Ekologie neznamená výhradně elektrický pohon. Výsledky testů Green NCAP ukazují, že i s konvenčním pohonem lze překonat čistotu mild-hybridu.
Hodnocení Euro NCAP je zavedeným standardem pro hodnocení bezpečnosti automobilů. Stejně tak v posledních letech stoupá význam testů Green NCAP, jež jsou měřítkem efektivního fungování a ohleduplnosti k životnímu prostředí. Nyní organizace vydala souhrnný přehled vozů, které v rámci testování obstály nebo si uřízly pěknou ostudu. Zajímavé je, že se zde potkávají automobily se zcela odlišnými pohony.
Pokud jste zarytým ekologem, můžete se rovnou vydat k nejbližšímu prodejci Nissanu a objednat si elektromobil Ariya. Ten s 96 % v celkovém hodnocení získal všech pět hvězdiček a plný počet bodů co se týče vlivu na čistotu ovzduší. Zaujal také účinností baterie 91,6 %. To znamená, že vniveč padne minimum času stráveného na nabíječce.
Pro Nissan je to úspěch, protože Ariya reprezentuje novou generaci elektromobilů s dojezdem 500 kilometrů dle standardu WLTP. I při teplotách pod bodem mrazu (-7°) a v dálničním tempu, pořád zvládne trasu dlouhou cca 300 kilometrů.
Se ctí odchází také hybridní Renault Austral E-Tech 200 stojící na vrcholu české nabídky. Navzdory hmotnosti kolem 1600 kg se těší nadprůměrně vysoké účinnosti v dálničním tempu, zatímco ve městě k čisté jízdě pomáhá vysoké zastoupení jízdy v elektrickém režimu. Renault také velmi dobře zvládá potlačování nadměrných emisí během studených startů. Celkový výsledek 52 % mu přinesl 3 hvězdičky.
Mezi vozy s pouze spalovacím motorem byste nenašli čistší model než Volkswagen T-Roc. Navzdory tomu, že se jedná o crossover, umí přeplňovaná benzinová patnáctistovka exemplárně redukovat vypouštění škodlivin, kde vůz získal 7 z 10 možných bodů. Konvenční technologie ale nedokáže držet krok s elektrifikací v hodnocení spotřeby paliva ani energetické účinnosti. I tak může být Volkswagen s výsledem 49 % na T-Roca pyšný.
Na crossover překvapivě nestačil městský hatchback Ford Fiesta, a to navzdory mild-hybridnímu pohonu se 48V soustavou. Redukce objemu na jeden litr očividně není všespásná ani v případě elektrifikace a spojení se sedmistupňovým automatem. V části hodnotící znečišťování ovzduší si Fiesta vedla relativně dobře, ale jakmile vyjela na dálnici, lepšího skóre jak 42 % se nedočkala. Jestli je vám i přesto sympatický, měli byste si pospíšit. Výroba bez nástupce končí letos v červnu.
Ještě hůře je na tom mild-hybridní XC40. Přeplňovaný dvoulitr podle testů vypouští velké množství skleníkových plynů, kde získal jen 2,3 bodu z 10. Se 4 body je podprůměrně hodnocená i energetická účinnost. Ve výsledku Volvo odjelo se 41 %.
S pouhou jednou hvězdičkou a 19 % skončil Hyundai Staria. Navzdory kosmickému vzhledu najdeme pod kapotou čtyřválcový diesel o objemu 2,2 litru. Přestože velký vliv na výsledky má hmotnost vozu kolem 2,4 tuny, má Staria podle Green NCAPu značné mezery v efektivitě výfukové soustavy a její schopnosti čistit zplodiny od skleníkových plynů. Neslavně dopadlo i hodnocení energetické účinnosti.