Vůz pro Mars se jmenuje Curiosity. Čeká ho cesta dlouhá 570 milionů km

Vůz pro Mars se jmenuje Curiosity. Čeká ho cesta dlouhá 570 milionů km

Z floridského Mysu Canaveral odstartovala americká raketa Atlas 5, která má na povrch Marsu dopravit pojízdnou robotickou laboratoř Curiosity. Zatím nejsložitější aparát, který kdy člověk vyslal do meziplanetárního prostoru, má na Marsu přistát napřesrok v srpnu po cestě dlouhé 570 milionů kilometrů. Na rudé planetě má Curiosity pracovat dva roky.

Robot o váze 900 kilogramů a velikosti menšího automobilu je pětkrát větší, než předchozí americká marťanská vozítka Spirit a Opportunity z roku 2004. Je vybaven kamerami s vysokým rozlišením a laserem schopným zkoumat předměty do vzdálenosti sedmi metrů.

Klepněte pro větší obrázek
Animace přistání sondy na Marsu. 

Vozítko má šest kol a dvoumetrové robotické rameno schopné vyvrtat do povrchu Marsu otvor šest centimetrů a odebrat vzorky. Aparát je schopen zaznamenat výskyt metanu, který často doprovází existenci života. Na palubě má chemickou laboratoř.

Sonda bude zkoumat oblast zvanou Gale Crater, rozsáhlou nížinu, které vévodí pět kilometrů vysoká hora. Vědci podle satelitních snímků předpokládají, že v oblasti se mohly v minulosti vyskytovat mikroorganismy.

Projekt Curiosity vyšel na 2,5 miliardy dolarů a životnost vozítka je spočítána na dva roky. Jeho plutoniová baterie má nicméně dost energie na více než deset let provozu. Mechanika vozítka ale pravděpodobně tak dlouho nevydrží. 
 

Zdroj: E15.cz

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

včera | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků