Vyhodí Řebíček Hanzelku, i když klesne nehodovost o polovinu? (glosy)

Vzhledem k vašim ohlasům na naše komenáře z minulého týdne jsme se rozhodli komentovat aktuální motoristické dění s větší pravidelností. Ostatně, podnětů nám okolní dění dává stále dost. Pojďme se tedy podívat na více či méně aktuální témata, která se v uplynulých dnech probleskla českými médii.

A začít ani tentokrát nemůžeme nikde jinde než u značky „zimní výbava”. Tuto novinku jsme v naší „trilogii” z minulého týdne probrali více než důkladně, okolnosti a především jednání tvůrců této hlouposti ale přisypává do ran jejího tragického osudu další a další hrsti soli. Nepříliš překvapivou, ale o to více úsměvnou událostí je, že zatímco na konci minulého týdne (za neplatnosti značky) padaly v Krušných horách z nebe trakaře, 3. listopadu (tedy za její platnosti) padaly v Česku historické teplotní rekordy. Větší důkaz absurdity celého tohoto předpisu jsme si snad ani nemohli přát.

Mnohem pikantnější je ale to, jak s touto záležitostí zachází samo ministerstvo dopravy. Ohromující je zejména rozhodnost a jednotnost vystupování jeho zástupců. Značka nejprve měla být na D1, pak němela, nakonec bude. Posléze měla být doplněna o dodatkovou tabulku, omezující její platnost na teploty pod 5°C, později ji měli „zneplatňovat” sami policisté, nyní se ministerstvo vrací k dodatkové tabulce. Ministr dopravy Aleš Řebíček, který již v uplynulém roce opakovaně prokázal svůj bystrý úsudek a vysokou úroveň, komentoval tyto šachy po svém. Na otázku MF Dnes: „Váš mluvčí (Karel Hanzelka, pozn. red. AR) však ještě před třemi dny informoval veřejnost, že dálnic se povinné zimní gumy netýkají,” zareagoval: „On udělal chybu, ujel. Myslíte, že ho za to mám vyhodit?” Bravurní. Pokud vám pravé role dvojky Řebíček-Hanzelka nedochází už ze zmíněných dvou vět či jejich předchozích činů, doporučuji přečíst jeden z dílů poučného seriálu na D-Fensově webu.

Od 1. ledna 2009 u nás začne platit hned několik pozoruhodných výmyslů vládnoucí garnitury. Jedním z nich, který přišel v posledních dnech na přetřes, jsou poplatky za přihlášení vozu neplnícího tu správnou emisní normu. Pokud si zakoupíte vůz plnící emisní normu nižší než Euro 3 či žádnou, zaplatíte při jeho přihlášení 3 až 10 tisíc Kč podle toho, zda plní alespoň Euro 2, Euro 1, nebo nic. Nesmyslnost tohoto předpisu snad ani není nutné složitě rozebírat, jeho tvůrcům šlo buď jen o další skrytou formu zdanění, nebo naivně doufali, že snad vytlačí z trhu starší vozy, které euronormy vesměs neplní, tím, že prakticky zlikvidují poptávku po jejich koupi. Pominu-li své rozčarování nad celou věcí, která mj. říká: "Máš starý pekáč? Nevadí. Chceš aspoň trochu novější pekáč? Tak za to zaplatíš," pak je především třeba říci, že tato věc povede pouze k tomu, že úřady budou mít totální nepořádek v evidenci vozidel. Představa, že někdo skutečně zaplatí 10 000 Kč při koupi vozu typu Škoda Favorit v ceně 7 000 Kč, je naprosto směšná. Prodávající se (ve vlastním zájmu) jistě vždy rád domluví s kupujícím, že vůz zůstane nadále napsaný na něj. Pokud se totiž nedomluví, nic neprodá... Otázkou ovšem je, zda takový stav někomu vůbec vadí.

Též od ledna začne platit i povinnost hlásit dopravní nehodu policii jen pokud výše škody přesáhne 100 tisíc Kč. Vé své podstatě pozitivní posun (osobně bych nestanovoval žádnou hranici škody - pokud se účastníci dohodnou, policii nezavolají, pokud se nedohodnou tak holt zavolají, a to bez ohledu na výši škody, která beztak nic neříká - škoda vyplývající ze škrábance na Ferrari F430 svou hodnotou přesáhne hodnotu celého parkoviště totálně zničených Škod Favorit) přinese jeden zajímavý vedlejší efekt. Ze statistik pojišťoven totiž vyplývá, že škody do 100 tisíc Kč tvoří plných 80 % všech škodních událostí. Pokud od tohoto procenta odečteme škody, které není nutné hlásit již dnes a pomineme to procento řidičů, kteří policii nehlásí již dnes vůbec nic, dojdeme k závěru, že ve statistikách policie zmizí od ledna cca polovina dopravních nehod. Nebude to krásné? Již nyní je jasné, že od ledna bude na silnicích tak bezpečně jako nikdy předtím, alespoň pro naše politiky. Otázkou ovšem zůstává, jaký tiskový mluvčí ministerstva dopravy nám tuto radostnou zprávu z kraje února přednese...

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků