Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

To, co funguje, měnit nebudeme a nové věci přidáme tak, aby neobtěžovaly. To je, podle našich zkušeností s vozy značky Subaru z poslední doby jeden ze základních přístupů jejích konstruktérů.

Na trhu se v poslední době objevilo množství aut, které mají tolik elektronických asistenčních systémů a pomocníků řidičů, že se v tom jejich vlastnictví mnohdy nevyznají ani po dlouhých měsících od koupě auta.

Naopak značka se souhvězdím Plejád ve svém znaku si váží lidí, kteří milují řízení, a proto zejména ke svému kultovnímu modelu Subaru WRX STi přistupuje s velkým citem. Plně to potvrzujeme po skončení testování tohoto vozu v provedení modelového roku 2016.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Změny, které budeme popisovat v následujících řádcích, možná budou někomu popisovat až malicherné, jenže vesměs se jedná o ty drobnosti, kteří jak novináři v dřívějších testech, tak i zákazníci vyžadovali.

K tématu jízdních vlastností se tentokrát obšírně vyjadřovat nebudeme, neboť auto se po mechanické stránce od příchodu na trh v roce 2014 nezměnilo. Kdo chce, může se o nich podrobně dočíst v tomto podrobném testu:

Srovnávací test: Subaru WRX STI 2015 vs. Audi S3 vs. Subaru WRX STI

Srovnávací test: Subaru WRX STI 2015 vs. Audi S3 vs. Subaru WRX STI

I nadále se musí počítat se spotřebou, která je o něco vyšší než u srovnatelně výkonných sportovních vozů od některých konkurentů, ale přesto je to stále auto, které z mnoha úhlů pohledu nadchne. Například díky skvěle reagujícímu a přesnému řízení a schopnostem drtivé akcelerace (samozřejmě při zařazeném správném rychlostním stupni) v kopci na mokré vozovce.

Tentokrát ale píšeme naše názory na změněné věci. Začněme takovou maličkostí, jakou je klíček k vozu. Bezklíčkové startování už sice bylo k dispozici dříve, ale klíček k vozu se určitě nedal řadit k těm, kterým se majitel před kamarády rád pochlubí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Teď už je to jinak, klíček je z kvalitního materiálu, a pokud se člověk chce dostat dovnitř, zmáčkne na čelní straně pěkně vyvedené logo značky. Není to sice originální nápad, ten už léta vídáme u BMW, ale i tak jsme rádi.

Dalším vylepšením je přidání elektronických asistentů. A zde se opět Subaru trefilo do našeho vkusu. Už dlouho se s kolegy shodujeme, že v podstatě jediný užitečný asistenční systém pro zkušené řidiče, kteří jsou zvyklí se na jízdu soustředit, je ukazatel vozidel nacházejících se v takzvaném mrtvému úhlu. A ejhle, právě ten nyní Subaru WRX STi má.

Stalo se tak díky radarům umístěným v rozích zadního nárazníku. Pokud chce řidič vybočit ze svého jízdního pruhu do vedlejšího, kde se nachází v danou chvíli "neviditelné" auto, je řidič na jeho přítomnost upozorněný rozblikáním symbolu ve zpětných zrcátkách. Opět to vůbec není žádná premiéra. Třeba takové Volvo to mělo již před více než desítkou let. Ale i tak jsme rádi.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Když už tam Subaru ty radary namontovalo, využilo je také pro funkci varování před auty, které přijíždějí k couvajícímu autu ze strany. To se hodí například při vyparkovávání z parkovacího stání kolmo k chodníku, kam jsme předtím zajeli čelní stranou napřed.

Dalším novým technickým prvkem přidaným do modelu WRX STi je kamera za čelním sklem. Mohla by toho sice umět mnohem více (například číst dopravní značky), ale v Subaru jí přisoudili pouze roli pro přepínání dálkových a tlumených světel. Funguje to z pohledu řidiče "estéíčka" dobře, i když občas jsme měl pocit, že řidiči protijedoucích aut nemusí mít na správný okamžik přepnutí úplně stejný názor.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Spíše drobností, která se ale také někdy hodí, je instalace vnitřního zpětného zrcátka s funkcí samostmívání při dopadu světelného kužele z aut jedoucích za vámi. Se Subaru STi jim sice obvykle snadno ujedete, ale budiž...

Poslední změna není sice při jízdě vůbec důležitá, ale zase se podstatnou měrou podepsala na designu interiéru.

Jedná se o nasazení nové generace audiosystémů. Ten nový má dotykovou obrazovku se šesti dotykovými a dvěma analogovými ovladači. Oproti starým "rádiím" montovaným do Subaru je to nebetyčná změna a fakt to vypadá dobře. Systém se také umí spárovat s vaším chytrým telefonem prostřednictvím funkce Mirror Link 1.1. Naladit můžete internetová rádia. Navigační data se vám budou tři roky zdarma aktualizovat.

Zmiňované změny se v plné míře dotýkají vyšší výbavy Sport, jejíž aktuální cena se dostala na 1 199 000 Kč.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků