VW Touran a Golf s převodovkou DSG v prodeji

VW Touran a Golf s převodovkou DSG v prodeji

Praha 28. června 2004 - Revoluční dvouspojkovou převodovku DSG, která vnáší novou kvalitu do procesu řazení rychlostních stupňů, nyní dostávají i velkosériově vyráběné modely Golf a Touran poháněné turbodiesely 1.9 TDI/77 kW (105 k) a 2.0 TDI/103 kW (140 k). Poprvé se tato převratná technologie objevila v polovině roku 2003 jako exkluzivní doplněk sportovního modelu Golf R32 poháněného motorem o výkonu 177 kW/241 k.

Poznámka redakce: V ceníku obou modelů figuruje DSG už delší dobu, nyní se však dostává fyzicky k zákazníkům.

Řazení rychlostí blesku

Tradiční slabinou konvenčních automatických převodovek jsou časy pro přeřazení – během prodlevy při změně rychlostních stupňů se přerušuje tok výkonu motoru ke kolům, což se samozřejmě negativně projevuje na komfortu, dynamice i stabilitě jízdy. Další nevýhodou je malá účinnost hydrodynamického měniče. Obě tyto nectnosti unikátní automatická převodovka DSG automobilky Volkswagen ve spojení s výkonnými a zároveň hospodárnými motory TDI dokonale eliminuje.

Hlavní tajemství přímo řazené šestistupňové automatické převodovky DSG se ukrývá v její koncepci – v principu jde o dvě souběžně propojené převodovky se společným vstupem i výstupem, přičemž jedna část převodovky ovládá sudé rychlostní stupně, druhá pak liché stupně plus zpátečku. Klíčovým prvkem převodovky DSG je však speciální dvojitá spojka. Díky této hydraulicky ovládané spojce mohou být v převodovce zařazeny dva rychlostní stupně najednou (jeden v „liché“ sekci, druhý v „sudé“), výkon se ovšem přenáší pouze částí se sepnutou spojkou, zatímco předvolený rychlostní stupeň za rozepnutou spojkou pouze čeká na svoji aktivaci. K té dochází velmi jednoduše – ve stejný okamžik hydraulický ovládací píst rozepne dosud sepnutou spojku a současně se sepne do této chvíle prokluzující spojka. Tím dojde k faktickému přeřazení - předvolený rychlostní se stupeň dostává do záběru. Celá akce přitom trvá řádově jen tisíciny sekundy, je tedy mnohonásobně rychlejší, než změny rychlostního stupně u konvenční automatické převodovky.

Hlavní výhodou „střihového“ řazení převodovky DSG je prakticky nepřerušovaný tok tažné síly během přeřazení, změny rychlostních stupňů neprovází žádné škubnutí či zhoupnutí, kritizované u běžných automatických převodovek. Určit optimální okamžik pro přeřazení je úkolem pro elektronickou řídicí jednotku, která bere v úvahu celou řadu parametrů, především otáčky motoru, rychlost jízdy a polohu pedálu plynu.

Automatická převodovka DSG řidiči neupírá ani radost z manuálního řazení rychlostních stupňů – řidič může aktivně měnit rychlosti buď jednoduchým „ťukáním“ do páky voliče na středovém tunelu směrem dopředu a dozadu, nebo pomocí svou páček pod volantem.

Skvělá efektivita

Díky tomu, že u převodovky DSG zcela odpadá tradiční hydrodynamický měnič na vstupu, ve kterém vždy dochází k určitému prokluzu, je její účinnost prakticky srovnatelná s moderními manuálními převodovkami. O efektivitě práce převodovky DSG svědčí nejlépe čísla:

Volkswagen Touran poháněný motorem 1.9 TDI/74 kW vybavený manuální šestistupňovou převodovkou jede až 177 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje během 13,5 s. Modely s převodovkou DSG mají stejný motor naladěný na výkon 77 kW a jejich maximální rychlost je stejná, ovšem ke sprintu z 0 na 100 km/h potřebují jen 13,2 s. Touran s větším motorem 2.0 TDI/100 kW a manuální šestistupňovou převodovkou jede až 197 km/h a z 0 na 100 km/h zrychluje během 10,6 s, verze s převodovkou DSG (jejichž motor 2.0 TDI je naladěný na výkon 103 kW) si ve stejných disciplínách připisují výkony 198 km/h a 10,3 s.

Golf 1.9 TDI/77 kW s převodovkou DSG dosahuje maximální rychlosti 185 km/h. Ten samý model s tradiční manuální převodovkou je rychlejší jen o 2 km/h. Zrychlení obou verzí je téměř identické: Golf 1.9 TDI/77 kW s převodovkou DSG zrychluje z 0 na 100 km/h během 11,2 s, zatímco model se stejným motorem a manuální šestistupňovou převodovkou zvládá stejnou disciplínu za 11,1 s, verze s pětistupňovým manuálem za 11,3 s.

Podobné srovnání platí i pro modely Golf poháněné motorem 2.0 TDI/103 kW: Maximální rychlost vozů s převodovkou DSG činí 201 km/h, v případě modelů s manuální šestistupňovou převodovkou je to 203 km/h. Z klidu na 100 km/h zrychlí obě verze za stejnou dobu – za 9,3 s.

Modely s převodovkou DSG vynikají i hospodárností – zatímco konvenční automatické převodovky s hydrodynamickým měničem zvyšují poměrně výrazně spotřebu paliva, kombinovaná spotřeba modelu Touran 1.9 TDI s převodovkou DSG činí jen 6,0 l/100 km, přičemž model s manuální převodovkou je jen o 0,1 l/100 km úspornější. Silnější provedení s motorem 2.0 TDI a manuálem spotřebuje v průměru 6,0 l/100 km, verze s převodovkou DSG 6,5 l/100 km.

Obecně se dá konstatovat, že vozy s automatickou převodovkou DSG mají v běžném provozu téměř stejnou spotřebu jako stejné modely s manuálními převodovkami, zatímco oproti vozům s konvenčními automatickými převodovkami jsou verze DSG asi o 20 % hospodárnější. Díky všem uvedeným přednostem je převodovka DSG považována za nástroj usmíření dosud rozdělených táborů vyznavačů „automatů“ a manuálně řazených převodovek.

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků