Vybíráte autoalarm? Co by měl umět správný autoalarm

Autoalarm je elektronické zařízení, stejně tak jako mobilní telefon nebo DVD rekorder a proto je dobré věnovat pozornost jeho technickým vlastnostem. Tak jako při každém výběru není nejvhodnějším porovnávacím prvkem cena. Při hledání vhodného výrobku, byste měli vědět, co od autoalarmu můžete chtít a co by mu nemělo chybět. Někdy je rozdíl v ceně řádově jenom několik stovek korun a kvalita zabezpečení několikanásobně vyšší. Porovnání cena/výkon platí i u autoalarmů. U autoalarmů bez komunikace lze čekat cenu okolo 5 - 6 tisíc korun. Kvalitní autoalarm s náklonovým snímačem, který umí komunikovat na mobilní telefon, můžeme pořídit do 15 tisíc korun a to včetně montáže.

Kvalita zabezpečení vozidla má vliv na výši vaší pojistné splátky a pojišťovny úroveň zabezpečení zajímá. V následujících řádcích vám poradíme co je u autoalarmu důležité.

Základním cílem autoalarmu je spolehlivě střežit všechny možné vstupy do vozidla či zavazadlového prostoru. Dobrý autoalarm by měl umět hlídat i pohyb uvnitř vozu a změnu polohy vozu. V praxi to znamená, že postupně se samozřejmou součástí nákupu elektronického zabezpečení stává i nákup náklonového snímače. Ten rozpozná zda se o vůz jen někdo, třeba i omylem, opřel, nebo zda vám někdo odmontovává kola a přitom do vozidla vůbec nevstupuje. To je jen jeden příklad využití náklonového snímače.

Pryč jsou doby, kdy koupit náklonový snímač byla celkem drahá záležitost. Snížení ceny umožňuje použití digitálního senzoru, který nahradil původní mechanické prvky nebo rtuťovou kuličku, které měly značně omezené použití a byly náchylné k falešným poplachům. Firma Jablotron nabízí náklonový snímač CA-550 za necelých 1 100 korun s DPH, což je zpravidla zlomek ceny pneumatik a ráfků. Počítejte však ještě s cenou za montáž. Devadesát procent vozů s autoalarmem v České republice zatím nevyužívá náklonový snímač. Přitom velké množství už nainstalovaných autoalarmů lze tímto snímačem snadno dovybavit.

Montáž je stejně důležitou součástí jako výběr autoalarmu. Kvalitní montážní dílny jsou od výrobce autoalarmů certifikované a jejich montéři prošli školením. Není nutné nechávat si montovat autoalarm u výrobce vozu nebo tam, kde jsme auto koupili. Certifikovaných montážních dílen je po republice stovky a dobrý výrobce zabezpečovací techniky zákazníkovi poradí a nabídne vhodná místa. Nejčastěji a nejjednodušeji na svých internetových stránkách.

Úplným základem kvalitního autoalarmu je bezpečná klíčenka. Ta se vyznačuje použitím bezpečného plovoucího kódování. Výrobci elektronického zabezpečení automobilů proto vyvinuli systém tzv. plovoucího kódu, který se průběžně mění. Díky němu signál, kterým jste právě zamkli váš vůz, nemůže nikdo následně využít k tomu, aby si ho otevřel a odjel s ním. Plovoucí kód se mění na základě složitého matematického algoritmu, který generuje nový platný kód jak v ovladači tak i v přijímači. Avšak i plovoucí kód může mít více či méně bezpečné „šifrování“. Dobrý autoalarm majitele informuje o počtu naprogramovaných klíčenek, s kterými dokáže komunikovat.

Ochrana plovoucím kódem není nabízena pouze u autoalarmů vyšších tříd, ale například Jablotron jej používá i u dálkového ovládání centrálního zamykání CL-305 Click, které  je za cenu 1 856 korun včetně dvou klíčenek. Uzamčení a odemčení je signalizováno blinkry, případně i akusticky. Součástí sady jsou dvou nebo čtyřtlačítkové klíčenky, které lze použít pro ovládání dalších zařízení jako je např. druhý automobil, garážová vrata a podobně.

Zmiňme ještě krátce další vlastnosti, které rozlišují dobrý a špatný zabezpečovací systém vozidla. Chtějte po autoalarmu, aby umožnil nahlédnout do paměti událostí a zjistit tak zpětně příčinu poplachů. V případě závady poplachového vstupu by měl systém umět sám analyzovat a vstup odstavit tzn. nehoukat celou noc.

Trendem a pomalu i standardem autoalarmu je předání informací na mobilní telefon majitele nebo na pager. Možnost ovládat autoalarm pomocí SMS zprávy či z internetu.

Neméně důležitou službou, kterou můžete postrádat až po nákupu zabezpečení, je spolehlivý a dlouhodobě dostupný servis. Je důležité nepodcenit situaci, kdy si po jednom roce poškodíte ovladač a náhradní již není k sehnání. Zpravidla to znamená výměnu celého zařízení a tedy opakování celé investice.

 
Minitest Volkswagen Caddy Maxi 1.4 TGI: Spořivému plyn nesmrdí

VW Caddy Maxi 1.4 TGI (minitest)

VW láká na model Caddy poháněný zemním plynem nízkými provozními náklady. Stačí ale ceny CNG na to, aby se do německé dodávky zamilovali nejen zapřisáhlí skrblíci?

14.  8.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků
TEST Renault Mégane R.S.: Hraboš přetáčivý

Renault Mégane R.S.

Renault Sport si s novým Méganem vyhrál docela jinak než u předchozích generací. Kvůli tomu jej ale ještě netřeba zatracovat.

9.  8.  2018 | Milan Lažanský | 28 příspěvků
TEST Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line: Konečně zase baví!

Ford Focus 1.5 EcoBoost ST-Line

Nejnovější Ford Focus přichází dvacet let po uvedení modelu jako takového. Pro první test jsme zvolili nejsilnější, nejsportovnější, ale nikoliv nejdražší provedení ST-Line. Výkon 182 koní přitom produkuje pouze tříválcový motor!

7.  8.  2018 | Jan Mička | 140 příspěvků