VW Transporter: ikona mezi vany slaví šedesátiny

Jedna z nejtradičnějších „dodávek“ světa oslavuje tento měsíc jubilejních šedesát let od svého prvního vyrobeného kusu, jenž sjel z výrobní linky právě v březnu 1950 a do historie se pak zapsal jako T1. Poháněn byl 1,1 litrovým benzínovým, vzduchem chlazeným čtyřválcem a nabízel výkon až 18 kW (25 koní), s nímž dokázal dosáhnout maximální rychlosti 97 km/h.

V roce 1968 se už objevila jeho druhá generace, která se v Brazílii vyrábí až doteď. Vůz, který byl stále postaven na platformě svého předchůdce, postupem času poháněly stále modernější agregáty, za jejichž vrchol můžeme považovat motor s funkcí flexi fuel. Ta umožňuje pohon i na etanol, který se v Jižní Americe se v posledních letech těší velké popularitě.

Od roku 1980 pak Transporter získal své hranaté tvary, od nichž se odvíjel další vzhled v podstatě až do současnosti, i když automobilka se teď opět vrací k oblinám. Model čtvrté generace T4, který se začal vyrábět v roce 1990 a ve výrobním procesu se udržel přes 13 let, si značnou popularitu získal také u nás a ani dnes není ani zdaleka problém potkat tento vůz na silnicích.

Současná generace označovaná jako T5 jen přednedávnem prošla faceliftem a jen pro porovnání s T1 uveďme, že nyní je standardem dvoulitrový turbodiesel s technologii common rail a výkonem 62 kW, k dispozici ovšem jsou verze s výkony až do 132 kW.

Po celou tuto dobu plnil Transporter různé funkce a na trhu se objevil v různých derivátech, zmínit můžeme třeba verzi Caravelle, obytnou Californii, či praktický pick-up, celosvětově se přitom prodalo přes 10 milionů kusů. Označení ikona si tedy rozhodně zaslouží...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 
VW Transporter 1950-2010
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků