Ve středu byly české silnice doslova obsypány policejními hlídkami. Celoevropská dopravně bezpečnostní akce Speed Marathon byla hlášena dlouho dopředu, přesto počet dopravních přestupků výrazně přesáhl loňský výsledek.
Celoevropská dopravně bezpečnostní akce Speed Marathon probíhala již pošesté a jejím cílem bylo snížit dopravní nehodovost, zvýšit bezpečnost a plynulost provozu na silnicích a upozornit na rizika, která přináší nedodržování povolené rychlosti. Loňský ročník byl z důvodu plnění úkolů souvisejících s nouzovým stavem přesunut z dubna na srpen, i tak ale loni vyrazilo do akce přes 600 policistů, kteří během 24 hodin zjistili celkem 2281 přestupků, z nichž se 1740 týkalo porušení rychlostních limitů.
Letošní ročník Speed Marathonu proběhl ve středu 21. dubna a stejně jako v minulých letech byly vytipovány stovky rizikových míst ve městech, mimo ně, ale i na dálnicích a silnicích prvních tříd. S vytipováním lokalit pomáhala i veřejnost, která mohla během celého února zaznamenávat riziková místa do mapy na webu www.bezpecnecesty.cz. Na těchto stránkách byly k dohledání i tabulky s místy, kde je možné očekávat policejní hlídky. Dokonce jsme je v den akce publikovali u nás na webu, přesto ve středu policie zaznamenala více dopravních přestupků než loni.
Letošního Speed Marathonu se účastnilo 669 policistů. Ti během dne na českých silnicích zaznamenali 2747 dopravních přestupků, z nichž 2322 se týkalo porušení stanovených rychlostních limitů. Zatímco loni policisté zkontrolovali téměř 5300 vozidel, letos to bylo zhruba o 700 vozidel více. V porovnání s loňskem však bylo vytipováno méně rizikových míst (zhruba 800 oproti asi 900 místům v roce 2020).
Podle četných reportáží přistupovala policie k pokutám spíše „výchovně“, takže ne vždy došlo na maximální peněžní sazbu, i tak jsou ale letošní výsledky Speed Marathonu k zamyšlení. Když víme, že se v dlouho dopředu jasně stanoveném termínu budou na silnicích pohybovat stovky policistů s radary, opravdu je takový problém si dát větší pozor na rychlost jízdy? Navíc česká média šla po Speed Marathonu jako slepice po flusu a moc bychom se tedy divili, kdyby některý z řidičů o akci nikdy neslyšel.
Na druhou stranu se sluší dodat, že v některých oblastech si řidiči na českých silnicích meziročně polepšili. Klesl počet zjištění vozidel s nevyhovujícím technickým stavem (z 62 na 51), nepoužití bezpečnostních pásů (z 91 na 48), méně bylo vozidel bez platné dálniční známky (27 vs. 15) a klesl i počet řidičů jedoucích po požití alkoholu či jiných návykových látek (ze 40 na 31).