VW Golf GT: vládce klikatých silnic (test)

Nový motor 1,4 TSI se 170 koňmi se pod kapotou Golfu ještě ani nestačil rozkoukat a my vám přinášíme jeho první test.
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Interiér
  2. Motor, Pružnost, Spotřeba
  3. Natural 95 vs. 98, Jízda s Golfem GT
  4. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Když Volkswagen před nedávnem představil novou generaci svého přímovstřikového motoru 1,4 FSI, do kterého zabudoval pro zvýšení výkonu a zlepšení průběhu točivého momentu jak kompresor, tak turbodmychadlo rozbouřil rozsáhlé diskuse. Nyní přišla doba, kdy se tato technologická novinka objevila v sériových vozech a prvním z nich je ikona mezi vozy nižší střední třídy – Golf. Spojením motoru 1,4 TSI a Golfu vznikl nový model Golf GT, který jak dvě písmenka naznačují má mít určité sportovní ambice, ale ne tak velké, jaké známý hot hatch GTI.

Během týdenního testování jsme Golf GT podrobili opravdu náročným úkolům. Vyzkoušeli jsme vše, co nabízí dnešní provoz, silnice, ale i závodní dráhy. K tomu jsme přidali i něco navíc. A výsledek? Ten se dozvíte z našeho testu.

Tip: Přečtěte si jak funguje motor 1,4 TSI a jeho první test.

Staronový vzhled

Volkswagen je znám svou konzervativností a to i v případě ostrých verzí svých vozů. Nesnaží se vzhled zásadně předělat, ale sází pouze na drobné detaily, které sportovně střižený model jen mírně odliší od běžných sériových.

GéTé je na tom podobně. Pokud neznáte podrobně klasický Golf do nejmenšího detailu, jen stěží poznáte rozdíly. Nepostřehnutelným detailem GT je snížený podvozek o 15 mm a také přepracovaná příď vozu. Ta má odlišnou mřížku chladiče, která je klínovitě protažená až do nárazníku. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vizuální odlišnosti od běžného modelu jsou jen v detailech.

Pokud si nebudete při pohledu na tento Golf jistí, s kým máte tu čest, přesvědčí vás o tom štítky "GT" v mřížce chladiče a na zadních dveřích. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Štítky verze vás pak ujistí, s kým máte tu čest.

Střešní spoiler je u Golfu téměř samozřejmostí, ovšem dvojitá chromovaná koncovka výfuku a 17" kola s pneu 225/45 již ne. Golf GT je stylingově pojat velmi decentně a detaily, které na něm najdete a které mají umocnit sportovní dojem mu dobře padnou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dvojitá koncovka výfuku a velká 17" kola jsou základem stylingu GéTé.

Mimo tyto detaily se Golf GT od běžných modelů nijak neodlišuje. Vnější zpětná zrcátka s integrovanými směrovými světly, přední a zadní světla jsou totožné a nebýt černých spodků spoilerů a la Junior, nebylo by o čem psát. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Světlomety a vnější zrcátka jsou standardní --- Golf GT dostal do vínku černé spodky nárazníků.

Přestože se GT liší od běžných verzí pouze detaily, jako celek působí dynamicky a sportovně. Díky absenci výrazných či agresivních prvků nevyvolává GéTé takový zájem ze stran provokatérů na silnicích. GéTé je prostě snadno přehlédnutelné auto, které ovšem skrývá svůj potenciál. Pokud tedy nechcete budit přílišnou pozornost, ovšem nespokojíte se s běžnou technikou a běžnou dynamikou, je verze GT to pravé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
GéTé je vozem velmi nenápadným, ovšem dynamicky patří zcela jinam.

Usedlost sama

Představte si, že si chcete koupit sportovně střižený hatchback. Přijdete k vozu, otevřete dveře a zůstanete stát doslova ohromeni. Sportovní vzhled na vás zaútočí. Hliníkové a karbonové dekorační prvky, sportovně střižený design palubní desky, hliníková hlavice řadící páky, sportovní anatomicky tvarovaný volant, sportovní sedačky s přípravou pro vícebodové pásy...

To je jedna z možností, jak může sportovně laděný hatchbak vypadat. Druhou z možností je pak interiér Golfu GT. O chladnosti a relativní strohosti interiéru automobilky Volkswagen bylo napsáno již mnoho. O souboji mezi skvělým zpracováním, kvalitními materiály, ergonomičností a chladu také. Pokud má vnější styling jen mírně sportovní nádech, pak vnitřní je ještě blíže civilním verzím, než by bylo zdrávo.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Interiér Golfu GT je identický s běžnými verzemi, žádné sportovní dekorace zde nenajdete.

Pokud má být GT mírně sportovním modelem v nabídce Golfu, pak mimo drobných detailů nic nenasvědčuje tomuto záměru. Nebýt malého loga na klasickém trojramenném volantu, ani nevíte s kým jste přišli do styku. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Logo "GT" lze najít i na volantu.

Velkou změnou prošel přístrojový panel za volantem. Přestože Golf je vybaven jak kompresorem, tak turbodmychadlem, chybí zde ukazatel teploty vody a u této verze i oleje. Nevím u jakého jiného motoru je tato informace potřebnější. Bohužel budete tak muset jen hádat, kdy jsou již náplně a motor prohřátý a vy můžete vyrazit kupředu. Na druhou stranu je zde "kouzelný" ukazatel přeplňování boost. Bohužel z polohy ručičky nejde ani v nejmenším vytušit, jak velkým tlakem v daný okamžik dopuje motor turbo, resp. kompresor. Na druhou stranu při jízdě jsem objevil pouze tři polohy, kde se ručička nachází. Úplně dole, pokud nemačkáte plyn, v polovině, pokud jen udržujete rychlost a pak na konci, když zmáčknete plyn. Škoda, jiné ukazatele bychom ocenili více.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Absence ukazatele teploty chladící kapaliny a oleje je neomluvitelná --- ručička boostu je efektní, ovšem k ničemu. 

Při praktickém pohledu na GéTé naleznete v interiéru klasickou nabídku odkládacích a úložných prostorů. Držáky nápojů na středovém tunelu a pod výdechy ventilace pro zadní sedadla, klasické kapsy ve dveřích, klimatizovanou schránku před spolujezdcem, loketní opěrku a pár menších míst, kde se dají schovat malé drobnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek 
Golf nabízí omezené množství odkládacích a úložných prostorů

Pokud jsou někdy volkswageny kritizovány za nekvalitní sedačky, u GT se výrobce pochlapil. Sportovně tvarované sedadla s výborným tvarováním opěradla si zaslouží pochvalu. Sedák i opěradlo mají navíc dobrou délku, resp. výšku a tak při jízdě pomáhají nejen komfortu, ale i lepšímu ovládání. Boční vedení navíc obepne tělo velmi pevně. Ovšem při své výšce 188 cm jsem cítil, že větší a širší řidič by měl již problémy mezi bočnice zapadnou. Zadní sedadla pak nabízejí dvojicí úchytu ISOFIX, vždy na bočních sedadlech. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sedačky z GéTé jsou sportovně střiženy a nabízí dobrý kompromis mezi komfortem a sportovním zážitkem.

Protože GéTé míří hlavně k řidičům, kteří hledají kompromis mezi sportovním naladěním a komfortem, je důležité zmínit i zavazadlový prostor. Golf nabízí slušný základní objem 350 litrů, který lze zvětšit po sklopení zadních opěradel až na 1 305 litrů. Drobnou nevýhodou je pouze fakt, že po sklopení opěradel nezískáte zcela rovnou ložnou plochu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek
Zavazadelník nabízí slušný základní objem --- Po sklopení opěradel nezískáte rovnou ložnou plochu.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Interiér
  2. Motor, Pružnost, Spotřeba
  3. Natural 95 vs. 98, Jízda s Golfem GT
  4. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

včera | David Rusol | 28 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Minitest Renault Espace 1.8 TCe

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků
TEST Volkswagen Polo 1.0 TSI Highline – Golfův revír

Volkswagen Polo 1.0 TSI

Segment malých vozů pomalu dorůstá modely nižší střední třídy. Nový Volkswagen Polo je toho důkazem, z vyšších tříd si navíc půjčil i několik užitečných technologií.

7.  12.  2017 | Jan Mička | 30 příspěvků