Výběr daně z benzinu nesplnil očekávání, tlak na změnu roste

Stát loni vybral na spotřebních daních z benzinu a nafty 81 miliard korun, což bylo o 2,1 miliardy méně, než plánoval v návrhu státního rozpočtu. Proti roku 2010 se vybralo o 400 milionů korun méně.
Výběr daně z benzinu nesplnil očekávání, tlak na změnu roste

Před dvěma lety zvýšené sazby daně tak podle kritiků působí kontraproduktivně. I vláda připouští, že jedním z důvodů nižšího výběru jsou vysoké ceny motorové nafty v tuzemsku, které nejsou atraktivní zejména pro kamionovou dopravu. 

V porovnání s rokem 2009 vzrostly k loňskému roku průměrné sazby daně z pohonných hmot o devět procent. Zvyšovaly se k 1. lednu 2010. Výběr daně se ale podle vlády zvýšil za stejné období jen o 1,9 procenta.

Vláda ale upozorňuje, že za snížením výběru na dani z pohonných hmot je také dlouhodobý pokles spotřeby benzinů, který mohla způsobit větší obliba aut na naftu, ale i úsporná opatření domácností. Za pokles výběru daně můžou prý také daňové úniky způsobené nelegálními dovozy nafty nebo nelegálním přimícháváním tzv. formových olejů do nafty. Formové oleje se používají například k vymazávání forem pro betonáž a podobají se naftě.

ČSSD chce daň snížit, vláda je proti

Ve sněmovně nyní leží sociálnědemokratický návrh na snížení daně u nafty o 2,50 korun na litr a u benzinu o 1,50 korun na litr. ČSSD odhaduje, že snížení daně by vyneslo navíc tři až pět miliard korun. Sociální demokraté argumentují tím, že tuzemská spotřební daň z pohonných hmot je neúměrně vysoká a motivuje občany a zejména velkodopravce k cenově výhodnějším nákupům nafty a benzinu v okolních zemích.

Vláda ale s tímto návrhem nesouhlasí. Pokud by nenastal předpokládaný nárůst prodejů, pak se příjmy státního rozpočtu podle vlády mohly propadnout až o víc než 15 miliard korun. Také prý není jisté, zda by ceny klesly, protože nelze vyloučit, že prodejci by zvýšili své marže.

Zdroj: E15.cz
 

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků