VW Polo GTI: 180 koní, dvě přeplňování i spojky

Rok po uvedení nového Pola zkusí Volkswagen na trhu štěstí i s jeho provedením GTI. To se opovážlivě přibližuje většímu Golfu.

Za pár týdnů uplyne rok od doby, kdy jsme vám poprvé představili novou generaci Volkswagenu Polo. Jeho cesta automobilovým světem je od té doby dlážděna úspěchy, které byly korunovány vítězstvím v soutěži Auto roku 2010. U Volkswagenu se ale rozhodli nesedět s rukama v klíně a čekat na další potlesk, sestava nabídky nového Pola bude totiž brzy podpořena velmi silným hráčem - modelem GTI.

Úspěch nového Pola je nesporně postaven na jeho vzhledu, který ani rok po představení neztratil na své atraktivitě. Nějaká technická perlička ale nabídce v modelu chyběla, výkon nejsilnějších verzí končil na cifře 77 kW (105 koní) a to na dnešní dobu věru není mnoho. Situace se nyní významně změní - v Ženevě Volkswagen představí Polo GTI, jehož výkon bude téměř dvojnásobný, bude mít hodnotu 132 kW neboli 180 koní. Pojďme se ale na vlastnosti novinky podívat pěkně popořádku.

Vzhledem vůz skutečně nepřekvapí. Jestliže se samotnému Polu říká „malý Golf”, pak Polo GTI je učiněným „malým Golfem GTI”. Volkswagen se ani nesnažil obě GTI nějak odlišit, to spíše naopak, jejich specificka jsou prakticky totožná. S oběma nárazníky o mnoho jinak snad ani naložit nešlo, ale 17" kola, „včelí plástev” na místě mřížky chladiče, červená linka okolo ní nebo červeně lakované třmeny brzd, to už jistě není podobnost neúmyslná či náhodná. I pohled do interiéru pak odhalí podobný smysl pro detail ze strany tvůrce.

Vizuální připodobnění malého GTI většímu ale není zcela nemístné. I technika se svými možnostmi většímu bratříčkovi značně přiblížila, jakkoli je ve výsledku zcela odlišná. Nové Polo GTI je totiž vybaveno rovnými 180 koňmi, což je hodnota proklatě blízká 210 koníkům, kterými se pyšní Golf. Akorát místo dvoulitru si Polo vystačí s dvakrát přeplňovaným (turbo a kompresor, více o tomto motoru zde) 1,4 TSI.

Motor je bohužel pevně spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG, příznivci manuálního řazení tedy (jak už je dnes obvyklé) spláčou nad výdělkem. Dynamice vozu to ale ani trochu neubírá na lesku - při hmotnosti pouze 1 184 kg dosáhne stovky za 6,9 sekundy a maximální rychlost se přiblíží 230 km/h (přesná cifra je 228). Průměrná spotřeba v laboratorních podmínkách činí 6 litrů benzinu na 100 km, v reálu je třeba počítat při alespoň trochu adekvátním stylu jízdy spíše s desetilitrovým odběrem.

Ze zbylých detailů stojí za zmínku snad už jen použití „elektronického diferenciálu”, který bude pomocí přibržďování odlehčeného kola pomáhat výkonu směrem na to zatížené. Totéž můžeme už dlouho vidět třeba v Seatech pod názvem XDS. A možná vám zmínka slova Seat připomněla, že nové polo GTI je technicky prakticky totožné se Seatem Ibiza Cupra, který se na trhu potuluje již nějaký ten pátek.

Polo GTI začne své toulky trhem hned po ženevském autosalonu, kde se poprvé představí světu. K dispozici bude ve tří- i pětidvéřovém provedení za zatím neznámou cenu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový Volkswagen Polo GTI pro rok 2010

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
VW CC 2
Rok výroby: 2012
Stav: 107 629 km
Cena: 430 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků