novy motory vakly (nemluve o starejch) a oleje staly zahovno.

Aladin
5. prosince • 10:18

Mají vůbec výpustní zátku i vozy, kde se výměna oleje řeší odsátím?

Antiautomat
6. prosince • 20:06

...renault, ze. A obavam sa este aj prevodoviek. Takze zaruka a konecna. Kup si novu skrinu

Shang Tsung
6. prosince • 11:00

Hele to záleží na modelu. Zažil jsem auta kde jsem nic takového nenašel a auta kde to bylo i přes odsátí. Prostě jak říkám, záleží na kusu. Jinak na Srovnátoru správně píšou, že pokud by jsi měl nové auto ještě v záruce, tak výměnu oleje ani řešit nemusíš, protože to za tebe dělají při pravidelné prohlídce https://www.srovnator.cz/vyber-spravneho-oleje-do-... ...
Jenže toto platí spíše u starých aut kde už právě ta záruka není. U nových vozů je celkem rarita aby výpustní zátka chyběla. Pokud jde o novinky se zárukou, tak jde většinou o vozy, které běžně nekoupíš.

eLzyx
5. prosince • 12:37

třeba Smart neměl, ale jakmile se začaly motory zadírat a výrobce to musel řešit, tak se začaly dávat vany s výpustným šroubem. A olej se při výměně začal z motoru vylévat.

dan
5. prosince • 10:31

Nemají kosačky:-D

Doporučujeme

Články odjinud