VW: je lepší 1.8T nebo 2.0 FSI?

Další generace Golfu a Octavie bude disponovat i novým motorem 2.0 FSI s výkonem 110 kW. Současný nejlepší čtyřválec z produkce VW, 1.8T se v tomto motoru pravděpodobně dočká nástupce, protože časem má přijít i přeplňovaná verze 2.0T se 147 kW. Je to ale náhrada adekvátní?

A4 s oběma motory

Letmým pohledem jsem porovnal jízdní výkony, spotřebu a cenu u Audi A4, v níž se oba motory nabízí (nová A3 už tento motor v nabídce nemá, stejně jako jej nemá nový Golf - lze tedy předpokládat, že VW od 1.8T časem úplně upustí). Bohužel v Audi A4 nemá 1.8T stejné naladění jako v Golfu či Octavii, tedy 110 kW při 5700 otáčkách, ale dosahuje výkonu 120 kW, tedy o 10 kW více než motor 2.0 FSI. Základní cena modelu s tímto motorem je 919 500 korun, za 1.8T 120 kW zaplatíte 950 tisíc, tedy o 30 tisíc více. Lze předpokládat, že kdyby se v Audi nabízela 1.8T 110 kW, byla by cena shodná.

Turbo jede lépe

Dejme tomu, že za oba motory (se stejným výkonem) zaplatíme shodnou cenu. Pro potřeby porovnávání snížíme výkon motoru 1.8T na 110 kW, s jakým se prodává v Golfu, Boře, Passatu či Octavii. Zde má výkon 110 kW při 5700 otáčkách, točivý moment 210 Nm od 1750 do 4600 otáček. Spaluje běžný Natural 95, spotřeba je (Audi A4) 11,4/6,5/8,3 litru na 100 km (dejme tomu, že spotřeba je stejná u 120kW i 110kW verze). Maximální rychlost je 228 km/h, u 110kW by byla zhruba 220 km/h (Octavia 219 km/h, Passat 221 km/h), zrychlení na 100 km/h pak 8,6 s - u 110kW verze by to bylo okolo 9 s.

Motor 2.0 FSI dosahuje maximálního výkonu 110 kW v šesti tisících otáčkách a maximálního točivého momentu 200 Nm od 3250 do 4250 otáček, což jistě není špatné na atmosférický motor. Spaluje ovšem Natural 98, který je oproti 95 dražší. Nižší je ale spotřeba, 10,2/5,6/7,3 litru, čehož je dosaženo velmi nízkým obsahem paliva ve směsi při nízkých otáčkách a zátěži. Maximálku ma Audi v tomto případě na 218 km/h a zrychlení na 100 km/h dosahuje za 9,6 sekundy.

Nižší spotřeba, drahý benzín

Je tedy patrné, že dynamiku má o něco lepší 1.8T, stejně tak má díky přeplňování lepší pružnost v nižších otáčkách (vyšší točivý moment a tím i vyšší výkon). Spotřeba je sice vyšší o litr na sto km, na druhou stranu není nutné používat Natural 98, čímž výhoda motoru FSI jde vniveč - podle ceny benzínu (rozdíl činí 2,50 až 3,50 Kč na litr) je rozdíl v ceně za sto kilometrů pět až deset korun ve prospěch jednoho z obou motorů.

Verdikt: Motory mají zhruba stejné jízdní náklady, stejnou cenu, jen 1.8T má v základní verzi 110 kW lepší dynamiku a zrychlení. Kromě toho se dá bez problému změnit datová mapa (chiptuning), takže lze bez problému a jakýchkoliv zásahu do motoru zvýšit výkon o 20 až 30 procent, což atmosférický motor zkrátka neumožňuje. Turbo má ovšem nevýhodu v životnosti, většinou odchází okolo 150 tisíc kilometrů (i dříve, pokud na to majitel „šlape“). Kdyby se motory v nových vozech nabízely vedle sebe jako nyní v Audi A4, každý by si vybral, co se mu líbí více; bohužel motor 1.8T má svoje nejlepší léta za sebou, takže v nových vozech si budete moci koupit pouze dvoulitr s přímým vstřikováním. Škoda.

Poznámka: Toto srovnání není zcela ideální, protože se bohužel nenabízí v žádném vozu VW motor 1.8T 110 kW a současně 2.0 FSI, nicméně pro základní přehled to jistě stačí. A ještě jedna drobnost: docela mne zarazilo, že do A4 se dává motor 1.8T v provedení 120 a 140 kW, zatímco do A6 jen 110 kW.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 1 příspěvek
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků