Vybíráte autoalarm? Co by mu nemělo chybět

Autoalarm je elektronické zařízení, stejně tak jako mobilní telefon nebo DVD rekorder a proto je dobré věnovat pozornost jeho technickým vlastnostem. Tak jako při každém výběru není nejvhodnějším porovnávacím prvkem cena. Při hledání vhodného výrobku, byste měli vědět, co od autoalarmu můžete chtít a co by mu nemělo chybět. Někdy je rozdíl v ceně řádově jenom několik stovek korun a kvalita zabezpečení několikanásobně vyšší. Porovnání cena/výkon platí i u autoalarmů. Kvalita zabezpečení vozidla má vliv na výši vaší pojistné splátky a pojišťovny úroveň zabezpečení zajímá. V následujících řádcích vám poradíme co je u autoalarmu důležité.

Základním cílem autoalarmu je spolehlivě střežit všechny možné vstupy do vozidla či zavazadlového prostoru. Dobrý autoalarm by měl umět hlídat i pohyb uvnitř vozu a změnu polohy vozu. V praxi to znamená, že postupně se samozřejmou součástí nákupu elektronického zabezpečení stává i nákup náklonového snímače. Ten rozpozná zda se o vůz jen někdo, třeba i omylem, opřel, nebo zda vám někdo odmontovává kola a přitom do vozidla vůbec nevstupuje. To je jen jeden příklad využití náklonového snímače.

Pryč jsou doby, kdy koupit náklonový snímač byla celkem drahá záležitost. Snížení ceny umožňuje použití digitálního senzoru, který nahradil původní mechanické prvky nebo rtuťovou kuličku, které měly značně omezené použití a byly náchylné k falešným poplachům. Firma Jablotron nabízí náklonový snímač CA-550 za necelých 1 100 korun s DPH, což je zpravidla zlomek ceny pneumatik a ráfků. Počítejte však ještě s cenou za montáž. Devadesát procent vozů s autoalarmem v České republice zatím nevyužívá náklonový snímač. Přitom velké množství už nainstalovaných autoalarmů lze tímto snímačem snadno dovybavit.

Úplným základem kvalitního autoalarmu je bezpečná klíčenka. Ta se vyznačuje použitím bezpečného plovoucího kódování. Výrobci elektronického zabezpečení automobilů proto vyvinuli systém tzv. plovoucího kódu, který se průběžně mění. Díky němu signál, kterým jste právě zamkli váš vůz, nemůže nikdo následně využít k tomu, aby si ho otevřel a odjel s ním. Plovoucí kód se mění na základě složitého matematického algoritmu, který generuje nový platný kód jak v ovladači tak i v přijímači. Avšak i plovoucí kód může mít více či méně bezpečné „šifrování“. Dobrý autoalarm majitele informuje o počtu naprogramovaných klíčenek, s kterými dokáže komunikovat.

Ochrana plovoucím kódem není nabízena pouze u autoalarmů vyšších tříd, ale například Jablotron jej používá i u dálkového ovládání centrálního zamykání CL-305 Click, které  je za cenu 1 856 korun včetně dvou klíčenek. Uzamčení a odemčení je signalizováno blinkry, případně i akusticky. Součástí sady jsou dvou nebo čtyřtlačítkové klíčenky, které lze použít pro ovládání dalších zařízení jako je např. druhý automobil, garážová vrata a podobně.

Zmiňme ještě krátce další vlastnosti, které rozlišují dobrý a špatný zabezpečovací systém vozidla. Chtějte po autoalarmu, aby umožnil nahlédnout do paměti událostí a zjistit tak zpětně příčinu poplachů. V případě závady poplachového vstupu by měl systém umět sám analyzovat a vstup odstavit tzn. nehoukat celou noc.

Trendem a pomalu i standardem autoalarmu je předání informací na mobilní telefon majitele nebo na pager. Možnost ovládat autoalarm pomocí SMS zprávy či z internetu.

Neméně důležitou službou, kterou můžete postrádat až po nákupu zabezpečení, je spolehlivý a dlouhodobě dostupný servis. Je důležité nepodcenit situaci, kdy si po jednom roce poškodíte ovladač a náhradní již není k sehnání. Zpravidla to znamená výměnu celého zařízení a tedy opakování celé investice.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST BMW M5: Supersport ve smokingu. Může tohle fungovat?

BMW M5

Ano, nová M5 je čtyřkolka, s přepňovaným motorem a masážními sedačkami. Je nejtěžší a nejvýkonnější z modelů M. A takové parametry já osobně neupřednostňuji. Jenže nic není tak, jak se zdá.

dnes | Milan Lažanský | 27 příspěvků
Minitest Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line: Potěšení s vůní nafty

Kia Stinger 2.2 CRDi GT Line (minitest)

Z nafty se stalo politické téma a zdá se, že její dny jsou sečteny. To je ideální moment dát si špetku nekorektnosti v podobě úsporného dieselu, který navíc hrabe těmi správnými koly a… je z Koreje.

16.  10.  2018 | Miro Mihálik | 24 příspěvků
TEST Audi Q8 50 TDI quattro: Mohlo být dokonalé, ale přišlo WLTP

Audi Q8 50 TDI quattro

Své velké SUV-kupé uvedlo Audi jako poslední z trojice luxusních německých značek. Dalo mu to, co konkurence nemá a vyladilo jej téměř k dokonalosti.

11.  10.  2018 | Jan Mička | 21 příspěvků