Při výstavbě továrny v Hannoveru bylo v letech 1955 až 1956 přemístěno 1750000 metrů krychlových zeminy – tedy ekvivalent 256000 zcela naložených nákladních vozidel tehdy běžné konstrukce Zdroj: Volkswagen

Při výstavbě továrny v Hannoveru bylo v letech 1955 až 1956 přemístěno 1750000 metrů krychlových zeminy – tedy ekvivalent 256000 zcela naložených nákladních vozidel tehdy běžné konstrukce | Zdroj: Volkswagen

Areál výrobního závodu má rozlohu 1,1 milionu metrů čtverečních (cca 152 fotbalových hřišť). Zdroj: Volkswagen

Areál výrobního závodu má rozlohu 1,1 milionu metrů čtverečních (cca 152 fotbalových hřišť). | Zdroj: Volkswagen

Na bednění se při betonování spotřebovalo 600000 metrů čtverečních prken. Pro porovnání: „Z toho by bylomožné vyrobit metr širokou dřevěnou lávku zWolfsburgu až do Basileje,“ napsal tehdy jeden novinář Zdroj: Volkswagen

Na bednění se při betonování spotřebovalo 600000 metrů čtverečních prken. Pro porovnání: „Z toho by bylomožné vyrobit metr širokou dřevěnou lávku zWolfsburgu až do Basileje,“ napsal tehdy jeden novinář | Zdroj: Volkswagen

Od května 1955 pracovalo na obrovském staveništi každý den 2000 pracovníků. Zdroj: Volkswagen

Od května 1955 pracovalo na obrovském staveništi každý den 2000 pracovníků. | Zdroj: Volkswagen

Nová továrna byla postavena na základě velké poptávky po modelu Transporter. Zdroj: Volkswagen

Nová továrna byla postavena na základě velké poptávky po modelu Transporter. | Zdroj: Volkswagen

Dne 8. března 1956 byla se 4000 zaměstnanci zahájena vzávodu Hannover-Stöcken sériová výroba budoucího symbolu „období hospodářského zázraku“. Zdroj: Volkswagen

Dne 8. března 1956 byla se 4000 zaměstnanci zahájena vzávodu Hannover-Stöcken sériová výroba budoucího symbolu „období hospodářského zázraku“. | Zdroj: Volkswagen

Do roku 1967, kdy skončilavýroba první generace Transporteru,sjelo vNěmecku zmontážní linky 1,8 milionu vozů Bulli. Zdroj: Volkswagen

Do roku 1967, kdy skončilavýroba první generace Transporteru,sjelo vNěmecku zmontážní linky 1,8 milionu vozů Bulli. | Zdroj: Volkswagen

Dodnes vyrobil závod značky Volkswagen Užitkové vozy, Hannover-Stöcken, více než 10 milionů vozidel. Zdroj: Volkswagen

Dodnes vyrobil závod značky Volkswagen Užitkové vozy, Hannover-Stöcken, více než 10 milionů vozidel. | Zdroj: Volkswagen

Výroba VW Transporter Zdroj: Volkswagen

Výroba VW Transporter | Zdroj: Volkswagen

Výroba VW Transporter Zdroj: Volkswagen

Výroba VW Transporter | Zdroj: Volkswagen

VW Transporter první generace s děleným předním oknem. Zdroj: Volkswagen

VW Transporter první generace s děleným předním oknem. | Zdroj: Volkswagen

Výroba VW Transporter Zdroj: Volkswagen

Výroba VW Transporter | Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Transporter Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Transporter | Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Transporter Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Transporter | Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Transporter generace T4 Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Transporter generace T4 | Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Transporter Zdroj: Volkswagen

Volkswagen Transporter | Zdroj: Volkswagen

Areál výrobního závodu má rozlohu 1,1 milionu metrů čtverečních (cca 152 fotbalových hřišť). Zdroj: Volkswagen
Na bednění se při betonování spotřebovalo 600000 metrů čtverečních prken. Pro porovnání: „Z toho by bylomožné vyrobit metr širokou dřevěnou lávku zWolfsburgu až do Basileje,“ napsal tehdy jeden novinář Zdroj: Volkswagen
Od května 1955 pracovalo na obrovském staveništi každý den 2000 pracovníků. Zdroj: Volkswagen
Nová továrna byla postavena na základě velké poptávky po modelu Transporter. Zdroj: Volkswagen
16
Fotogalerie

VW Transporter vzniká v Hannoveru 65 let. Prohlédněte si dobové fotky z výroby

Výrobní závod Hannover-Stöcken byl vystavěn za pouhý rok a dnes zde pracuje téměř patnáct tisíc zaměstnanců. Připomeňme si jeho vznik a všechny generace populární dodávky...

Psal se rok 1955, Volkswagen Brouk byl nejprodávanějším vozem v Německu a poptávka po Transporteru, tolik potřebnému pro vzmáhající se hospodářství, byla i po pěti letech výroby ve Wolfsburgu stále vysoká. Až tak, že automobilka připravila plán na výstavbu zcela nové továrny, ve které měl nadále vznikat. O zcela nový výrobní závod mělo zájem více než 235 měst a obcí, generální ředitel společnosti Volkswagenwerk GmbH Heinrich Nordhoff ale přesvědčil správní radu o výhodách dolnosaského Hannoveru.

Argumenty pro toto město byly nejen dostupné seřaďovací nádraží a blízkost Středoněmeckého průplavu, ale údajně také místní lidé a atmosféra, kterou mohou vytvářet. V březnu roku 1955 pracovala na staveništi tisícovka dělníků a vzniklo zde provizorní městečko se sklady, kancelářemi, ubytovnami a kantýnami. Zároveň s probíhajícími pracemi na stavbě Volkswagen školil budoucí pracovníky, které denně ve 4 hodiny a 10 minut ráno vysílal speciálním vlakem do Wolfsburgu, kde se učili, jak vyrábět populární dodávku.

Po výstavbě karosárny a desetikilometrové vícekolejné vlečky byla 8. března zahájena výroba Transporteru v závodu Hannover-Stöcken. První generace zde vznikala až do roku 1967 v počtu 1,8 milionu kusů, vyráběna byla také v Brazílii a Austrálii. Druhá generace T2, kterou kromě Hannoveru Volkswagen vyráběl také v Emdenu, Argentině, Brazílii, Mexiku a australském Melbourne, se v tradičním výrobním závodu dělala do roku 1979, kdy ji nahradila hranatá T3, která si stále uchovala motor uložený vzadu a samozřejmě i zadní hnaná kola. V roce 1985 začala být vyráběna s řadovými naftovými motory.

Transporter v konfiguraci, jak ho známe dnes, se objevil ve formě generace T4. Ta dostala motor vpředu a v základním provedení pohon předních kol, vyráběna byla od roku 1990, přičemž v roce 1996 dostala delší čumák, schopný pojmout legendární šestiválec VR6. Pátá generace T5 se začala vyrábět v květnu roku 2003 – opět v Hannoveru, kde od roku 2015 vzniká aktuální model T6 v modernizované podobě T6.1, představené před dvěma lety.

V továrně Hannover-Stöcken dodnes vzniklo přes deset milionů vozů, přičemž na Transporter připadá zhruba 9,2 milionu exemplářů. Bude se zde vyrábět i chystaná nová generace T7 na platformě MQB a již v příštím roce také elektrický busík I.D. Buzz na platformě MEB.

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud