A úplně nejhorší je, když ani s rozjezdem nespěchají a křižovatku opouštějí rychlostí lezoucího lenochoda. To se pak nemůžeme divit, že křižovatku na zelenou úspěšně zdolala jen dvě auta.

A úplně nejhorší je, když ani s rozjezdem nespěchají a křižovatku opouštějí rychlostí lezoucího lenochoda. To se pak nemůžeme divit, že křižovatku na zelenou úspěšně zdolala jen dvě auta.

Z pohledu plynulosti provozu je ještě důležitější rozsvícení oranžového světla jako doplněk k červenému. Tím se dává VŠEM řidičům v koloně najevo, že se mají připravit k jízdě. Opravdu to neplatí pouze pro vůz včele.

Z pohledu plynulosti provozu je ještě důležitější rozsvícení oranžového světla jako doplněk k červenému. Tím se dává VŠEM řidičům v koloně najevo, že se mají připravit k jízdě. Opravdu to neplatí pouze pro vůz včele.

Pro správnou propustnost křižovatky je klíčové rozjetí celé řady najednou, což dělá Českým řidičům dodnes problémy. Ještě horší je situace při stání v kopci, kdy motorista čeká, než se pohne auto před ním a teprve potom odjišťuje ruční brzdu, řadí jedničku a rozjíždí se.

Pro správnou propustnost křižovatky je klíčové rozjetí celé řady najednou, což dělá Českým řidičům dodnes problémy. Ještě horší je situace při stání v kopci, kdy motorista čeká, než se pohne auto před ním a teprve potom odjišťuje ruční brzdu, řadí jedničku a rozjíždí se.

Z pohledu plynulosti provozu je ještě důležitější rozsvícení oranžového světla jako doplněk k červenému. Tím se dává VŠEM řidičům v koloně najevo, že se mají připravit k jízdě. Opravdu to neplatí pouze pro vůz včele.
10
Fotogalerie

VW Maraton Praha vs. Velká jarní cyklojízda 2015: Najdi 10 rozdílů

Uplynulá neděle patřila pražskému maratonu. Je to zajímavá akce, v rámci které se nemalá část pražských ulic promění v běžeckou trať, aniž by (světe, div se) v Praze zkolabovala městská hromadná nebo automobilová doprava.

V názvu pražského maratonu se sice objevuje jméno automobilky Volkswagen, přesto bychom velmi pravděpodobně o jeho konání běžně nepsali. Ale když se na tuto poměrně velkou akci podíváme v kontextu nedávné takzvané Velké jarní cyklojízdy, určitě stojí za to se nad konáním tohoto maratonu pozastavit.

Obě akce totiž mají společnou jednu zásadní věc, a sice v době konání musí ustoupit běžný provoz do pozadí, aby bylo možné silnice použít pro jiné aktivity. Jenže tím společné rysy končí a následuje celá řada rozdílů. Které to jsou?

1) Poslední cyklojízda pořádaná sdružením Auto*Mat přilákala zhruba pět tisíc účastníků, kapacita VW Maratonu Praha je 10 000 běžců.

2) Auto*Mat na svou jízdu, kde bylo podle oficiálních zdrojů nahlášeno 15-20 000 lidí, předepsal 18 pořadatelů. Přesné číslo pořadatelů pražského maratonu neznáme, nicméně už pouhým pohledem je jasné, že odpovídá mnohatisícové účasti.

V reakci na tento článek jsme byli sdružením Auto*Mat upozorněni na to, že počet pořadatelů v ulicích „byl přes 50“. Nicméně 18 pořadatelů bylo nahlášeno v oficiálním seznamu veřejných shromáždění. 

3) Maraton se běží na 42,195 km (i když některé úseky se běží dvakrát, takže dohromady zabrané ulice 40 km nedají), cyklojízda měřila zhruba 10 km + tunel Blanka.

4) Cyklojízda trvala oficiálně dvě hodiny, maratonský závod má předepsanou délku sedm hodin.

5) Kde je to potřeba, tam při maratonu stojí opravdová policie. Auto*Mat sice také spolupracoval s policií, ale v mnohem menší míře. V ulicích reálně stáli takzvaní „špuntaři“. Je docela rozdíl, když vám zdržení při vaší jízdě vysvětluje pubertální kluk s vestičkou Auto*Mat, nebo normální policie.

IMG_20150503_131518.jpg365108555
Kužely a opravdoví policisté, taková byla realita maratonu. Cyklojízda neměla nic a provoz hlídali bezradní dobrovolníci. 

6) Cyklojízda dokázala na více než hodinu totálně zablokovat veškerou dopravu (i sama sebe) a nakonec byly problémy i s průjezdem tunelu Blanka, kde jeli pouze cyklisté. Maraton, který trvá podstatně déle a který fyzicky zabere více místa, nevzbudil téměř žádné negativní reakce a zdaleka neznamenal takové problémy v dopravě.

IMG_20150503_131940.jpg190917771
Podstatně větší akce, která trvá déle a zabere více prostoru evidentně nemusí znamenat zastavenou dopravu, jak se to stalo před pár týdny díky sdružení Auto*Mat.  

7) Maraton se běžel v neděli dopoledne, cyklojízda se jela ve čtvrtek v šest hodin večer, tedy v době pořád ještě velmi silného provozu.

8) Během maratonu byly po Praze s dostatečným předstihem rozmístěné značky upozorňující na neprůjezdnou oblast a používají se také informační tabule, o cyklojízdě jste se dozvěděli až v momentě, kdy jste zjišťovali, proč už půl hodiny stojíte v koloně.

IMG_20150503_131504.jpgIMG_20150503_132246.jpg
Během maratonu se řidiči dočkali řady informací a dočkali se jich s předstihem, během cyklojízdy se žádná podobná opatření nedělala. 

9) Maraton se běží v neděli dopoledne, takže když už jste narazili na policisty a zákaz vjezdu, nebyl problém uzavírku objet. U cyklojízdy nic takového v drtivé většině případů možné nebylo.

10) Během pražského maratonu se v Praze ještě konalo mistrovství světa v hokeji a k tomu byl navíc uzavřen Strahovský tunel, přesto byla největší komplikací pouze menší kolona na Andělu.

IMG_20150503_131727.jpgIMG_20150503_132855.jpg
Pokud jste se dostali do míst, kde se běželo, nebyl problém najít jinou trasu. Jediné menší zdržení se konalo na Andělu kvůli zavřenému tunelu. 

Jak je vidět, uspořádat masovou akci v ulicích Prahy jde i ve větším rozsahu než jsou cyklistické jízdy pořádané sdružením Auto*Mat a zdaleka nemusí být nutně výsledkem tisíce naštvaných řidičů i cestujících v MHD. Osobně proto doufám, že si lidé ze zmíněného sdružení i z pražského magistrátu vzali Volkswagen Maraton Praha jako inspiraci pro své další aktivity, ať po příštím konání nějaké další cyklojízdy nemáme o čem psát. 

IMG_20150503_131551.jpg151022105

Doporučujeme

Články odjinud