Vše o zapalovacích svíčkách: Vyplatí se koupit výkonnější? Kolik vydrží?

I tato zdánlivě prostá a malá součástka podstupuje v posledních letech velmi rychlý vývoj. Musí totiž stačit vzrůstajícím požadavkům na zážehové motory.

Zapalovací svíčky, které známe již od roku 1860, v zážehovém motoru pracují v extrémních podmínkách. Jejím úkolem je zapálení stlačené směsi před horní úvratí pístu. Přímo tedy zasahuje do spalovacího prostoru. Tady jsou podmínky následující: teplota od 2000 do 2500 stupňů a tlak až 6 MPa.

K zapálení směsi je potřeba přeskok jiskry mezi elektrodami. K tomu ve svíčce dochází při dosažení takzvaného přeskokového napětí. Velikost závisí na vzdálenosti elektrod, jejich geometrii, tlaku ve spalovacím prostoru a bohatosti směsi.

Následující věci o zapalovacích svíčkách je dobré vědět:

Svíčky musí stačit tempu vývoje motorů

Automobilky jsou nuceny skloubit legislativní a především emisní předpisy s očekáváním zákazníků. Ti pochopitelně požadují čím dál nižší spotřebu, větší dynamiku, spolehlivost a menší cenu. Většina výrobců řeší toto dilema vývojem "downsizingových" motorů s přímým vstřikováním, spalováním chudé směsi v částečném zatížení a variabilním časováním ventilů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

To pro svíčky znamená čím dál těžší práci. Právě v prostoru hlavy motoru vzniká požadavek na lepší odvod tepla či proudění vzduchu. Kvůli tomu musí být konstrukce svíček tenčí. "Ještě nedávno byly v automobilových motorech svíčky se závitem M14, dnes je to často M12. V budoucnosti trend směřuje k zapalovacím svíčkám se závitem M10, které jsou v současnosti převážně montovány do motocyklových motorů," řekl nám Zdeněk Stach, vedoucí vývoje zapalovacích svíček ve společnosti Brisk Tábor.

Právě jihočeský Brisk je významným evropským výrobcem nejen zapalovacích svíček. Dodává je pro vozy koncernu Volkswagen a nově i AVTOVAZ či motocykly Husqvarna.

Podívejte se termální kamerou na to, jak se v provozu zahřívají brzdy

Podívejte se termální kamerou na to, jak se v provozu zahřívají brzdy

Mezi další změny, které jsou nuceny svíčky kvůli moderním motorům podstoupit, jsou zvýšení pevnosti keramické části, zvýšení napětí a větší energie jiskry. Konstruktéři svíček na to reagovali především použitím elektrod legovaných yttriem s teplotně vysokovodivým jádrem tzv. duší tvořenou čistou mědí. Funkční část elektrody také může obsahovat slitiny Platiny a Iridia.

Podle čeho svíčky posuzujeme?

Při posuzování vlastností a výkonu svíčky jsou důležité tři parametry. Sledujeme vzdálenost elektrod, tedy takzvaný odtrh. Jde o minimální vzdálenost mezi střední a boční elektrodou. Čím je menší, tím menší přeskokové napětí potřebujeme k vytvoření jiskry. Pokud je však jiskra příliš krátká, snižuje se jistota zapálení směsi.

Dále se posuzuje poloha jiskřiště, tedy vzdálenost konce střední elektrody od čelní plochy šroubení zapalovací svíčky. Obvykle to bývá v intervalu od 3 do 5 mm. V neposlední řadě se svíčky rozlišují také podle tepelné hodnoty na teplou a studenou. Svíčka nesmí při provozu překročit stanovené teplotní pásmo. Určitá svíčka může v konkrétním motoru nadměrně zahřívat, aby v jiném měla provozní teplotu příliš nízkou.

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Zmíněné parametry včetně velikosti závitu lze zjistit v oficiálních materiálech výrobců zapalovacích svíček, které mají k dispozici prodejci náhradních dílů i servisy. Stejně jako srovnávací, převodní tabulky, které napoví, jaké všechny svíčky od různých výrobců jsou pro váš motor doporučené. Pro běžného uživatele není znalost těchto parametrů stěžejní. Důležité je se orientovat podle označení, které zaručí, že si bude s vaším motorem rozumět.

Koupit výkonnější svíčky se vyplatí, ale je potřeba obezřetnost

Poté, co svíčky vypoví svou službu, láká porozhlédnout se po výkonnějším typu a dopustit se tak jakéhosi tuningu v této oblasti. Vždy je ale nutné vyjít ze správného osazení pro konkrétní motor. "Za účelem zvýšení výkonu jsou konstruovány svíčky se speciální konstrukcí jiskřiště, technologií výroby využívající například laserové nanášení pomocných elektrod," říká Stach.

Při volbě řady zapalovací svíčky lze jít o jednu či více kvalitativních kategorií výš, ale opačně to neplatí. Získáte tím vyšší výkon a nižší spotřebu v řádech několika procent ve srovnání s nižšími kategoriemi. Právě spotřeba a výkon včetně životnosti motoru se prudce zhoršují tehdy, pokud s výměnou vysloužilé svíčky otálíte.

Pokud jsou na motoru kromě výměny svíčky provedeny další úpravy proti standardu (např. chiptuning), je třeba volbu vhodného typu svíčky konzultovat s technickou podporou výrobce svíček. Pokud jde o ty nejlepší svíčky pro laděné sportovní motory, je zapotřebí individuální spolupráce s výrobcem. "Sportovní svíčky vyrábíme s využitím prototypové dílny v omezených sériích a jsou v podstatě na objednávku. Informace ze světa sportu využíváme i při vývoji a výrobě běžných zapalovacích svíček a v řadě případů stavíme svíčky přímo na míru daného motoru," prozrazuje Stach.

Vývoj se diametrálně změnil

Od doby vzniku této součástky se vlastnosti a především způsob vývoje nových svíček pochopitelně změnil, a to výrazně i v posledních letech. Vývoj stejně jako v jiných odvětvích býval pomalejší a změnila jej digitální doba.

"Dnes již využíváme počítačové simulace metodou konečných prvků pro rozložení napětí, deformací a teploty, výsledky ověřujeme počítačovou tomografií, na automatických měřicích centrech a ve špičkově vybavených laboratořích," prozradil nám Stach s tím, že důležitá je také automatizace výroby s minimem lidského zásahu.

Jak dlouho mají vydržet?

Kolik tedy mají dnešní "high-tech" svíčky v vydržet kilometrů? Ještě před několika lety byly největším problémem úsady, které vznikaly z olovnatých aditiv v palivu, z oleje, otěru pohyblivých dílů, produktů nedokonalého spalován. Úsady zhoršovaly dielektrickou funkci izolátoru, způsobovaly zkratování elektrod - hovorově „můstky“. Životnost svíček tak dosahovala 15 až 20 000 km.

Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Sice náročnější podmínky, ale zároveň kvalitnější "spolupracovníci" ve formě lepšího paliva či oleje stojí za výrazným zvýšením počtu kilometrů. "Bezolovnaté palivo, nové způsoby přípravy směsi a další technologie problém s úsadami téměř odbouraly. Vyšší teploty, tlaky, napětí a energie jiskry za současného zmenšování průměru svíček kladou největší nároky na funkční části elektrod a izolátorů. Použitím řady konstrukčních a materiálových změn životnost zapalovacích svíček vzrostla běžně na 30 a v ideálním případě i 100 000 km," uzavírá Stach.

V praxi je ale třeba reálně měnit svíčky již zhruba po 40 - 60 tisících kilometrech. Pokud to motorista podcení, vystavuje se riziku zničení zapalovacích cívek a dalším problémům.

bazar

MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2009
Stav: 110 855 km
Cena: 250 000 Kč
MINI Countryman 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 61 840 km
Cena: 430 000 Kč
MINI Mini 1,6
Rok výroby: 2007
Stav: 125 117 km
Cena: 210 000 Kč
MINI Clubman 1,6
Rok výroby: 2008
Stav: 170 264 km
Cena: 180 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků