Vůz pro Mars se jmenuje Curiosity. Čeká ho cesta dlouhá 570 milionů km

Vůz pro Mars se jmenuje Curiosity. Čeká ho cesta dlouhá 570 milionů km

Z floridského Mysu Canaveral odstartovala americká raketa Atlas 5, která má na povrch Marsu dopravit pojízdnou robotickou laboratoř Curiosity. Zatím nejsložitější aparát, který kdy člověk vyslal do meziplanetárního prostoru, má na Marsu přistát napřesrok v srpnu po cestě dlouhé 570 milionů kilometrů. Na rudé planetě má Curiosity pracovat dva roky.

Robot o váze 900 kilogramů a velikosti menšího automobilu je pětkrát větší, než předchozí americká marťanská vozítka Spirit a Opportunity z roku 2004. Je vybaven kamerami s vysokým rozlišením a laserem schopným zkoumat předměty do vzdálenosti sedmi metrů.

Klepněte pro větší obrázek
Animace přistání sondy na Marsu. 

Vozítko má šest kol a dvoumetrové robotické rameno schopné vyvrtat do povrchu Marsu otvor šest centimetrů a odebrat vzorky. Aparát je schopen zaznamenat výskyt metanu, který často doprovází existenci života. Na palubě má chemickou laboratoř.

Sonda bude zkoumat oblast zvanou Gale Crater, rozsáhlou nížinu, které vévodí pět kilometrů vysoká hora. Vědci podle satelitních snímků předpokládají, že v oblasti se mohly v minulosti vyskytovat mikroorganismy.

Projekt Curiosity vyšel na 2,5 miliardy dolarů a životnost vozítka je spočítána na dva roky. Jeho plutoniová baterie má nicméně dost energie na více než deset let provozu. Mechanika vozítka ale pravděpodobně tak dlouho nevydrží. 
 

Zdroj: E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků