Výrobní závod Hannover-Stöcken byl vystavěn za pouhý rok a dnes zde pracuje téměř patnáct tisíc zaměstnanců. Připomeňme si jeho vznik a všechny generace populární dodávky...
Psal se rok 1955, Volkswagen Brouk byl nejprodávanějším vozem v Německu a poptávka po Transporteru, tolik potřebnému pro vzmáhající se hospodářství, byla i po pěti letech výroby ve Wolfsburgu stále vysoká. Až tak, že automobilka připravila plán na výstavbu zcela nové továrny, ve které měl nadále vznikat. O zcela nový výrobní závod mělo zájem více než 235 měst a obcí, generální ředitel společnosti Volkswagenwerk GmbH Heinrich Nordhoff ale přesvědčil správní radu o výhodách dolnosaského Hannoveru.
Argumenty pro toto město byly nejen dostupné seřaďovací nádraží a blízkost Středoněmeckého průplavu, ale údajně také místní lidé a atmosféra, kterou mohou vytvářet. V březnu roku 1955 pracovala na staveništi tisícovka dělníků a vzniklo zde provizorní městečko se sklady, kancelářemi, ubytovnami a kantýnami. Zároveň s probíhajícími pracemi na stavbě Volkswagen školil budoucí pracovníky, které denně ve 4 hodiny a 10 minut ráno vysílal speciálním vlakem do Wolfsburgu, kde se učili, jak vyrábět populární dodávku.
Po výstavbě karosárny a desetikilometrové vícekolejné vlečky byla 8. března zahájena výroba Transporteru v závodu Hannover-Stöcken. První generace zde vznikala až do roku 1967 v počtu 1,8 milionu kusů, vyráběna byla také v Brazílii a Austrálii. Druhá generace T2, kterou kromě Hannoveru Volkswagen vyráběl také v Emdenu, Argentině, Brazílii, Mexiku a australském Melbourne, se v tradičním výrobním závodu dělala do roku 1979, kdy ji nahradila hranatá T3, která si stále uchovala motor uložený vzadu a samozřejmě i zadní hnaná kola. V roce 1985 začala být vyráběna s řadovými naftovými motory.
Transporter v konfiguraci, jak ho známe dnes, se objevil ve formě generace T4. Ta dostala motor vpředu a v základním provedení pohon předních kol, vyráběna byla od roku 1990, přičemž v roce 1996 dostala delší čumák, schopný pojmout legendární šestiválec VR6. Pátá generace T5 se začala vyrábět v květnu roku 2003 – opět v Hannoveru, kde od roku 2015 vzniká aktuální model T6 v modernizované podobě T6.1, představené před dvěma lety.
V továrně Hannover-Stöcken dodnes vzniklo přes deset milionů vozů, přičemž na Transporter připadá zhruba 9,2 milionu exemplářů. Bude se zde vyrábět i chystaná nová generace T7 na platformě MQB a již v příštím roce také elektrický busík I.D. Buzz na platformě MEB.