Vybíráte autoalarm? Co by mu nemělo chybět

Autoalarm je elektronické zařízení, stejně tak jako mobilní telefon nebo DVD rekorder a proto je dobré věnovat pozornost jeho technickým vlastnostem. Tak jako při každém výběru není nejvhodnějším porovnávacím prvkem cena. Při hledání vhodného výrobku, byste měli vědět, co od autoalarmu můžete chtít a co by mu nemělo chybět. Někdy je rozdíl v ceně řádově jenom několik stovek korun a kvalita zabezpečení několikanásobně vyšší. Porovnání cena/výkon platí i u autoalarmů. Kvalita zabezpečení vozidla má vliv na výši vaší pojistné splátky a pojišťovny úroveň zabezpečení zajímá. V následujících řádcích vám poradíme co je u autoalarmu důležité.

Základním cílem autoalarmu je spolehlivě střežit všechny možné vstupy do vozidla či zavazadlového prostoru. Dobrý autoalarm by měl umět hlídat i pohyb uvnitř vozu a změnu polohy vozu. V praxi to znamená, že postupně se samozřejmou součástí nákupu elektronického zabezpečení stává i nákup náklonového snímače. Ten rozpozná zda se o vůz jen někdo, třeba i omylem, opřel, nebo zda vám někdo odmontovává kola a přitom do vozidla vůbec nevstupuje. To je jen jeden příklad využití náklonového snímače.

Pryč jsou doby, kdy koupit náklonový snímač byla celkem drahá záležitost. Snížení ceny umožňuje použití digitálního senzoru, který nahradil původní mechanické prvky nebo rtuťovou kuličku, které měly značně omezené použití a byly náchylné k falešným poplachům. Firma Jablotron nabízí náklonový snímač CA-550 za necelých 1 100 korun s DPH, což je zpravidla zlomek ceny pneumatik a ráfků. Počítejte však ještě s cenou za montáž. Devadesát procent vozů s autoalarmem v České republice zatím nevyužívá náklonový snímač. Přitom velké množství už nainstalovaných autoalarmů lze tímto snímačem snadno dovybavit.

Úplným základem kvalitního autoalarmu je bezpečná klíčenka. Ta se vyznačuje použitím bezpečného plovoucího kódování. Výrobci elektronického zabezpečení automobilů proto vyvinuli systém tzv. plovoucího kódu, který se průběžně mění. Díky němu signál, kterým jste právě zamkli váš vůz, nemůže nikdo následně využít k tomu, aby si ho otevřel a odjel s ním. Plovoucí kód se mění na základě složitého matematického algoritmu, který generuje nový platný kód jak v ovladači tak i v přijímači. Avšak i plovoucí kód může mít více či méně bezpečné „šifrování“. Dobrý autoalarm majitele informuje o počtu naprogramovaných klíčenek, s kterými dokáže komunikovat.

Ochrana plovoucím kódem není nabízena pouze u autoalarmů vyšších tříd, ale například Jablotron jej používá i u dálkového ovládání centrálního zamykání CL-305 Click, které  je za cenu 1 856 korun včetně dvou klíčenek. Uzamčení a odemčení je signalizováno blinkry, případně i akusticky. Součástí sady jsou dvou nebo čtyřtlačítkové klíčenky, které lze použít pro ovládání dalších zařízení jako je např. druhý automobil, garážová vrata a podobně.

Zmiňme ještě krátce další vlastnosti, které rozlišují dobrý a špatný zabezpečovací systém vozidla. Chtějte po autoalarmu, aby umožnil nahlédnout do paměti událostí a zjistit tak zpětně příčinu poplachů. V případě závady poplachového vstupu by měl systém umět sám analyzovat a vstup odstavit tzn. nehoukat celou noc.

Trendem a pomalu i standardem autoalarmu je předání informací na mobilní telefon majitele nebo na pager. Možnost ovládat autoalarm pomocí SMS zprávy či z internetu.

Neméně důležitou službou, kterou můžete postrádat až po nákupu zabezpečení, je spolehlivý a dlouhodobě dostupný servis. Je důležité nepodcenit situaci, kdy si po jednom roce poškodíte ovladač a náhradní již není k sehnání. Zpravidla to znamená výměnu celého zařízení a tedy opakování celé investice.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků