Volkswagen má další emisní problém. Při vyšetřování podvodů s NOx přišel na to, že v pořádku nejsou ani emise oxidu uhličitého.
Pokud jste doufali, že frekvence výskytu klíčových slov „Volkswagen“ a „emise“ ve zpravodajství začne klesat, doufali jste marně. Po nedovoleném manipulování s emisemi NOx automobilka přiznala také problém s emisemi oxidu uhličitého (CO2).
Podle oficiálního prohlášení přišel na nesrovnalosti v emisích CO2 samotný Volkswagen během interního vyšetřování kauzy Dieselgate. „Při probíhajícím prověřování všech procesů a pracovních postupů se zjistilo, že hodnoty emisí CO2, a tedy i spotřeby paliva (spotřeba se vypočítává z množství zachyceného CO2, pozn.) některých modelů byly při certifikačním procesu stanoveny příliš nízko. Většina vozů, jichž se problém týká, má vznětový motor,“ tvrdí Volkswagen.
Většinou jde o diesely
Celkem má jít přibližně o 800 000 aut. Mluvčí Volkswagenu řekl agentuře Bloomberg v telefonickém rozhovoru, že dotčeny jsou modely VW Polo, Golf a Passat, Audi A1 a A3, Škoda Octavia, Seat Ibiza a Seat Leon s dieselovými motory 1.4 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI. Jediným zážehovým motorem, kterého se problém týká, má být 1.4 TSI v provedení s vypínáním válců.
Volkswagen odhaduje, že jejich uvedení do souladu s podmínkami homologace bude stát dvě miliardy eur (54 mld. Kč). Firma údajně sama neprodleně informovala instituce, které mají v kompetenci typové schvalování.
Matthias Müller, nový šéf skupiny Volkswagen, reagoval na zprávu prohlášením, ve kterém ujistil, že se firma při vyšetřování nesrovnalostí „nezastaví před ničím“ a že „to jediné, na čem nám záleží, je pravda“. Jménem představenstva také vyjádřil politování nad celou situací.
Nové zjištění neponechala bez komentáře ani dozorčí rada VW. Vyjádřila „hluboké znepokojení“ a oznámila, že se v nejbližší době sejde, aby nové skutečnosti projednala.
Emise CO2 jsou přímo úměrné množství spotřebovaného paliva. Zmanipulované výsledky homologační zkoušky se tedy odrazí i v udávaných hodnotách spotřeby. Zatím neznáme podrobnosti, ale je jisté, že v nejnovějším pokračování emisního skandálu VW nejde „jen“ o rozpor mezi homologačními a reálnými hodnotami. Ten vyplývá z dobře známých nedostatků zkušební metodiky. Volkswagen při vyšetřování nejspíše zjistil, že řídící jednotka detekovala probíhající homologační zkoušku nedovolaným způsobem a upravila chod motoru tak, aby uměle snížila emise CO2 (i spotřebu). Na technické objasnění ze strany VW si ale budeme muset ještě počkat.
Oxid uhličitý a podíl dopravy na jeho emisích
Na rozdíl od NOx, o který jde v kauze Dieselgate, je oxid uhličitý netoxický plyn, pokud se vyskytuje v normálních koncentracích. Představuje běžnou součást zemské atmosféry a je nezbytný pro život na Zemi. Je mu přičítán zásadní vliv na globální oteplování, ačkoliv jeho koncentrace v ovzduší se pohybuje okolo 0,04 %.
Doprava má celkosvětově „na svědomí“ asi 13 % všech skleníkových plynů produkovaných člověkem, přičemž 74 % z toho připadá na CO2. Odhady podílu individuální automobilové dopravy na celkových dopravních emisích CO2 se liší, ale například v ČR se podle dostupných studií pohybují v intervalu 40-50 %.
Už z těchto čísel je zřejmé, že i kdyby osobní auta ze dne na den přestala zcela produkovat CO2, na koncentraci tohoto plynu v atmosféře by to nemělo dramatický vliv. Přesto se CO2 stal hlavním prostředkem regulací automobilového průmyslu jak na úrovni Evropské unie, která zavedla pro automobilky flotilové limity, tak v některých členských státech. Ty od nominálních emisí CO2 odvozují sazby registrační daně či jiných poplatků.