9
Fotogalerie

VW Group vydělává, Ford vyniká produktivitou

Nová studie jedné z německých univerzit ukazuje, že produktivita práce u Volkswagenu není ve světovém měřítku nijak závratná.

Tuto studii vypracoval institut pro výzkum automobilového průmyslu při Univerzitě Duisburg – Essen. Podle jejích závěrů jsou prodejní výsledky a zisky koncernu Volkswagen, jenž si v dohledné době dělá zálusk na první pozici v celém světě, skutečně vynikající, ale ve srovnání s americkými automobilkami poněkud zaostává v produktivitě práce, což by mohlo mít na odvážné expanzivní plány neblahý vliv. Dokonce takový General Motors, jenž teprve před nedávnem „utekl hrobníkovi z lopaty“, deklasuje VW Group v některých klíčových parametrech, jakými jsou počet prodaných aut na jednoho zaměstnance nebo provozní zisk na jednoho zaměstnance.

VW Wolfs 3.jpg VW Wolfs 1.jpg VW Wolfs 2.jpg
Továrna Volkswagenu ve Wolfsburgu 

A právě tato skutečnost by mohla narušit plány Volkswagenu na razantní rozvoj, neboť se lze jen stěží domnívat, že by přijetí 50 000 nových pracovníků v krátké době mohlo mít okamžitý a adekvátní vliv na prodeje automobilů. VW Group přitom chce být v roce 2018 největším producentem automobilů na světě s ročními prodeji přes 10 milionů vozidel. V loňském roce mu patřilo třetí místo s prodanými 7,1 miliony aut, přičemž své prvenství již potřetí v řadě obhájila Toyota (8,4 mil.). Volkswagen však vykázal rekordní provozní zisk ve výši 7,1 miliardy eur, což s rezervou stačilo k překonání koncernu General Motors (3,9 miliardy eur) i Fordu (6,4 miliardy eur).

Ford Michigan 1.jpg Ford Michigan 2.jpg Ford Michigan 3.jpg
Vozy Ford Focus vznikají pro americký trh v Michiganu

Ford Motor Company za loňský rok vyrobila jen 5,5 milionu automobilů, nicméně podle výše zmíněné studie německé univerzity na každém z nich vydělala 1 165 eur, zatímco u VW Group to bylo 991 eur a GM dokonce jen 450 eur. Také v samotné efektivitě výroby se lépe daří americkým koncernům. U VW připadlo za loňský rok na jednoho zaměstnance v průměru 18 vyrobených vozů, u Fordu jich bylo 34 a u GM dokonce 42. Na jednoho zaměstnance pak připadl provozní zisk ve výši 17 880 eur u Volkswagenu, 19 510 eur u General Motors a plných 38 232 eur u Fordu. 

GM Lansing Delta Township 3.jpg GM Lansing Delta Township 1.jpg GM Lansing Delta Township 2.jpg
Teprve nedávno otevřený výrobní závod General Motors v Lansingu

Volkswagen si dobře nevedl ani v porovnání příjmů na jednoho zaměstnance. Zatímco Ford vykázal v průměru 571 470 eur a General Motors 520 347 eur, VW Group jen 317 679 eur. „Pokud by se chtěl Volkswagen zařadit k nejproduktivnějším, musel by při současném stavu zaměstnanců vyrábět 8,1 milionu vozů ročně. Aby se vyrovnal Fordu, musel by po zvýšení stavu na 450 000 zaměstnanců v roce 2018 vyrábět 15,1 milionu aut,“ tvrdí ředitel institutu prof. Ferdinand Dudenhoeffer.

Ford

Henry Ford založil michiganskou automobilku v roce 1903 a proslul zavedením postupů sériové výroby s využitím montážních linek. Tak vznikl první cenově dostupný vůz: Ford model T.

Ford Fiesta •  Ford Focus • Ford Mondeo • Ford S-Max • Ford Galaxy • Ford C-Max • Ford EcoSport • Ford Mustang • Ford Puma • Ford Kuga • Ford Explorer • Ford Tourneo Courier

Doporučujeme

Články odjinud