40
Fotogalerie

VW Golf GT: vládce klikatých silnic (test)

Kapitoly článku:


Zhodnocení

Nebudu nic nalhávat, ale už ani nepamatuji, kdy jsem byl z nějakého vozu nižší střední třídy tak unešený. Golf GT přitom nenabízí nic dramaticky odlišného, než co nabízí Golf již dnes a co nabízí i konkurence. Základem všeho je spojení relativně velkého Golfu s malým a lehkým motorem. Tato kombinace se ukázala jako velmi povedená a Golfu přinesla ohromnou dávku zábavnosti a jistoty na opravdu technických tratích. Kombinace, která velmi prospěla tradiční koncepci „vše vpředu“ a z jinak ne úplně zábavné předokolky dokázala udělat opravdový „funny car“.

Golf GT na druhou stranu není žádné ostré nádobíčko a žádná jednoúčelovka. Proti silnějšímu a známějšímu GTI nabízí i výraznou dávku komfortu a je v naladění ještě více kompromisní, než silnější model. Úplně v klidu si dokážu představit s tímto vozem procestovat bez únavy Evropu a na každé druhé okresce prohnat co se dá. Komfortu pomáhá a zábavnosti ubírá naladění posilovače řízení, které je opravdu přeposilované,byť pocitově je na tom lépe, než standardní verze Golfu.

Přes tyto vlastnosti si nedokážu představit „typického“ zákazníka pro tento vůz. Malý, byť výkonný motor se moc nehodí na dlouhé cestování po dálnicích a ani ve městě se necítí jako doma. Perfektně mu však sednou okresky a čím jsou silnice zamotanější a zatáčky ostřejší, tím více umí dát najevo, kde dokáže panovat. A to vše při komfortu běžně naladěných hatchbacků nižší střední třídy.

Přes týdenní intenzívní testování zůstalo několik otázek bez odpovědi. Jedna z otázek směřuje na životnost motoru. Dle mého názoru by si Volkswagen nedovolil pustit na trh motor, který nemá dobře otestovaný a u kterého by neznal hranici běžné životnosti, přesto ve mně zůstávají malé pochybnosti. Přeci jen malý motor a obrovské tlaky, které dodává kompresor a turbodmychadlo se musí někde projevit. A zde se prostě nabízí pochybnosti nad životností agregátu. Malou neznámou je také systém odpojování kompresoru, který vyžaduje velkou přesnost a musí se vypořádat se slušnými silami, které na něj působí. Zda tedy bude motor 1,4 TSI sloužit stejně dlouho jako běžné motory, uvidíme až s přibývajícím časem.

Druhým a to již faktickým negativem je cena Golfu GT s motorem 1,4 TSI. Pokud si vezmeme pouhý základ je cena velmi blízko silnějšímu Golfu GTI a pokud dovybavíte GT na úroveň tohoto modelu, je cenový rozdíl zanedbatelný. Testovaný model byl doplněn několika drobnými prvky výbavy a cena se vyšplhala na 840 tis, což je, přes použité technologie, opravdu velmi vysoká cena a to musím dodat, že testovaný Golf neměl ve výbavě ani tempomat, multifunkční volant, nebo nějakou opravdu nadstandardní výbavu. Lze se tedy domnívat, že mnoho zákazníků dá raději přednost provozně dražšímu Golfu GTI, který nabídne více dynamiky a výkonu.

Fajnšmekr ale může dát i při stejné ceně přednost verzi GT, okouzlující průběh výkonu a neskutečná lehkost vozu „na předek“ bude pro některé, i přes o něco nižší absolutní výkon, k nezaplacení. GTI toto tak dobře neumí.

Plusy

  • zákonné pojištění
  • výborná dynamika
  • skvělá spotřeba
  • špičkové jízdní vlastnosti
  • komfortní cestování i na dlouhé trasy
  • výborné zpracování a použité materiály

Mínusy

  • cena
  • nesportovně naladěné řízení
  • nudný interiér

 Základní výbava GT: 2 crash-aktivní operky hlavy vpředu, Automatické spuštění výstražných světel při plném nouzovém brždění, Airbag řidiče a spolujezdce, s možností deaktivace airbagu spolujezdce, Boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, Hlavové airbagy vpředu i vzadu, ABS včetně EBV, MSR, ASR a brzdového asistentu "dual rate", ESP včetně hydraulického brzdového asistentu, ABS, EDS, ASR (pouze pro 4Motion, GT, GTI a R32), Program pro jízdu v zimních podmínkách, volitelně zapínatelný tlačítkem na středové konzole, Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na vnějších sedadlech vzadu, Kotoučové brzdy vpředu i vzadu, vpředu s vnitrním chlazením, Automatický spínač světlometů - trvalé svícení, Nekuřácké provedení, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Elektrické ovládání oken vpředu (pro 5dvérové i vzadu), Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Funkce komfortního blikání "trippling", Klimatizace "climatic"s poloautomatickou regulací, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, Make-up zrcátka ve slunečních clonách s osvětlením, Osvětlení zavazadlového prostoru, Palubní počítač (u R32 pouze pro manuální převodovky), Posilovač řízení "servotronic" s proměnlivým účinkem, Sportovní podvozek cca. 15 mm níže položený, Výškově i podélně nastavitelný volant, 12V zásuvka v zavazadlovém prostoru, 3 dveře, 4 kola z lehkých slitin "ClassiXs" 7J x 17 se zajištěním proti krádeži, pneumatiky 225/45 R 17, Dojezdové rezervní kolo, Boční ochranné lišty lakované v barvě vozu, Dvojitá koncovka výfuku vlevo, nezakrytá (pouze pro 4Motion a GT), Kryty vnějších zpětných zrcátek a kliky dveří lakované v barvě vozu, Mřížka chladiče s černými lamelami s nápisem GT, Nárazníky ve sportovním designu, zelené tónovaná skla, 2 držáky nápojů vpředu, 1 vzadu, Bederní operky vpředu, Easy Entry (pouze pro 3dverové provedení), Hlavice řadicí páky v kůži (pro Trendline a Comfortline pouze pro 4Motion), Kožený 3ramenný volant, Madlo ruční brzdy v kůži, Odkládací kapsy na zadních stranách předních sedadel, Odkládací přihrádka s víčkem ve stropní konsoli, Potahy sedadel v ploché tkanině vzor "brick", Rádio "RCD 300" s CD přehrávačem, 4 reproduktory, Sedadlo řidiče s výškovým nastavením, Sedadlo spolujezdce s výškovým nastavením, Sportovní sedadla vpředu, Vykládání přístrojové desky, středové konsole a dveří vzorem černá "Onyx", Vykládání zavazadlového prostoru s víkem (pro Trendline pouze pro 4Motion), Zadní sedadlo nedělené, opěradlo dělené v poměru 1/3 ku 2/3 a sklopné

Příplatková výbava: rádi RCD 500 (13 100), alarm s integrovaným nezávislým zdrojem Back up Horn (6 800), texitlní koberečky vpředu a vzadu (3 600), 5 dveří vč. el. ovládaných oken vzadu (28 200), palubní počítač "plus" (2 000), klimatizaci "climatronic! duální (5 600), bi-xenonové světlomety (33 100), mlhové světlomety (5 600), metalický lak (14 400), loketní opěrka vpředu s odkládacím prostorem, 2 držáky nápojů vzadu (6 400)

Základní cena: 719 100 Kč
Celková cena: 840 300

Technické parametry

Motor

  • Objem: 1390 cm3
  • Největší výkon: 125 kW (170 koní) při 6000 ot./min
  • Největší točivý moment: 240 Nm při 1750 - 4500 ot./min
  • Palivo: Natural 98 (95)

Provozní vlastnosti

  • Max. rychlost: 220 km/h
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h: 7,9 s
  • Spotřeba paliva (l/100 km): 9,6/5,9/7,2 pro N98, 9,8/6,1/7,4 pro N95 
  • Emise CO2 (g/km): 173
  • Objem palivové nádrže: 55 l

Podvozek

  • Zavěšení předních kol: náprava typu McPherson
  • Zavěšení zadních kol: Víceprvkové zavěšení
  • Rozměr kol: 7Jx17
  • Rozměr pneumatik: 225/45 R17

Hmotnosti

  • Pohotovostní hmotnost: 1271 kg
  • Užitečná hmotnost: 579 kg

Vnější rozměry

  • Délka: 4204 mm
  • Šířka: 1759 mm
  • Výška: 1479 mm
  • Rozvor náprav: 2578 mm

Vnitřní rozměr

  • Základní objem zavazadlového prostoru: 350 - 1 305 l

Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je dlouholetým bestsellerem nižší střední třídy v Evropě. Oblibu si získal širokou nabídkou verzí, přívětivou ergonomií a solidními jízdními vlastnostmi. V současnosti je na trhu osmá generace Golfu.

Ceny, výbava, data • Test VW Golf 1.5 eTSI • Minitest VW Golf 2.0 TDI • VW Golf GTI První jízda • VW Golf Variant a Alltrack • VW Golf GTI vs. GTE

Doporučujeme

Články odjinud