VW a Škoda po 20 letech: rýsuje se řešení

Trhlina, kterou loni utrpěly vztahy mateřského Volkswagenu a jeho dceřiné společnosti Škoda Auto, je nejspíš minulostí.
VW a Škoda po 20 letech: rýsuje se řešení

Konkurenční nevraživost mezi mateřským Volkswagenem a jeho dceřinou společností Škoda Auto, o níž se rozepsala vloni touto dobou německá média, sice do jisté míry přetrvala, nicméně řešení se už rýsuje.
 
„Škoda se otevírá ve směru levných trhů a nesmí napříště nabízet modely, jež jsou vlastně VW, ale cenově příznivější,“ napsala nedávno internetová verze týdeníku Focus. Změnu v orientaci dokládá stejný zdroj na designu nových modelů. „Chci prodávat mazaná auta,“ prohlašuje diplomaticky jedna z klíčových postav vnitropodnikového „smíření,“ německý boss mladoboleslavské fabriky Winfried Vahland, který přišel ke kormidlu v září 2010.

Stejná kvalita za méně peněz

Příznivější cenou 23 950 eur ubírá Škoda Superb zákazníky VW Passat (od 24 425 eur – pozn. red.), ukázal před rokem na špici sporu Focus Online. „Kromě ceny bodují škodovky také kvalitou, která se blíží úrovni VW,“ pojmenoval tentýž magazín zdroj příčin, proč začali řidiči v západní Evropě dávat přednost výrobkům, sjíždějícím ze středočeských linek. Trend doložily statistiky z německého trhu, které vypíchly tamní úspěšné tažení vozů Octavia a Fabia.

„Češi by měli přednostně vyrábět levné a kompaktní sedany pro rozvojové země,“ přišel tehdy s receptem deník Frankfurter Allgemeine Zeitung. A list Die Welt si přisadil: „Není divu, že šéf koncernu Martin Winterkorn chce, aby Škoda dělala auta pro východní země. Tím by se její situace dramaticky změnila. Místo VW nebo Mercedesu by největším rivalem byla Dacia.“ Letošní autosalon v Ženevě, který se konal minulý měsíc, výmluvně napověděl, že se budoucnost škodovek bude ubírat opravdu tímto směrem. A že na ní obě strany zapracovaly: jak německá, tak česká.

Střídmější světla, konec střední příčky

Důkaz vidí odborníci v připravovaném designovém konceptu Car Vision D, který Škodovka ve Švýcarsku představila. Odzvoněno má být ozdobné přední masce a vyzývavým světlometům, jimž se pyšní právě Superb. Oba prvky budou geometričtější a přímočařejší. Zmizí typická boční příčka ode dveří ke střeše, dělící přední a zadní část auta. Upravené firemní logo bude více zanořeno do žeber chlazení. „Třebaže dobře vyvážená studie působí poněkud nehotovým dojmem, není to na závadu. Než se takové kupé objeví v prodeji, může to trvat pár let,“ konstatoval před třemi týdny Focus Online.

Jeden model je už přesto výrazně dále – jeho pracovní název zní Global Compact Car. „Má jít o rodinnou limuzínu s celosvětovým zaměřením,“ napověděl Vahland v Handelsblattu. Novinka má být k mání už napřesrok a cenově se má pohybovat mezi řadami Fabia a Octavia. Produkce bude mít adresy v Česku, Číně a Indii. „Zahajujeme globalizaci značky Škoda,“ prohlásil Vahland.

Spolupracovat ano, soupeřit ne

Sortiment z Mladé Boleslavi má dále obohatit městské vozítko City Car, které bude příbuzným vozítka Up!. Výzvou je rostoucí poptávka po terénních autech. „Musíme se s ní vypořádat,“ naznačuje Vahland.

Sloveso, jež v této souvislosti použil, je dvojnásob příhodné. Škodě Auto, jedné z deseti značek pod wolfsburgskou střechou, samostatnost v rozhodování nikdo nebere. Vypořádávat se s příležitostmi se může i nadále po svém. Šíři jejího rozmachu si ale pohlídají Němci. „Technické novinky budou pocházet od Volkswagenu, ne od nás,“ potvrdil Vahland.

Situace, kdy Superb Combi dýchal na krk Passatu, se tak nezopakuje. Druhou pojistkou je posun Škodovky na levnější východ. „Češi si nejspíš neuvědomují, že to nejcennější, co z Německa přišlo, byly technologie. Ty jim umožnily výsledky, jimiž se chlubí. Až přílišnou suverenitu Škody a vnitropodnikovou rivalitu Volkswagen koriguje a upozorňuje na rezervy v Boleslavi. Ta hlásí prodejní rekordy, ale centrálu zajímá v první řadě zisk. V této konstelaci může česká dcera obstát jen tím, že bude spolupracovat. Její ambice by neměla být VW, ale jiný VW,“ říká čestný předseda Sdružení českých podniků v Německu, analytik Josef Hladík.

Více na www.e.15

 

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků