VW Golf R-GTI: zapomeňte na klišé

Přijde vám být tovární tuning Volkswagenu příliš zdrženlivý? V Americe si to myslet nemohou, VW stvořil Golf GTI s výkonem Ferrari.

V Americe nemají Golfy, tam mají Rabbity. Ale GTI je GTI a je nutno říci, že za mořem patří mezi takřka kultovní auta. Zřejmě i proto byla pro autoshow SEMA v Las Vegas přichystána verze, která mezi hatchbacky konkurenta asi jen tak nenajde.

Z celým projektem stojí šéf designér Volkswagenu Derek Jenkins, který se spojil s designérským centrem VW v Kalifornii. Pamatujete na ultimativní tříkolku GX3 (představení)? I ta je jejich společným dílem.

Představený koncept má ukázat, že i Golf lze dovést až mezi opravdu sportovní vozy. Tomu bylo podřízeno úplně vše. Tedy téměř. Podmínkou bylo, aby nevznikla jen nějaká víkendovka, na běžných komunikacích použitelná k rozbíjení ledvinových kamenů, ale auto schopné běžného provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Co by to bylo za sporťák, kdyby na něm nebylo něco z uhlíkových vláken. Není to jen móda, díly z tohoto materiálu jsou velmi pevné a současně velmi lehké. Váha je totiž jedním z limitujících faktorů, který má zásadní vliv na dynamiku a ovladatelnost. A R-GTI mělo být co nejlehčí a tak je velká část karoserie - dveře, přední kapota, blatníky a prahy - vyrobena z kompozitních panelů firmy OSIR Design. Samozřejmě, proč se značkovým spodním prádlem nepochlubit. Všechny zmíněné díly zůstaly bez laku a jsou v celé své kráse vystaveny na odiv zvědavcům.

Jak je vidět na snímcích, Golf R-GTI má z karbonu i další části svého kabátku. Na obou nově navržených náraznících je  karbonový spoiler, zrcátka mají karbonové kryty a jistě by se daly najít ještě další věci.

Zezadu se R-GTI podobá šestiválcové verzi R32, na kterou si mimochodem američané musí nechat zajít chuť. Dostal její světlomety a středové vyústění výfuku.

Dobrá, nyní víme, že R-GTI je velmi lehké. Byť sériových 200 koní, které poskytuje přeplňovaný dvoulitr nomálního GTI, není málo, na pohon opravdu sportovního auta nestačí. Pod kapotou konceptu se proto schováná pořádně upravený motor, který s tím původním nemá mnoho společného. Základem úpravy je implemetace většího turbodmychadla značky Garrett s kuličkovými ložisky pro zmenšení tření a s dvojnásobným průtokem vzduchu. Jeho hlavní devizou je zvýšení plnicího tlaku. Samozřejmostí je posílení mezichladiče stalčovaného vzduchu a úprava sání. Výfukové plyny odvádí nový výfukový systém z nerezové oceli vyrobený firmou APR.

Výkon motoru je prostřednictvím šestistupňové převodovky přenášen na přední nápravu, kde naleznete 19" kola z ultralehké slitiny a s pneu o rozměru 265/30 R19.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

To vše by bylo k ničemu, kdyby nebyl upraven i podvozek. Nové pružiny, tlumiče a stabilizátory snížily Golf o 38 mm na zadní a o slušných 63 mm na přední nápravě. Díky podvozku s nastavitelnou tvrdostí a rychlostí odpružení není problém přizpůsobit vůz pro jízdu na okruhu nebo na běžných silnicích.

O zastavení se stará nová brzdná soustava firmy Brembo. Vpředu s větranými kotouči a čtyřpístkovými brzdiči a vzadu s dvoupístkovými.

Na závěr jsme si nechali vlastní parametry vozu. Týmu, který vůz ladil, se z dvoulitru podařilo doslova vyždímat 375 koní, při použití amerického 93oktanového naturalu. Pokud ovšem do vozu použijete u nás běžný, v Americe závodní sto oktanový benzín, budete mít k dispozici opravdu solidních 400 koní.

Říkáte-li si, že si předokolka s takovým výkonem nemůže poradit, mýlíte se. Sprint na stovku zvládne Golf R-GTI za výborných 4,8 s, což je hodnota srovnatelná s Audi RS4 s mírně vyšším výkonem, ovšem náhonem na všechna kola. Za své tak vzaly tradiční poznámky, že přední náhon, nedokáže přenést dostatek výkonu. Tedy alespoň v přímce, jak využít 400 koní na předku v zatáčkách, to zprávy neříkají...

A protože to vše zní až moc dobře, je třeba vrátit se na zem. Golf R-GTI je pouze koncept a jak vzkazuje Volkswagen, do výroby nepůjde. Dá se ovšem předpokládat, že minimálně stylingový paket v tomto duchu brzy některý úpravce nabídne. Ostatně, větší Passat R-GT postihl tentýž osud...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
VW Golf R-GTI
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků