Vše o nezávislém topení aneb Vyhřejte si vůz doma u kávy

Taky nesnášíte ranní škrábání oken u na kost zmrzlého vozu? Existuje řešení, jak svého čtyřkolového miláčka odmrazit a vytopit nezávisle na chodu motoru. Tajný recept se nazývá nezávislé topení a dokonce jej můžete obsluhovat i dálkovým ovladačem z tepla domova.
Vše o nezávislém topení aneb Vyhřejte si vůz doma u kávy
Seznam kapitol
  1. Úvod do problematiky, teplovzdušné topení
  2. Teplovodní topení, ovládací prvky, cenová relace

Když zima zaklepe na dveře, mnoho motoristů se přežehná a s nadějí, že na jaře bude jejich miláček na čtyřech kolech stejně hezký a stejně funkční jako v létě či na podzim, vydá se vstříc zasněženým, mnohdy neposypaným silnicím, výtlukům, které dělají v půli zimy z vozovek spíše tankodrom, a dvaceti stupňovým mrazům, které srazí teplotu uvnitř vozu na hodnotu, za kterou by se nemusely stydět ani nejvýkonnější mrazící boxy. To se pak ráno šinete k autu, nejste-li šťastnými majiteli garáže, pokrytému vrstvou vysoce odolné námrazy, která ne a ne opustit vaše skla. Nezbývá vám tedy nic jiného, než se pořádně obléci a pustit se do škrabání.

Ačkoliv to na první pohled vypadá, že nelehký úděl řidiče-škrabače je nám osudem uložen a není proti němu obrany, opak je pravdou. Existuje inteligentní způsob, jak vyhrát nad fyzikálními zákony, respektive způsob, jak odstranit jejich následky. Existuje řešení, díky němuž teplota ve vašem autě vystoupá před jeho použitím na vámi oblíbených dvacet pět stupňů. Není to levné, ale stojí to zato. Tušíte-li, že zde hovořím o systémech nezávislého topení, tušíte správně.

Nezávislé topení, co to vlastně je?

Jak již sám název napovídá, nezávislé topení je přístroj, který je schopen ohřívat vzduch případně i motor vašeho vozidla nezávisle na jeho chodu. V podstatě existují dva druhy nezávislého topení: teplovzdušná a teplovodní. Oba druhy vycházejí ze stejného základu, který se pak dále liší pouze tím, jakým způsobem a kam je teplo odváděno. Systém výroby tepla uvnitř zařízení je v obou případech totožný.

Srdcem každého topení je spalovací komora. Do této komory je pomocí ventilátoru vháněn spalovací vzduch, který je míchán s benzínem či naftou přiváděnou z nádrže vozidla pomocí výkonného palivového čerpadla. Směs vzduchu s palivem je posléze zapálena žhavící tyčinkou, čímž uvnitř topení nastává přímé hoření. Spaliny jsou odváděny výfukovým systémem. Teplo, které se uvnitř spalovací komory vytváří, je pak předáváno dál. Jak se to děje u jednotlivých druhů topení se nyní podíváme blíže.

Teplovzdušné topení

Jednodušší, avšak na funkce skoupější, je topení teplovzdušné. Vyjděme z faktů, které známe. Máme spalovací komoru a přímý plamen, který ji ohřívá. Teplo vodivá slitina hliníku, z něhož je v tomto případě komora vyrobena, se zahřeje a začne předávat teplo vzduchu uvnitř topení. Abychom horký vzduch dostali z topení ven a zajistili jeho stálou cirkulaci, stačí přidat na jednu stranu topení výkonný ventilátor, který bude vhánět topný vzduch. Tento poté proudí žebrováním výměníku, který ho zahřeje na požadovanou teplotu. (teploty zahřátého vzduchu zde, stejně jako u topení teplovodního, závisí na velikosti plamene uvnitř spalovací komory. Ten je samozřejmě možné regulovat.)

Teplovzdušná topení nalezneme především v kabinách kamionů, pracovních strojů jako např. bagrů, jeřábů, buldozerů, obrněných transportérů, ale i větších dodávek. Jeho největší výhodou je možnost chodu až tři dny v kuse a krátká reakční doba. To neznamená nic jiného, než že si tepla v kabině užijete již po třech minutách. Další důležitou vlastností topení je jeho nižší spotřeba (0,15 - 0,30 litru paliva). Hluk způsobený činností dvou ventilátorů uvnitř topení je zanedbatelný.

Klepněte pro větší obrázek
Nákres teplovzdušného (resp. horkovzdušného)
nezávislého topení

Asi největší nevýhodou teplovzdušného topení je omezená působnost. Tím mám na mysli to, že topení se omezuje pouze na výrobu tepla uvnitř automobilu resp. kabiny a nemá tudíž přímý vliv na teplotu motoru. Zakoupíte-li si tedy tento druh topení, zbavujete se tím provždy problémů s námrazou na sklech a vlezlé zimy uvnitř automobilu. Bohužel tím neřešíte problém studeného motoru.

Poslední poznámku k teplovzdušným topením bych rád zařadil, jakožto radu člověka, který se montáží nezávislých topení věnuje již desátým rokem a patří k největším na Moravě. Ta rada zní: budete-li si nechávat montovat nezávislé teplovzdušné topení do vašeho vozu, dbejte na to, aby vám dotyčná firma či osoba namontovala topení tak, aby byl topný vzduch nasáván zevnitř kabiny. Je známo nespočet případů, kdy zloději využili toho, že byl vzduch nasáván zvenčí a řidiče vstříknutím halucinogenní látky omámili a dodávku či kamión vykradli. V mnoha případech takový incident skončil smrtí řidiče.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod do problematiky, teplovzdušné topení
  2. Teplovodní topení, ovládací prvky, cenová relace
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 8 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků