VW Maraton Praha vs. Velká jarní cyklojízda 2015: Najdi 10 rozdílů

Uplynulá neděle patřila pražskému maratonu. Je to zajímavá akce, v rámci které se nemalá část pražských ulic promění v běžeckou trať, aniž by (světe, div se) v Praze zkolabovala městská hromadná nebo automobilová doprava.

V názvu pražského maratonu se sice objevuje jméno automobilky Volkswagen, přesto bychom velmi pravděpodobně o jeho konání běžně nepsali. Ale když se na tuto poměrně velkou akci podíváme v kontextu nedávné takzvané Velké jarní cyklojízdy, určitě stojí za to se nad konáním tohoto maratonu pozastavit.

Obě akce totiž mají společnou jednu zásadní věc, a sice v době konání musí ustoupit běžný provoz do pozadí, aby bylo možné silnice použít pro jiné aktivity. Jenže tím společné rysy končí a následuje celá řada rozdílů. Které to jsou?

Velká jarní cyklojízda 2015: První statické dojmy  

Velká jarní cyklojízda 2015: První statické dojmy  

1) Poslední cyklojízda pořádaná sdružením Auto*Mat přilákala zhruba pět tisíc účastníků, kapacita VW Maratonu Praha je 10 000 běžců.

2) Auto*Mat na svou jízdu, kde bylo podle oficiálních zdrojů nahlášeno 15-20 000 lidí, předepsal 18 pořadatelů. Přesné číslo pořadatelů pražského maratonu neznáme, nicméně už pouhým pohledem je jasné, že odpovídá mnohatisícové účasti.

V reakci na tento článek jsme byli sdružením Auto*Mat upozorněni na to, že počet pořadatelů v ulicích „byl přes 50“. Nicméně 18 pořadatelů bylo nahlášeno v oficiálním seznamu veřejných shromáždění. 

3) Maraton se běží na 42,195 km (i když některé úseky se běží dvakrát, takže dohromady zabrané ulice 40 km nedají), cyklojízda měřila zhruba 10 km + tunel Blanka.

4) Cyklojízda trvala oficiálně dvě hodiny, maratonský závod má předepsanou délku sedm hodin.

5) Kde je to potřeba, tam při maratonu stojí opravdová policie. Auto*Mat sice také spolupracoval s policií, ale v mnohem menší míře. V ulicích reálně stáli takzvaní „špuntaři“. Je docela rozdíl, když vám zdržení při vaší jízdě vysvětluje pubertální kluk s vestičkou Auto*Mat, nebo normální policie.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Kužely a opravdoví policisté, taková byla realita maratonu. Cyklojízda neměla nic a provoz hlídali bezradní dobrovolníci. 

6) Cyklojízda dokázala na více než hodinu totálně zablokovat veškerou dopravu (i sama sebe) a nakonec byly problémy i s průjezdem tunelu Blanka, kde jeli pouze cyklisté. Maraton, který trvá podstatně déle a který fyzicky zabere více místa, nevzbudil téměř žádné negativní reakce a zdaleka neznamenal takové problémy v dopravě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Podstatně větší akce, která trvá déle a zabere více prostoru evidentně nemusí znamenat zastavenou dopravu, jak se to stalo před pár týdny díky sdružení Auto*Mat.  

7) Maraton se běžel v neděli dopoledne, cyklojízda se jela ve čtvrtek v šest hodin večer, tedy v době pořád ještě velmi silného provozu.

8) Během maratonu byly po Praze s dostatečným předstihem rozmístěné značky upozorňující na neprůjezdnou oblast a používají se také informační tabule, o cyklojízdě jste se dozvěděli až v momentě, kdy jste zjišťovali, proč už půl hodiny stojíte v koloně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Během maratonu se řidiči dočkali řady informací a dočkali se jich s předstihem, během cyklojízdy se žádná podobná opatření nedělala. 

9) Maraton se běží v neděli dopoledne, takže když už jste narazili na policisty a zákaz vjezdu, nebyl problém uzavírku objet. U cyklojízdy nic takového v drtivé většině případů možné nebylo.

10) Během pražského maratonu se v Praze ještě konalo mistrovství světa v hokeji a k tomu byl navíc uzavřen Strahovský tunel, přesto byla největší komplikací pouze menší kolona na Andělu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pokud jste se dostali do míst, kde se běželo, nebyl problém najít jinou trasu. Jediné menší zdržení se konalo na Andělu kvůli zavřenému tunelu. 

Jak je vidět, uspořádat masovou akci v ulicích Prahy jde i ve větším rozsahu než jsou cyklistické jízdy pořádané sdružením Auto*Mat a zdaleka nemusí být nutně výsledkem tisíce naštvaných řidičů i cestujících v MHD. Osobně proto doufám, že si lidé ze zmíněného sdružení i z pražského magistrátu vzali Volkswagen Maraton Praha jako inspiraci pro své další aktivity, ať po příštím konání nějaké další cyklojízdy nemáme o čem psát. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

bazar

VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 123 956 km
Cena: 320 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 146 129 km
Cena: 340 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 157 303 km
Cena: 340 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2014
Stav: 113 671 km
Cena: 352 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2013
Stav: 173 299 km
Cena: 336 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2009
Stav: 241 791 km
Cena: 176 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

dnes | Jiří Švamberk | 1 příspěvek
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků