Výběr daně z benzinu nesplnil očekávání, tlak na změnu roste

Stát loni vybral na spotřebních daních z benzinu a nafty 81 miliard korun, což bylo o 2,1 miliardy méně, než plánoval v návrhu státního rozpočtu. Proti roku 2010 se vybralo o 400 milionů korun méně.
Výběr daně z benzinu nesplnil očekávání, tlak na změnu roste

Před dvěma lety zvýšené sazby daně tak podle kritiků působí kontraproduktivně. I vláda připouští, že jedním z důvodů nižšího výběru jsou vysoké ceny motorové nafty v tuzemsku, které nejsou atraktivní zejména pro kamionovou dopravu. 

V porovnání s rokem 2009 vzrostly k loňskému roku průměrné sazby daně z pohonných hmot o devět procent. Zvyšovaly se k 1. lednu 2010. Výběr daně se ale podle vlády zvýšil za stejné období jen o 1,9 procenta.

Vláda ale upozorňuje, že za snížením výběru na dani z pohonných hmot je také dlouhodobý pokles spotřeby benzinů, který mohla způsobit větší obliba aut na naftu, ale i úsporná opatření domácností. Za pokles výběru daně můžou prý také daňové úniky způsobené nelegálními dovozy nafty nebo nelegálním přimícháváním tzv. formových olejů do nafty. Formové oleje se používají například k vymazávání forem pro betonáž a podobají se naftě.

ČSSD chce daň snížit, vláda je proti

Ve sněmovně nyní leží sociálnědemokratický návrh na snížení daně u nafty o 2,50 korun na litr a u benzinu o 1,50 korun na litr. ČSSD odhaduje, že snížení daně by vyneslo navíc tři až pět miliard korun. Sociální demokraté argumentují tím, že tuzemská spotřební daň z pohonných hmot je neúměrně vysoká a motivuje občany a zejména velkodopravce k cenově výhodnějším nákupům nafty a benzinu v okolních zemích.

Vláda ale s tímto návrhem nesouhlasí. Pokud by nenastal předpokládaný nárůst prodejů, pak se příjmy státního rozpočtu podle vlády mohly propadnout až o víc než 15 miliard korun. Také prý není jisté, zda by ceny klesly, protože nelze vyloučit, že prodejci by zvýšili své marže.

Zdroj: E15.cz
 

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků