VW Jetta a Passat Variant: čerstvý vítr z Německa (jízdní dojmy)

Volkswagen v poslední době chrlí na trh jednu novinku za druhou a mezi ty nejvýznamnější patří Passat ve variantě kombi a kompaktní sedan Jetta. Oba vozy jsou již na českém trhu k dispozici a my jsme je mohli vyzkoušet na letišti v Hoškovicích u Mladé Boleslavi. Jaké jsou naše dojmy z prvního pořádného svezení?
VW Jetta a Passat Variant: čerstvý vítr z Německa (jízdní dojmy)
Seznam kapitol
  1. Úvod, Krátké představení, Design
  2. Nečekaně hravá Jetta, Komfortní a prostorný Variant, Závěr
  3. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků

Volkswageny Jetta a Passat Variant nejsou v Česku úplně nejžhavější novnikou a již pár týdnů je můžete vidět u delaerů značky. Ani na AutoRevue.cz se o nich nezmiňujeme poprvé, o příchodu Jetty na český trh jsme vás důkladně informovali již na konci sprna, o novém praktickém Passatu jsme vám pak přinesli hned několik velkých článků – především jeho podrobné představení a informace o českých cenách. Volkswagen se ale rozhodl oba modely prezentovat současně novinářům i zákazníkům na pečlivě připravené akci až minulý týden, a proto vám první dojmy ze svezení těmito vozy přinášíme až dnes. Zájemce o základní fakta o vozech odkáži na výše zminěné články, kde najdou vše potřebné, zde si s dovolením nechám prostor pouze pro mé pocity z osobního setkání. Mají tyto nové „vzdušné jevy“ z Německa šanci pořádně provětrat český trh?


Flotila testovacích aut...
 
Parta Passatů? Kdepak, samé Jetty... --- Při jízdě zručnosti exceloval mrštný Fox, Golf GTI neměl šanci.

Jetta je elegantní...

Stejně jako minulý týden v dojmech ze svezení s BMW 130i musím i zde konstatovat, že jsem ani jeden z nových Volkswagenů v Hoškovicích neviděl poprvé, ale i v tomto případě bylo setkání s nimi v něčem nové. Je přece jen rozdíl vidět jich celou škálu různých modelů na denním světle, než pár nablýskaných kousků v záři autosalonových reflektorů. Přichystáno bylo hned devět Jett a tři Passaty Variant, a tak bylo opravdu na co koukat.

  
Tmavě modrá Jettě sluší

Začnu u početněji zastoupeného modelu, tedy u Jetty. Její historie je poměrně bohatá, i když se to Evropanovi nemusí zdát. Sedan na bázi Golfu má Volkswagen v nabídce již desítky let, na starém kontinentu se ale vždy jmenoval trochu jinak. Jetta, Vento, Bora, to všechno jsou názvy na sebe navazujících modelů. Naproti tomu v Americe má vůz vybudovanou velmi slušnou pověst jako Jetta (jde o historicky nejprodávanější evropský vůz v americe) a je s podivem, že ke sjednocení názvů došlo opět až letos po uvedení poslední generace. I když se někomu názvy Bora či Vento líbily více, považuji sjednocení názvů za dobrý a image modelu svědčící tah. Dnes zde máme Jettu a hotovo.

  
Záď vozu nezapře inspiraci Passatem, na vůz je však "naroubována" nenásilně a nepůsobí těžkým dojmem.

Volkswagen se dlouhodobě snaží kompaktním sedanům odebrat vnímání „Golfu s kufrem“, je však otázkou, jak toho chce docílit, když u Jetty použil prakticky stejnou příď jako u Golfu. Nicméně, udělám lidem od VW radost a řeknu, že Jetta mi spíše než jako Golf s kufrem přijde jako malý Passat. Však se podívejte na její záď, inspirace Passatem je zjevná. Jetta mi ovšem přijde být povedenější než Passat, má uhlazenější linie a ztvárněním vozu od A-sloupků dále se konstrukterům celkem vkusně podařilo zakrýt jasný „náběh“ zakulacené přídě na pětidvéřovou karoserii. „Malý Passat“ navíc nemá tak mohutné převisy karoserie jako jeho velký bratr a co hlavně, jeho designové pojetí se vystříhalo několika podivných řešení, kterými Passat trpí a o kterých budu hovořit i o pár řádků níže. Zkrátka elegantní malý sedan. Asi nejsem ten správný zahrádkář, ale klasické tříprostorové karoserie v kompaktním balení mají mé sympatie, pokud se je povede ztvárnit tak, aby opravdu nevypadaly jako hatchback s „přilepeným“ kufrem. U Jetty se to podařilo a vůz působí dojmem kompaktního celku, v mém soukromém žebříčku jí mezi malými sedany řadím na druhé místo za Focus sedan.

...Passat Variant zjevně praktický

Již v našem prvním testu Passatu sedan jsem hořekoval nad některými  detaily karoserie, které narušují čistotu jejího designu a i u kombíku musím trvat na svém. Design jako celek působí moderním a na VW nečekaně neotřelým dojmem, problematické detaily ale nelze přehlédnout. Za velmi nešťastné považuji hlavně provedení předního nárazníku, který je v místě návaznosti na přední světla rozdělen dvěma spárami na čtyři různé části. Všimněte si také podivné návaznosti přední kapoty na A-sloupky pramenící z jejího zasahování do předních blatníků nebo zvláštní návaznosti zadního nárazníku na koncová světla.

  


Passat Variant se povedl, škoda zvláštních detailů jako je návaznost předního nárazníku na zbytek karoserie

I když z mohutné zádě Variantu čiší praktičnost, vypadá lépe než u sedanu. Velký zadní převis nepůsobí u kombíku nepatřičně a právě zadní nárazník, který je snad úplně stejný jako u sedanu, vypadá u kombi jako když je na svém místě. Malá a zužující se zadní boční skla pak dodávají zádi jakýsi fortel a podtrhují klínovitý profil. Kombi je vzadu zkrátka povedenější než sedan a pokud u VW něco udělají s detaily na přídi, bude to zase ten elegantní Passat. Dnes musím říci, že Passat má svá „ale“ a jakási uhlazenost předchozí generace mu pořád chybí. Kombi má každopádně opět velkou šanci oslovovat velké procento zákazníků, to dosavadní se v některých letech svými prodeji dokonce drželo nad sedanem.

  
Záď kombi je vyvedena čistěji než u sedanu
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Krátké představení, Design
  2. Nečekaně hravá Jetta, Komfortní a prostorný Variant, Závěr
  3. Kompletní fotogalerie vč. nepublikovaných snímků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

včera | Jan Mička | 64 příspěvků
TEST Mazda 3 Skyactiv-D (85 kW): Válka proti mainstreamu

Mazda 3 Skyactiv-D

Vpředu nijak zvlášť výkonný diesel, vzadu torzní příčka, mezigeneračně vyšší hmotnost a základní cena téměř 600 tisíc. Skoro se chce říct, že tohle už nezachrání ani ta hezká tvářička. Až na to, že nová trojka je něčím víc než jen neobyčejně vypadajícím hatchbackem.

16.  7.  2019 | Miro Mihálik | 50 příspěvků
Minitest Hyundai i30 N Performance: Váš vstup do světa rychlých aut

Hyundai i30 N Performance (minitest)

Najděte mi auto s výkonem přes dvě stě sedmdesát koní, samosvorným diferenciálem a manuální převodovkou za sedm set tisíc.

11.  7.  2019 | Vladimír Kadera | 51 příspěvků