VW oficiálně: nové motory 1,4 TSI a 1,9 TDI 55 kW (další info)

Již delší dobu se šířily spekulace o přípravě malého přeplňovaného přímovstřikového motoru z dílny Volkswagenu. Spelukalce vzaly za své, když jsme vás předminulý týden informovali o tom, že VW bude vyrábět model Golf GT s motory 2,0 TDI 125 kW a právě 1,4 TSI 125 kW. Český Volkswagen nyní uvolnil další informace o druhém jmenovaném motoru. Z objemu 1,4 l dává výkon 125 kW/170 k a jeho točivý moment dosahuje v mimořádně širokém rozmezí 1750 až 4500 otáček hodnoty 240 Nm, přičemž v rozmezí 1250 a 6000 otáček neklesá pod hranici 200 Nm.

Klíčem k těmto parametrům je systém zdvojeného přeplňování do série uspořádaným turbodmychadlem a mechanickým Rootsovým kompresorem. Výsledkem řešení je kompaktní lehký agregát o objemu jen 1,4 l, jehož parametry jsou ale srovnatelné třeba s nepřeplňovaným zážehovým pětiválcem VW o objemu 2,3 l. Motor je zatím určený pouze pro model Golf GT a na českém trhu objeví koncem tohoto roku. Připravena je také druhá výkonová verze motoru se 103 kW/140 k, s tou Golf vyjede v první polovině roku 2006.

VW zvolil cestu kombinovaného přeplňovaní především kvůli klasické slabině přeplňování turbodmychadlem, které v nízkých otáčkách není schopno dodávat dostatečný výkon, neboť malé množství výfukových plynů nedokáže dostatečně roztočit turbínu dmychadla. V nízkých otáčkách tak „dopuje“ motor mechanicky poháněný Rootsův kompresor, který se připojuje a odpojuje samočinně prostřednictvím elektronicky řízené magnetické spojky, zatímco ve vyšších otáčkách přebírá úkol zásobovat spalovací prostory dostatkem vzduchu tradiční turbodmychadlo.

Systém zdvojeného přeplňování tedy eliminuje slabiny a naopak využívá přednosti obou tradičních způsobů přeplňování: Mechanicky poháněný kompresor dává dostatečný plnicí přetlak už od nejnižších otáček, přičemž po roztočení motoru do oblasti středních otáček, kdy starost o plnění motoru přebírá turbodmychadlo, se kompresor samočinně odpojuje a neodčerpává tak část výkonu motoru pro svůj pohon, což se samozřejmě odrazí v nižší spotřebě. Výsledkem je malý šestnáctiventilový motor 1.4 TSI s nebývalým zátahem od nejnižších otáček. Golf GT, poháněný motorem 1.4 TSI propojeným se standardně montovanou manuální šestistupňovou převodovkou, zrychluje z 0 na 100 km/h během 7,9 s, na pátý rychlostní stupeň se rozjede z 80 km/h na 120 km/h za osm sekund a pod plným plynem jede až 220 km/h. V normovaném režimu město/mimo město/kombinace činí přitom jeho spotřeba jen 9,6/5,9/7,2 l/100 km, což je o 20% méně než např. u zmiňovaného pětiválce 2,3.


Druhou novinkou je pro nás poněkud překvapivá informace, že atmosferický motor 2,0 SDI 51 kW bude v nabídce Volkswagenu nahrazen přeplňovaným 1,9 TDI o výkonu 55 kW. Změna se zatím týká jen modelu Caddy, lze však předpokládat, že se časem dotkne i dalších modelů automobilky. Ze srovnání motorů je patrné, že 4 kW výkonu navíc přinášejí o něco lepší dynamické parametry při zachování stejné spotřeby paliva. Cena modelu Caddy 1,9 TDI 55 kW zůstává stejná jako u doposavad nabízené verze 2,0 SDI 51 kW.

Srovnání motorů

1.9 TDI

2.0 SDI

Objem                                     cm3

1896

1968

Max. výkon                       kW/min-1

55/4000

51/4000

Max. točivý moment           Nm/min-1

210/1900

140/2200

Zrychlení 0-100 km                       s

17,7

20,5

Max. rychlost                         km/h

150

142

 

Spotřeba paliva ve městě     l/100 km

7,7

7,9

                     mimo město

5,4

5,5

                     kombinovaná

6,3

6,4

                     při 90 km/h

5,3

5,3

TEST Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi: Galerie moderního designu

Citroën C3 Aircross 1.6 BlueHDi

Nové městské SUV francouzské automobilky obsahuje tolik designérských nápadů, že by to vystačilo hned na několik aut. C3 Aircross jsme vyzkoušeli s motorem 1.6 BlueHDi.

včera | Radek Pecák | 10 příspěvků
Minitest Ford Fiesta Vignale 1.0 EcoBoost: V čem je ta prémie?

Ford Fiesta 1.0 EB Vignale (minitest)

Vyplatí se koupě té nejvíce vyšňořené Fiesty? Vyzkoušeli jsme ji s litrovým motorem EcoBoost o výkonu 103 kW.

15.  2.  2018 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
TEST Volkswagen T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion: Pouliční směska

VW T-Roc 2.0 TDI DSG 4Motion

Rostoucí segment SUV byl loni rozšířen o stylový Volkswagen T-Roc. Vypadá fantasticky, přináší však i řadu těžko pochopitelných řešení. Pro první test jsme zvolili verzi s turbodieselem, převodovkou DSG a pohonem všech kol.

13.  2.  2018 | Jan Mička | 23 příspěvků