VW Golf R-GTI: zapomeňte na klišé

Přijde vám být tovární tuning Volkswagenu příliš zdrženlivý? V Americe si to myslet nemohou, VW stvořil Golf GTI s výkonem Ferrari.

V Americe nemají Golfy, tam mají Rabbity. Ale GTI je GTI a je nutno říci, že za mořem patří mezi takřka kultovní auta. Zřejmě i proto byla pro autoshow SEMA v Las Vegas přichystána verze, která mezi hatchbacky konkurenta asi jen tak nenajde.

Z celým projektem stojí šéf designér Volkswagenu Derek Jenkins, který se spojil s designérským centrem VW v Kalifornii. Pamatujete na ultimativní tříkolku GX3 (představení)? I ta je jejich společným dílem.

Představený koncept má ukázat, že i Golf lze dovést až mezi opravdu sportovní vozy. Tomu bylo podřízeno úplně vše. Tedy téměř. Podmínkou bylo, aby nevznikla jen nějaká víkendovka, na běžných komunikacích použitelná k rozbíjení ledvinových kamenů, ale auto schopné běžného provozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Co by to bylo za sporťák, kdyby na něm nebylo něco z uhlíkových vláken. Není to jen móda, díly z tohoto materiálu jsou velmi pevné a současně velmi lehké. Váha je totiž jedním z limitujících faktorů, který má zásadní vliv na dynamiku a ovladatelnost. A R-GTI mělo být co nejlehčí a tak je velká část karoserie - dveře, přední kapota, blatníky a prahy - vyrobena z kompozitních panelů firmy OSIR Design. Samozřejmě, proč se značkovým spodním prádlem nepochlubit. Všechny zmíněné díly zůstaly bez laku a jsou v celé své kráse vystaveny na odiv zvědavcům.

Jak je vidět na snímcích, Golf R-GTI má z karbonu i další části svého kabátku. Na obou nově navržených náraznících je  karbonový spoiler, zrcátka mají karbonové kryty a jistě by se daly najít ještě další věci.

Zezadu se R-GTI podobá šestiválcové verzi R32, na kterou si mimochodem američané musí nechat zajít chuť. Dostal její světlomety a středové vyústění výfuku.

Dobrá, nyní víme, že R-GTI je velmi lehké. Byť sériových 200 koní, které poskytuje přeplňovaný dvoulitr nomálního GTI, není málo, na pohon opravdu sportovního auta nestačí. Pod kapotou konceptu se proto schováná pořádně upravený motor, který s tím původním nemá mnoho společného. Základem úpravy je implemetace většího turbodmychadla značky Garrett s kuličkovými ložisky pro zmenšení tření a s dvojnásobným průtokem vzduchu. Jeho hlavní devizou je zvýšení plnicího tlaku. Samozřejmostí je posílení mezichladiče stalčovaného vzduchu a úprava sání. Výfukové plyny odvádí nový výfukový systém z nerezové oceli vyrobený firmou APR.

Výkon motoru je prostřednictvím šestistupňové převodovky přenášen na přední nápravu, kde naleznete 19" kola z ultralehké slitiny a s pneu o rozměru 265/30 R19.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

To vše by bylo k ničemu, kdyby nebyl upraven i podvozek. Nové pružiny, tlumiče a stabilizátory snížily Golf o 38 mm na zadní a o slušných 63 mm na přední nápravě. Díky podvozku s nastavitelnou tvrdostí a rychlostí odpružení není problém přizpůsobit vůz pro jízdu na okruhu nebo na běžných silnicích.

O zastavení se stará nová brzdná soustava firmy Brembo. Vpředu s větranými kotouči a čtyřpístkovými brzdiči a vzadu s dvoupístkovými.

Na závěr jsme si nechali vlastní parametry vozu. Týmu, který vůz ladil, se z dvoulitru podařilo doslova vyždímat 375 koní, při použití amerického 93oktanového naturalu. Pokud ovšem do vozu použijete u nás běžný, v Americe závodní sto oktanový benzín, budete mít k dispozici opravdu solidních 400 koní.

Říkáte-li si, že si předokolka s takovým výkonem nemůže poradit, mýlíte se. Sprint na stovku zvládne Golf R-GTI za výborných 4,8 s, což je hodnota srovnatelná s Audi RS4 s mírně vyšším výkonem, ovšem náhonem na všechna kola. Za své tak vzaly tradiční poznámky, že přední náhon, nedokáže přenést dostatek výkonu. Tedy alespoň v přímce, jak využít 400 koní na předku v zatáčkách, to zprávy neříkají...

A protože to vše zní až moc dobře, je třeba vrátit se na zem. Golf R-GTI je pouze koncept a jak vzkazuje Volkswagen, do výroby nepůjde. Dá se ovšem předpokládat, že minimálně stylingový paket v tomto duchu brzy některý úpravce nabídne. Ostatně, větší Passat R-GT postihl tentýž osud...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
VW Golf R-GTI

bazar

VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
VW Touran 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 128 565 km
Cena: 309 000 Kč
VW Lupo 1,7
Rok výroby: 2000
Stav: 186 955 km
Cena: 36 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků