Již delší dobu se šířily spekulace o přípravě malého přeplňovaného přímovstřikového motoru z dílny Volkswagenu. Spelukalce vzaly za své, když jsme vás předminulý týden informovali o tom, že VW bude vyrábět model Golf GT s motory 2,0 TDI 125 kW a právě 1,4 TSI 125 kW. Český Volkswagen nyní uvolnil další informace o druhém jmenovaném motoru. Z objemu 1,4 l dává výkon 125 kW/170 k a jeho točivý moment dosahuje v mimořádně širokém rozmezí 1750 až 4500 otáček hodnoty 240 Nm, přičemž v rozmezí 1250 a 6000 otáček neklesá pod hranici 200 Nm.
Klíčem k těmto parametrům je systém zdvojeného přeplňování do série uspořádaným turbodmychadlem a mechanickým Rootsovým kompresorem. Výsledkem řešení je kompaktní lehký agregát o objemu jen 1,4 l, jehož parametry jsou ale srovnatelné třeba s nepřeplňovaným zážehovým pětiválcem VW o objemu 2,3 l. Motor je zatím určený pouze pro model Golf GT a na českém trhu objeví koncem tohoto roku. Připravena je také druhá výkonová verze motoru se 103 kW/140 k, s tou Golf vyjede v první polovině roku 2006.
VW zvolil cestu kombinovaného přeplňovaní především kvůli klasické slabině přeplňování turbodmychadlem, které v nízkých otáčkách není schopno dodávat dostatečný výkon, neboť malé množství výfukových plynů nedokáže dostatečně roztočit turbínu dmychadla. V nízkých otáčkách tak „dopuje“ motor mechanicky poháněný Rootsův kompresor, který se připojuje a odpojuje samočinně prostřednictvím elektronicky řízené magnetické spojky, zatímco ve vyšších otáčkách přebírá úkol zásobovat spalovací prostory dostatkem vzduchu tradiční turbodmychadlo.
Systém zdvojeného přeplňování tedy eliminuje slabiny a naopak využívá přednosti obou tradičních způsobů přeplňování: Mechanicky poháněný kompresor dává dostatečný plnicí přetlak už od nejnižších otáček, přičemž po roztočení motoru do oblasti středních otáček, kdy starost o plnění motoru přebírá turbodmychadlo, se kompresor samočinně odpojuje a neodčerpává tak část výkonu motoru pro svůj pohon, což se samozřejmě odrazí v nižší spotřebě. Výsledkem je malý šestnáctiventilový motor 1.4 TSI s nebývalým zátahem od nejnižších otáček. Golf GT, poháněný motorem 1.4 TSI propojeným se standardně montovanou manuální šestistupňovou převodovkou, zrychluje z 0 na 100 km/h během 7,9 s, na pátý rychlostní stupeň se rozjede z 80 km/h na 120 km/h za osm sekund a pod plným plynem jede až 220 km/h. V normovaném režimu město/mimo město/kombinace činí přitom jeho spotřeba jen 9,6/5,9/7,2 l/100 km, což je o 20% méně než např. u zmiňovaného pětiválce 2,3.
Druhou novinkou je pro nás poněkud překvapivá informace, že atmosferický motor 2,0 SDI 51 kW bude v nabídce Volkswagenu nahrazen přeplňovaným 1,9 TDI o výkonu 55 kW. Změna se zatím týká jen modelu Caddy, lze však předpokládat, že se časem dotkne i dalších modelů automobilky. Ze srovnání motorů je patrné, že 4 kW výkonu navíc přinášejí o něco lepší dynamické parametry při zachování stejné spotřeby paliva. Cena modelu Caddy 1,9 TDI 55 kW zůstává stejná jako u doposavad nabízené verze 2,0 SDI 51 kW.
Srovnání motorů |
1.9 TDI |
2.0 SDI |
Objem cm3 |
1896 |
1968 |
Max. výkon kW/min-1 |
55/4000 |
51/4000 |
Max. točivý moment Nm/min-1 |
210/1900 |
140/2200 |
Zrychlení 0-100 km s |
17,7 |
20,5 |
Max. rychlost km/h |
150 |
142 |
|
|
Spotřeba paliva ve městě l/100 km |
7,7 |
7,9 |
mimo město |
5,4 |
5,5 |
kombinovaná |
6,3 |
6,4 |
při 90 km/h |
5,3 |
5,3 |