Výhled do budoucnosti

Otázkami ohledně přepravy v budoucnosti, se zabývá laická i odborná veřejnost už hodně dlouho. Představy o dopravních prostředcích budoucnosti se prezentují dosti často také na nejrůznějších autosalónech. Hvězdou nedávného autosalónu ve Frankfurtu byl i Opel Signum2.
Výhled do budoucnosti
V očekávání nástupu nových generací modelů Vectra a Omega ve střední, resp. vyšší střední třídě, je nejnovější koncept Opel Signum2 náznakem toho, jakým způsobem pojatá auta můžeme od této německé automobilky s největší pravděpodobností čekat. Název této studie samozřejmě okamžitě naznačuje vazbu na prototyp Signum, který automobilka Opel představila na ženevském autosalónu před čtyřmi lety. Základní linie „dvojky“ se opravdu od původního konceptu neliší, detaily jsou však zcela nové a zase o krok napřed, než jsou současné zvyklosti.

Blízká budoucnost

Koncepty, jež předvádějí automobilky na autosalónech, doprovázejí ve většině případech i jakási „slovní poslání“. Podle tvůrců konceptu Opelu je Signum2 „automobilem blízké budoucnosti, ve kterém se Klepněte pro větší obrázekoptimálně propojuje atraktivní vzhled, komfort a pohodlí s funkčností a přizpůsobivostí“. Praktický pohled na koncepční vůz říká, že se tu vzájemně kloubí elegantní linie sportovních kupé a flexibilita vozů kombi. To vše venku i vevnitř doplňuje řada neotřelých a nečekaných designérských detailů. Přídi vozu dominuje typická lichoběžníková maska chladiče a třírozměrné vertikální hlavní světlomety. Stejně jako modely Opel Corsa nebo Speedster má také prototyp Signum2 uprostřed přední kapoty výraznou hranu. Dostatek prostoru uvnitř navozují minimální převisy karosérie, pocit síly, vysokých výkonů a vitality umocňují zase „svalnaté“ podběhy kol, ukrývající devatenáctipalcová kola s pneumatikami o rozměru 245/35 R19.

Zajímavý interiér

Nastupování do vozu je velmi pohodlné, zvláště pro řidiče a jeho předního spolujezdce. Po zatažení za kliku dveří se přední sedadla automaticky natáčejí do otevřených dveří. Zároveň se zapouští volant do palubní desky, takže nastupování je naprosto bezproblémové. Jakmile se řidič usadí ve svém sedadle a je připravený k jízdě, volant, který svým tvarováním připomíná hlavní ovladač velkého dopravního letadla, se opět vysune směrem vzhůru tak, aby byl v pohodlném dosahu řidiče.

Zároveň se zdvihá překryt přístrojového štítu s barevným displejem a objevuje se centrální displej uprostřed palubní desky. Displej před řidičem ukazuje nejen všechny důležité provozní údaje, ale využívá i navigační systém, jenž zřetelnými piktogramy navádí řidiče k cíli cesty. Detailnější informace navigačního charakteru a například výřezy map se kromě toho zobrazují také na větším sedmipalcovém monitoru formátu 16:9, umístěném ve středu palubní desky.

Hodně místa, silný motor

Volného místa je uvnitř koncepčního modelu opravdu dost. Napomáhá tomu extrémně dlouhý rozvor (2830 mm), a jak už bylo zmíněno, jen minimální převisy karosérie. Netradiční provedení sedadel a přemístitelné odkládací schránky jsou jen jedněmi z mnoha příkladů skvělé přizpůsobivosti nového prototypu. Stačí třeba stisknout tlačítko a zadní sedadla se překlopí a složí tak, že v zádi vznikne rozlehlý prostor pro zavazadla se zcela rovnou podlahou. Zavazadla lze navíc ukrýt také pod sedadla, kde nemohou ani při kritickém brzdění ohrozit pasažéry a neprovokují případné lapky zvenku.

Spolujezdec vpředu může i za jízdy ovládat výkonný palubní počítač, jehož prostřednictvím je možno se kdykoli napojit na Internet. Klávesnice počítače není s počítačem spojena konvenčním kabelem, ale má Klepněte pro větší obrázekmoderní bezdrátové infračervené propojení. Pokud spolujezdec vestavěný počítač nepoužívá, jeho barevný monitor se sklopí a zcela zapustí do palubní desky. Stačí pak jediný dotyk prstu, aby se monitor opět vysunul do své pracovní polohy. Ani cestující na zadních sedadlech si nemohou stěžovat na to, že by se za jízdy nudili. Mají k dispozici dvojici DVD přehrávačů, osobní sluchátka a mohou poslouchat hudbu z CD disků nebo sledovat filmy ve vysoké kvalitě. Ve výbavě prototypu nechybí ovšem ani kávovar, jenž je začleněný do sestavy odkládacích schránek na středovém tunelu.

Koncept Opel Signum2 je poháněn prototypovým zážehovým osmiválcem vybaveným systémem přímého vstřikování benzinu do válců. Tento motor vychází z hliníkového agregátu americké společnosti GM Powertrain, který nese označení Global XV8. Ze zdvihového objemu 4,3 litru dává tento osmiválec výkon asi 220 kW, tedy bezmála tři sta koní. Maximální točivý moment motoru činí přibližně 400 Nm. Další technické parametry motoru nebyly zveřejněny.

Quo vadis?

Německá automobilka, potažmo její americká matka, mají mnoho důvodů být aktivní v oblasti vývoje. Modelová řada Astra nepřinesla kýžený komerční úspěch, současná Vectra se mílovými kroky přibližuje důchodovému věku a reprezentativní Omega i kompaktní Corsa nezvrátily prodejní propad ani po modernizacích, kterými prošly v předminulém, resp. minulém roce. Všechny naděje se v hlavních automobilových kategoriích tak upírají směrem k budoucím vozům, jako je kupříkladu Signum2.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků