VW zvažuje elektrický sporťák rodiny ID. V novince možná uvede nové baterie

29 komentářů

Driver
26. února • 11:14

Mě by zajímalo, jakou aku má Voyager1 který posílá data na zemi doposud od roku 1977 s původní aku. Je to 43let stará aku, která měla původní projekt na 5let životnosti. Ta aku už opustila naši sluneční soustavu a pořád funguje někde ve vzdálenosti 21miliard km a ta data pořád posílá :-D (Voyager2 17mld.km na hranici naší sluneční soustavy) Masakr! Jasně že to jsou jiné aku než potřebujeme do elektromobilu, ale ta životnost... Údajně se čeká nadšeně, co sondy během následujících 5ti let objeví. Víme přesně, že za 10 tisíc let ve vzdálenosti 1,6 světelného roku bude míjet hvězdu Gliese 445 ale nevíme přesně, co je mezi ní a naší sluneční soustavou zrovna v místech, kudy bude teď prolétat.

mpolan
26. února • 13:48

Voyager 1 má radioizotopové generátoy na plutonium.

Nojono
26. února • 12:18

No však jo. Před lety vydržely olověné akumulátory 4, max 5 let a byly trop. Dnes vydrží 10 a více roků. Má to jedinou podmínku: nesmí být delší dobu vybité.
Lithiové akumulátory vydrží podstatně déle, má to dvě podmínky: Nesmí být delší dobu vybité a nesmí se přehřát.

eMKejx
26. února • 8:50

riadne TTcko

Letadlo
25. února • 19:12

A co mají být ty nové baterky?

Nojono
25. února • 21:54

Zatímco lithia je dost na nejméně 200let, navíc baterie lze celkem efektivně recyklovat se 100% využitím lithia v nich obsaženém, problém je kobalt. bez toho se sice zatím neobejdeme, ale jeho obsah lze v elektrodě snižovat docela významně. Dnes jsme u produkčních baterií někde kolem 200Wh/kg, resp. 500Wh/litr, s postupným vývojem NMC a později ještě lepších NVM elektrod se sníží spotřeba kobaltu a hustota energie se zvýší až k 1000Wh/litr resp. 350Wh/kg. A přiznejme si, že 70kWh akumulátor o hmotnosti pouhých 200kg a jako bonus téměř bez potřeby kobaltu je super řešení. VW chce tyto trendy aplikovat již v roce 2022 (NMC akku) a přes vysoké výrobní počty tlačit na snížení jejich ceny. Budoucnost je ale ve zmíněných NVM akumulátorech (Lithium-uhlík+křemík), ty ale lze očekávat v průmyslové výrobě cca za 8let.

Letadlo
25. února • 23:37

Za dva roky budou na trhu baterky s dvojnásobnou hustotou? To už by mohlo být celkem použitelné.

Nojono
25. února • 23:41

Jsou i dnes, ale s násobnou cenou. Posun je v tom, že ujme-li se toho velká automobilka, dokáže protlačit přes objemy dramatické snížení cen. Na dvojnásobek hustoty se ale za dva roky neposuneme. Spíš tak za 5.

Freddka
26. února • 8:22

No moc si nefandi, obavam se, ze lide z oboru ocekavaji maximalne 3-5% rust kapacity baterii za jeden rok. A to dlouhodobe.
Samozrejme ze jsou lepsi baterie a lepsi technologie. Ale to ani nahodou neznamena, ze u nich lze jen tak hned zahajit masovou produkci.
Treba solid state (ma sve vyhody, ale u tech neni prevratna vetsi kapacita) - to bylo povidacek uz pred deseti lety, jak uz je to skoro hotove a skoro pripravene - a kde nic tu nic. Stale jsou to experimentalni nasazeni, kusova vyroba. Opravdova velka produkce stale nikde. Prijde, to jiste, ale kdy?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Nojono
26. února • 10:32

3-5% rostou Li-Ion díky postupné evoluci, legování elektrod a aplikaci poznatků o nabíjení. NMC a NVM jsou ale technologicky odlišné, proto 2022 nastane první razantní skok s následným postupným poklesem ceny.

Driver
26. února • 11:11

Kde bereš jistotu, že do té výroby (né jen vývoje) někdo tak brutálně investuje a že to bude reálně dostupné masově pro elektromobily? Automobilky jsou buď v krachu, nebo na jeho pokraji a propouštějí a šetří a už investovaly co mohly i do elektro, nevím, z čeho budou dotovat nové technologie. Nějaké zisky mají, ale to už není zisk určený k investicím, nebudou vyrábět bez zisku jako Tesla :-D

Nojono
26. února • 12:15

Na pokraji krachu? Tak v Německu ani jedna.

Ďoďo
25. února • 22:55

V EU a USA sa recykluje iba 5% lithiovych bateriek.V Australii iba 2%.Baterky nerecykluje skoro nikto ,lebo je to ekonomicky nevyhodne.a energeticky naročne.Recyklacia 1kg lithiovej baterky stoji asi 1 euro,ale material takto získany ma iba tretinovu hodnotu.Je vyhodnejšie lithium,nikel,kobalt,neodym,..vyťažiť ako recyklovať.Toxicke lithiove baterie su časovane bomby,ktrorych riešenie nás v dohľadnej buducnosti čaka a neminie.V Rakusku po havarii a vznieteni Trashly sa nenašiel nikto včetne materskej automobilky,kto by mohol nakladnu recyklaciu toxickej baterky zabespečiť.
https://www.rt.com/news/474190-austria-tesla... ...

Ďoďo
25. února • 22:56
Nojono
25. února • 23:47

To je logické. Ono v podstatě není co recyklovat. Velké Li-Ion bateriové bloky ze stacionárních akumulátorů zatím opotřebené nejsou. U mobilů a malých industriálních akku se to ekonomicky nevyplatí a Tesla jede také na monočláncích 18650 a 20700, jejichž recyklace je drahá a neefektivní. Až evropské automobilky (Audi, VW, Jaguar, Daimler) zavádějí Li-Ion prizmabloky z LG Chem, které půjdou dobře recyklovat. Ale k recyklaci budou nejdříve za 10+ let.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Driver
26. února • 9:25

Přesně tak a z tohoto pohledu je u mě Tesla VELMI velká fraška na ekologii. Citygo stojí nějakých 450 nebo kolik, je v plné palbě co se týká výbavy a má dojezd okolo 250km v zimě, v létě snad 270km a HLAVNĚ MÁ PRIZMABLOK, ten se skládá z menších a ty ještě z menších, čili je možné i efektivně diagnostikovat případnou výrobní nebo amortizační vadu a měnit ihned záměnou "značkoou repasí" vadné a vrátit do provozu ale to umí i Tesla, zázračnější je ta technologická připravenost na efektivnější levnější a reálnější recyklaci. To U Tesly nevěřím, že vůbec někdy nastane. Nikdo to nebude ztrátově dotovat. V tomto nás čeká Batterygate jako byla Dieselgate. Dostanou to soudem na krk výrobci za mnoho let, že to byl podvod na zákazníky a dostanou pak daň né z CO2 ale z kapacity aku nebo tak nějak podobně. Ale ty prostředky půjdou stejně do rozpočtu, a z rozpočtu jen zlomek pro nějakou vybranou firmu, co bude recyklovat jen malé množství, ale pěkně na tom bude vydělávat. Není to systémově vyřešeno precizně a dokud nebudu vědět, že každý aku je recyklovatelný reálně (je to finančně předplaceno) tak to je jen "jakoekologie"

homer
25. února • 22:54

planovat muzes jenom realnou technologii ne ze "nekdy neco bude" to jsou chimery

Nojono
26. února • 10:33

NMC reálná technologie je.

petr r. (petrumr)
25. února • 18:54

tohle se mě líbí, ale VW moc kecá a málo dělá, až bude v ulicích ten zázračný id, tak dejte vědět fotkama z provozu.

Nojono
25. února • 22:33

Bude přesně v době, na kterou to při představení ohlásili. Tedy v červenci 2020.

Marek71
25. února • 22:49

Dokonce jsem nedávno četl, že v Británii budou první kusy u zákazníků už koncem března. Nevím, co je na tom pravdy.

Nojono
25. února • 23:53

První kusy možná, ale než zásobí importéry a prodejce demo kusy, bude to trvat. Navíc je na trhu problém s bateriemi z LG Chem Wroclaw. Je jich nedostatek, Audi omezilo výrobu a na VW a Jaguar momentálně nic nezbývá, protože e-tron má absolutní přednost. To by ale mělo být do 10.3. vyřešeno.

Marek71
26. února • 8:35

Jo a co je za problém s baterkami?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Driver
26. února • 9:14

Neoficiálně se už před půl rokem vědělo, že se za některých okolností ÚDAJNĚ, nepotvrzeno, má snad i-d-3 přehřívat aku co jsem někde zaslechl ;-) A to není vše.
Není jasné v jakém režimu ale nabízí se při plném zatížení nebo rychlonabíjení několikrát po sobě. S tím mají některé levnější elektromobily problémy běžně, a vůbec se to neřeší mimochodem. Zkrátka třetí rychlonabíjen v jeden den, přehřátá aku, a nabíjí se pomalu. Do toho jdou ruku v ruce převis poptávky nad nabídkou a nedostatek zdrojů surovin, respektive jejich vysoká a zvyšující se cena, a pak cenová bitva mezi dodavateli a odběrateli se řetězí, když mají nasmlouváno vyrobit levněji a zdraží se jim zdroje, tak je pro ně jednodušší třeba zastavit výrobu a vyjednat vyšší cenu, to je právně velmi problematické, poptávka po elektroautech je poměrně vysoká z hlediska možnosti výroby a je to celé našponované...

Marek71
26. února • 10:26

Ten problém s přehříváním baterie při opakovaném rychlonabíjení má Nissan Leaf - rapidgate. A jak píšete, nic si z toho nedělá, táhne se to už léta, je to problém i u nejnovějších modelů, proste chybí nějaký dobrá tepelný manažment. Ale zjevně jim to vůbec nevadí.

Marek71
26. února • 8:35

No to jo. Jen jsem četl i takové zprávy, že se ID.3 zpožďuje a že bude nejdřív ke konci roku a pod... a VW to vyvracel a řekl, že jde podle plánu a v Británii dokonce dříve.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Nojono
26. února • 10:35

VW vyrobí to, na co mu LG Chem Poland dodá baterie.

2 Fabia R2 Twincharger
25. února • 18:52

Jedinečné, famozní a nikým jiným nepřemožitelné, ano to je VW...............

Joe Doe
26. února • 21:42

O problemoch s ID.3 sa tu ale nedocitame:Ide o softverovu chybu, podla vsetkeho strukturalneho charakteru a hrozi posunutie zaciatku predaja o ROK!https://auto.pravda.sk/magazin/clanok/543778-nov... ...

Doporučujeme

Články odjinud