Již od počátku tohoto tisíciletí má korejská značka Kia v nabídce model rio. Letos přichází na řadu již čtvrté provedení tohoto malého městského vozu.
Vůz jsme si poprvé měli možnost osahat během podzimního pařížského autosalonu, nyní jsme se dostali za volant při mezinárodní novinářské prezentaci.
V okolí portugalského Lisabonu jsme s ním dva dny jezdili po silnicích nejrůznějších tříd a kvalit.
Kia si od nového ria hodně slibuje. Minulá generace totiž byla druhým nejprodávanějším modelem značky. Jen v minulém roce jich prodala 450 tisíc. Nového provedení by ráda prodávala ještě více a zejména si chce polepšit v Evropě. V segmentu malých aut totiž zatím prodejní podíl modelu rio pokulhává za tím, který celkově značka na tomto kontinentu drží.
Designová evoluce
Zbraně, které Kia u nového ria používá, mají skutečnou šanci na úspěch. Například došlo k evoluci designu. Typický "tygří nos" na čelní masce je nyní nižší a širší, naopak otvor ve spodní části nárazníku větší a agresivnější. I když šířka vozu v porovnání s předchůdcem zůstala stejná, díky designovému řešení nárazníku v oblasti mlhových světel teď vůz působí opticky mohutněji a stabilněji.
Hlavní světlomety jsou užší, což platí i o zadních dělených LED svítilnách. V nich se rozsvěcují tři šípovité hroty.
Při pohledu z boku je silueta sportovnější než dříve. K tomu přispívá prodloužení karosérie o půldruhého centimetru (nyní auto měří již 406,5 centimetru), o centimetr delší rozvor, a částečně i snížení výšky o půl centimetru.
Tato změna rozměrů má současně jednoznačně kladný vliv na prostornost kabiny i zavazadlového prostoru. Osobně jsme si ověřili, že redaktor vysoký 186 centimetrů má po usednutí takzvaně "sám za sebe" vzadu k dispozici před koleny ještě šest centimetrů volného místa a nad hlavou 1-2 centimetry.
Větší je také kufr, konkrétně má pojmout 325 litrů, což je o citelných 37 litrů více oproti riu III. Má dvojité dno a úplně vespod jsme nalezli ještě dojezdovou rezervu.
Také interiér působí teď mnohem moderněji, než dříve. Levá část palubní desky je natočena směrem k řidiči, líbil se nám volant i displej multimediálního systému částečně vysunutý nad horní hranu palubní desky. Design ovladačů klimatizace je hodně neotřelý, zvláště u základní manuální klimatizace, ale je plně funkční a dá se na něj rychle zvyknout.
Použité plasty jsou sice výhradně tvrdé, ale nevypadají vůbec špatně. Jedinou výjimkou jsou panely na výplních dveří. Zejména vzadu je velká, ničím nerozčleněná a neozdobená fádní plocha.
Líbila se nám "obyvatelnost" vozu. Řidič snadno zaujme vhodnou polohu za volantem, například i díky velkému rozsahu výškového i podélného nastavení volantu. Výškově nastavit jdou také bezpečnostní pásy. Přihrádek na drobnosti i držáků pro pohárky nebo láhve s pitím je dostatek. Ženy, ať už se posadí na sedadlo řidiče, nebo na to vedlejší, nepochybně ocení velká kosmetická zrcátka ve slunečních clonách s vypínatelným osvětlením.
Zabrzdí i před chodcem
V závislosti na stupni výbavy nebo ochotě zákazníků platit za příplatkové prvky, se ve voze může objevit například bezklíčkový vstup a startování, vyhřívaná sedadla a volant, adaptivní tempomat nebo zadní parkovací asistent s kamerou. Mezi nové elektronické asistenční systémy patří například systém nouzového brzdění s funkcí rozpoznávání chodců a systém pro udržování auta ve zvoleném jízdním pruhu.
Již koncem tohoto roku se pak má nabídka systémů ještě rozšířit - například o systém sledování mrtvého úhlu, asistenta pro přepínání dálkových a tlumených světel nebo o sledování únavy řidiče.
Jízda s novým riem je komfortní. Na pohodové atmosféře v kabině se nepochybně podílí větší množství izolačního materiálu. Právě kvůli tomu (společně s novými prvky ve výbavě) je mezigenerační úbytek hmotnosti porovnatelných provedení vozu "jen" sedmnáct kilogramů. Jinak by, podle představitelů značky byl i přes nárůst rozměrů, ještě citelnější.
Výše zmíněné platí ale o verzi vybavené šestnáctipalcovými koly. Na rio se na některých trzích budou montovat i "sedmnáctky" (což ale o České republice neplatí) a s nimi auto na špatném povrchu odskakovalo a vydávalo od podvozku nepříjemné zvuky.
Do motorového prostoru nového ria se budou montovat čtyři typy zážehových motorů a dvě varianty vznětové čtrnáctistovky. Ta se ale v České republice nabízet nebude, proto jsme si jí během portugalské akce nevšímali.
Zájemce o základní motor neprohloupí
Základní verzí pro český trh bude čtyřválec 1,25 I MPI, který má výkon 84 koní. Nabídka pak bude pokračovat přes opět atmosférický čtyřválcový motor 1,4 (100 koní) až k vrcholné motorizaci. Tou je nový tříválcový turbomotor 1,% T-GDI naladěný na 120 koní. V Portugalsku bohužel k dispozici nebyl, proto jsme na krátkou trasu vyjeli alespoň s jeho slabší stokoňovou variantou. Upřímně řečeno, nadšeni z ní nebyli. V nízkých otáčkách se mu do zrychlování moc nechtělo, spotřeba byla na stejné trase a v podobném tempu o čtyři desetiny litru vyšší než v případě základního motoru.
Ten je, podle našeho názoru, ideální volbou pro ty uživatele, kteří rio chtějí používat každý den a nebudou ho moc nakládat. A samozřejmě jim nevadí ani horší hodnoty v parametrech zrychlení a maximální rychlost.
V kombinovaném režimu jsme s vozem podle palubního počítače docílili v poměrně členitém terénu spotřeby 5,8 litrů na sto kilometrů, ustálená jízda v rychlostech 80-100 kilometrů v hodině na víceproudových komunikacích v okolí Lisabonu pak znamenala dokonce jen rovných pět litrů.
Pětirychlostní manuální převodovka byla s motorem dobře sladěná, navíc se nám líbil bezproblémový a hladký chod řadicí páky. Podvozek je (ve spolupráci se zmíněným šestnáctipalcovými koly) naladěn komfortně, s čímž korespondují i poměrně měkké sedáky.
Další informace o novém riu přineseme na konci února, kdy bude vůz uveden na český trh. Teprve tehdy také hodlá tuzemské zastoupení této značky zveřejnit ceny vozu.
Další poznatky o voze najdete v popiskách pod jednotlivými fotografiemi v galerii