Vůz pro Mars se jmenuje Curiosity. Čeká ho cesta dlouhá 570 milionů km

Vůz pro Mars se jmenuje Curiosity. Čeká ho cesta dlouhá 570 milionů km

Z floridského Mysu Canaveral odstartovala americká raketa Atlas 5, která má na povrch Marsu dopravit pojízdnou robotickou laboratoř Curiosity. Zatím nejsložitější aparát, který kdy člověk vyslal do meziplanetárního prostoru, má na Marsu přistát napřesrok v srpnu po cestě dlouhé 570 milionů kilometrů. Na rudé planetě má Curiosity pracovat dva roky.

Robot o váze 900 kilogramů a velikosti menšího automobilu je pětkrát větší, než předchozí americká marťanská vozítka Spirit a Opportunity z roku 2004. Je vybaven kamerami s vysokým rozlišením a laserem schopným zkoumat předměty do vzdálenosti sedmi metrů.

Klepněte pro větší obrázek
Animace přistání sondy na Marsu. 

Vozítko má šest kol a dvoumetrové robotické rameno schopné vyvrtat do povrchu Marsu otvor šest centimetrů a odebrat vzorky. Aparát je schopen zaznamenat výskyt metanu, který často doprovází existenci života. Na palubě má chemickou laboratoř.

Sonda bude zkoumat oblast zvanou Gale Crater, rozsáhlou nížinu, které vévodí pět kilometrů vysoká hora. Vědci podle satelitních snímků předpokládají, že v oblasti se mohly v minulosti vyskytovat mikroorganismy.

Projekt Curiosity vyšel na 2,5 miliardy dolarů a životnost vozítka je spočítána na dva roky. Jeho plutoniová baterie má nicméně dost energie na více než deset let provozu. Mechanika vozítka ale pravděpodobně tak dlouho nevydrží. 
 

Zdroj: E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků