VW zjistil nesrovnalosti i v emisích CO2, týkají se mimo jiné Octavií TDI

Volkswagen má další emisní problém. Při vyšetřování podvodů s NOx přišel na to, že v pořádku nejsou ani emise oxidu uhličitého.
VW zjistil nesrovnalosti i v emisích CO2, týkají se mimo jiné Octavií TDI

Pokud jste doufali, že frekvence výskytu klíčových slov „Volkswagen“ a „emise“ ve zpravodajství začne klesat, doufali jste marně. Po nedovoleném manipulování s emisemi NOx automobilka přiznala také problém s emisemi oxidu uhličitého (CO2). 

Podle oficiálního prohlášení přišel na nesrovnalosti v emisích CO2 samotný Volkswagen během interního vyšetřování kauzy Dieselgate. „Při probíhajícím prověřování všech procesů a pracovních postupů se zjistilo, že hodnoty emisí CO2, a tedy i spotřeby paliva (spotřeba se vypočítává z množství zachyceného CO2, pozn.) některých modelů byly při certifikačním procesu stanoveny příliš nízko. Většina vozů, jichž se problém týká, má vznětový motor,“ tvrdí Volkswagen.

Většinou jde o diesely

Celkem má jít přibližně o 800 000 aut. Mluvčí Volkswagenu řekl agentuře Bloomberg v telefonickém rozhovoru, že dotčeny jsou modely VW Polo, Golf a Passat, Audi A1 a A3, Škoda Octavia, Seat Ibiza a Seat Leon s dieselovými motory 1.4 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI. Jediným zážehovým motorem, kterého se problém týká, má být 1.4 TSI v provedení s vypínáním válců.

EPA vyšetřuje i motory 3.0 TDI, podle VW ale tajný software neobsahují

EPA vyšetřuje i motory 3.0 TDI, podle VW ale tajný software neobsahují

Volkswagen odhaduje, že jejich uvedení do souladu s podmínkami homologace bude stát dvě miliardy eur (54 mld. Kč). Firma údajně sama neprodleně informovala instituce, které mají v kompetenci typové schvalování. 

Matthias Müller, nový šéf skupiny Volkswagen, reagoval na zprávu prohlášením, ve kterém ujistil, že se firma při vyšetřování nesrovnalostí „nezastaví před ničím“ a že „to jediné, na čem nám záleží, je pravda“. Jménem představenstva také vyjádřil politování nad celou situací. 

Nové zjištění neponechala bez komentáře ani dozorčí rada VW. Vyjádřila „hluboké znepokojení“ a oznámila, že se v nejbližší době sejde, aby nové skutečnosti projednala. 

Nejprve prosazovali úsporné diesely. Teď je budou ještě více danit

Nejprve prosazovali úsporné diesely. Teď je budou ještě více danit

Emise CO2 jsou přímo úměrné množství spotřebovaného paliva. Zmanipulované výsledky homologační zkoušky se tedy odrazí i v udávaných hodnotách spotřeby. Zatím neznáme podrobnosti, ale je jisté, že v nejnovějším pokračování emisního skandálu VW nejde „jen“ o rozpor mezi homologačními a reálnými hodnotami. Ten vyplývá z dobře známých nedostatků zkušební metodiky. Volkswagen při vyšetřování nejspíše zjistil, že řídící jednotka detekovala probíhající homologační zkoušku nedovolaným způsobem a upravila chod motoru tak, aby uměle snížila emise CO2 (i spotřebu). Na technické objasnění ze strany VW si ale budeme muset ještě počkat.

Oxid uhličitý a podíl dopravy na jeho emisích

Na rozdíl od NOx, o který jde v kauze Dieselgate, je oxid uhličitý netoxický plyn, pokud se vyskytuje v normálních koncentracích. Představuje běžnou součást zemské atmosféry a je nezbytný pro život na Zemi. Je mu přičítán zásadní vliv na globální oteplování, ačkoliv jeho koncentrace v ovzduší se pohybuje okolo 0,04 %. 

Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

Kolik emisí CO2 vypouštějí elektromobily? Klidně i 370 g/km

Doprava má celkosvětově „na svědomí“ asi 13 % všech skleníkových plynů produkovaných člověkem, přičemž 74 % z toho připadá na CO2. Odhady podílu individuální automobilové dopravy na celkových dopravních emisích CO2 se liší, ale například v ČR se podle dostupných studií pohybují v intervalu 40-50 %. 

Už z těchto čísel je zřejmé, že i kdyby osobní auta ze dne na den přestala zcela produkovat CO2, na koncentraci tohoto plynu v atmosféře by to nemělo dramatický vliv. Přesto se CO2 stal hlavním prostředkem regulací automobilového průmyslu jak na úrovni Evropské unie, která zavedla pro automobilky flotilové limity, tak v některých členských státech. Ty od nominálních emisí CO2 odvozují sazby registrační daně či jiných poplatků. 

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 2 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků