VW oficiálně: nové motory 1,4 TSI a 1,9 TDI 55 kW (další info)

Již delší dobu se šířily spekulace o přípravě malého přeplňovaného přímovstřikového motoru z dílny Volkswagenu. Spelukalce vzaly za své, když jsme vás předminulý týden informovali o tom, že VW bude vyrábět model Golf GT s motory 2,0 TDI 125 kW a právě 1,4 TSI 125 kW. Český Volkswagen nyní uvolnil další informace o druhém jmenovaném motoru. Z objemu 1,4 l dává výkon 125 kW/170 k a jeho točivý moment dosahuje v mimořádně širokém rozmezí 1750 až 4500 otáček hodnoty 240 Nm, přičemž v rozmezí 1250 a 6000 otáček neklesá pod hranici 200 Nm.

Klíčem k těmto parametrům je systém zdvojeného přeplňování do série uspořádaným turbodmychadlem a mechanickým Rootsovým kompresorem. Výsledkem řešení je kompaktní lehký agregát o objemu jen 1,4 l, jehož parametry jsou ale srovnatelné třeba s nepřeplňovaným zážehovým pětiválcem VW o objemu 2,3 l. Motor je zatím určený pouze pro model Golf GT a na českém trhu objeví koncem tohoto roku. Připravena je také druhá výkonová verze motoru se 103 kW/140 k, s tou Golf vyjede v první polovině roku 2006.

VW zvolil cestu kombinovaného přeplňovaní především kvůli klasické slabině přeplňování turbodmychadlem, které v nízkých otáčkách není schopno dodávat dostatečný výkon, neboť malé množství výfukových plynů nedokáže dostatečně roztočit turbínu dmychadla. V nízkých otáčkách tak „dopuje“ motor mechanicky poháněný Rootsův kompresor, který se připojuje a odpojuje samočinně prostřednictvím elektronicky řízené magnetické spojky, zatímco ve vyšších otáčkách přebírá úkol zásobovat spalovací prostory dostatkem vzduchu tradiční turbodmychadlo.

Systém zdvojeného přeplňování tedy eliminuje slabiny a naopak využívá přednosti obou tradičních způsobů přeplňování: Mechanicky poháněný kompresor dává dostatečný plnicí přetlak už od nejnižších otáček, přičemž po roztočení motoru do oblasti středních otáček, kdy starost o plnění motoru přebírá turbodmychadlo, se kompresor samočinně odpojuje a neodčerpává tak část výkonu motoru pro svůj pohon, což se samozřejmě odrazí v nižší spotřebě. Výsledkem je malý šestnáctiventilový motor 1.4 TSI s nebývalým zátahem od nejnižších otáček. Golf GT, poháněný motorem 1.4 TSI propojeným se standardně montovanou manuální šestistupňovou převodovkou, zrychluje z 0 na 100 km/h během 7,9 s, na pátý rychlostní stupeň se rozjede z 80 km/h na 120 km/h za osm sekund a pod plným plynem jede až 220 km/h. V normovaném režimu město/mimo město/kombinace činí přitom jeho spotřeba jen 9,6/5,9/7,2 l/100 km, což je o 20% méně než např. u zmiňovaného pětiválce 2,3.


Druhou novinkou je pro nás poněkud překvapivá informace, že atmosferický motor 2,0 SDI 51 kW bude v nabídce Volkswagenu nahrazen přeplňovaným 1,9 TDI o výkonu 55 kW. Změna se zatím týká jen modelu Caddy, lze však předpokládat, že se časem dotkne i dalších modelů automobilky. Ze srovnání motorů je patrné, že 4 kW výkonu navíc přinášejí o něco lepší dynamické parametry při zachování stejné spotřeby paliva. Cena modelu Caddy 1,9 TDI 55 kW zůstává stejná jako u doposavad nabízené verze 2,0 SDI 51 kW.

Srovnání motorů

1.9 TDI

2.0 SDI

Objem                                     cm3

1896

1968

Max. výkon                       kW/min-1

55/4000

51/4000

Max. točivý moment           Nm/min-1

210/1900

140/2200

Zrychlení 0-100 km                       s

17,7

20,5

Max. rychlost                         km/h

150

142

 

Spotřeba paliva ve městě     l/100 km

7,7

7,9

                     mimo město

5,4

5,5

                     kombinovaná

6,3

6,4

                     při 90 km/h

5,3

5,3

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 63 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků