„Vše je o komunikaci mezi lidmi,“ říká Pavel Sibera

Již dnes patří mezi legendy automobilových soutěží a motoristického sportu v Čechách i ve světě.
„Vše je o komunikaci mezi lidmi,“ říká Pavel Sibera

Během své šestnáctileté kariéry soutěžního jezdce za volantem rallye vozů Škoda v továrním týmu Škoda Motorsport získal mnoho prestižních vítězství a umístění v podnicích mistrovství světa a Evropy i v rámci domácích šampionátů. Sportovní výkony Pavla Sibery především v kokpitech mladoboleslavských dvoukolek Favorit, Felicia a Octavia si připomínají fanoušci rallye v Čechách, Řecku, Argentině, Itálii, Francii, ve Španělsku, ale také v Austrálii nebo na Novém Zélandu. S vedoucím vývojové a testovací skupiny továrního týmu Škoda Motorsport a jezdcem soukromého týmu Cartec MB s vozem Škoda Octavia WRC jsme hovořili nejen o automobilových soutěžích, ale i normálních automobilech a o životě, naplněném zajímavou prací, zkušenostmi i nevšedními zážitky.

Již přes rok a půl pracujete jako šéf vývojové a testovací skupiny továrního týmu Škoda Motorsport. Vaším cílem je zdokonalovat vůz Škoda Octavia World Rally Car. Můžete nám svoji práci více přiblížit?

„V práci, kterou dělám se nejedná jen o vývoj a testování, i když tyto oblasti jsou pro mě prioritní. Mám na starosti také techniky, kteří zodpovídají za jednotlivé oblasti v rámci fungování celého týmu. S tak náročnou a komplikovanou technikou nelze pracovat nezávisle v jedné osobě a už vůbec není možné, abych já obsáhl vše. Musím mít dokonalý přehled – informace o stádiu vývoje a připravenosti jednotlivých komponentů, o přípravě testovacích vozů, o stavu celkového technického zabezpečení a podobně. Moje práce je především o efektivní komunikaci s lidmi. Protože na projektu pracuje řada specialistů – odborníků, je třeba zajistit, aby všichni měli vše potřebné, včetně dat, materiálu a dílů. Hodně se jedná o koordinaci jednoduchého systému mezi prací a výsledky na rallye a testování. Novinky a užitečné poznatky jsou vždy na každé straně, protože každá soutěž a každý test přinesou řadu nepoznaných jevů a zkušeností. Osobně se nebráním jakýmkoliv myšlenkám či nápadům od kohokoliv. Toto je nesmírně důležité. V týmu pracují různí lidé s rozdílnými zkušenostmi. Někdy se stane, že z deseti dobrých návrhů nebo myšlenek je třeba jen jedna, kterou využijeme. Jedná se o to, abychom vybrali tu správnou, která nám přinese co největší efekt. Rozhodovat v těchto věcech není vůbec jednoduché. Když však již o něčem rozhodnu, nesu za to rozhodnutí také zodpovědnost. Například v minulých dnech jsme se zabývali příčinou odstoupení Schwarze na Rallye Deutschland. Museli jsme se rozhodnout pro řešení, které aplikujeme na nadcházející Safari rallye, aby se podobná technická závada neopakovala. Takové situace nejsou vůbec jednoduché.“

Jak například vypadá Váš typický den v Mladé Boleslavi?

„Do práce chodím tak různě, obvykle tak od sedmé nebo od osmé hodiny ranní podle toho, jak se mi to povede. Můj denní rozvrh se liší od toho, co právě děláme přímo v Mladé Boleslavi nebo například, když jsem služebně delší dobu pryč. Nejhorší to je, když jsem třeba 14 dní mimo republiku. To je pak na infarkt. V momentě kdy zapnu počítač, mám svou schránku obvykle plnou dopisů a dotazů od svých kolegů, našich dodavatelů z celého světa, usedám tedy před počítač a vyřizuji poštu. Další program se vyvíjí podle plánu či konkrétní situace. Když například připravuji testování, je třeba postavit vůz podle dohodnuté specifikace, kterou konzultujeme společně s Dietmarem Metrichem, šéfinženýrem projektu. Následně přerozdělím informace všem zainteresovaným technikům, kteří zodpovídají za dodané a potřebné komponenty. V podstatě dohlížím na to, aby všechny věci a správné informace, byly ve správném čase na správném místě. Ve dnech, kdy je Dietmar v Mladé Boleslavi diskutujeme o realizaci různých problémů a řešení. Víte, když se v tomto odvětví pohybujete stále, ani pořádně nezaregistrujete kolik se stále mění věcí, jak rychle postupuje vývoj vozu. Nedávno jsem vedle sebe měl postavenou původní verzi Octavie WRC a její evoluční verzi. Tam jsem si uvědomil, kolik věcí se vylepšilo nebo úplně vyměnilo.“

Čím se liší Vaše pracovní náplň, když například testujete někde v zahraničí?

„Během testování celý tým běžně pracuje kolem 12 až 13 hodin denně. Na posledních zkouškách v Keni jsme normálně vyjížděli v 6:00, zpět na základnu jsme se vraceli až k půlnoci. Na každém testu je vše hodně drahé a v daleké cizině to platí dvojnásob. Musíme platit za dopravu a využití materiálů a techniky, platíme za vyhrazené trasy, čas lidí. Dobu strávenou na testování musíme pokaždé maximálně využít. Podobným způsobem pracujeme na každém testu. Přestože se mnohdy pohybujeme hodně daleko od naší základny v Mladé Boleslavi, vždy se snažíme dodržovat podobný režim jako kdybychom byli doma. Začínáme snídaní, po poledni obědváme, po práci pozdě večer následuje večeře. Jsme moc rádi, že máme k dispozici vlastního kuchaře. Bez něj by to nešlo. Jíst a pít se musí; čím více spokojený personál, tím více kvalitně odvedené práce. Lidé pak více vydrží a pracují s chutí.“

Práce s nejnovějšími poznatky a technologiemi v rallye sportu, časté služební cesty do zahraničí, práce s předními piloty mistrovství světa, k tomu navíc účast v domácím mistrovství v rallye soutěžích. To vše je určitě velmi zajímavé, ale i náročné. Jak toto vše stíháte?

„Na poslední testováni v Keni jsme odjeli jeden týden před zahájením vlastních jízd. Společně s námi cestoval náklad všech komponentů. V dílně v Keni jsme totiž měli rozebranou karosérii Octavie, která tam zůstala od předchozích zkoušek. Na stavbu vozu jsme měli jen necelý týden, a tak jsme pracovali od rána do večera. Pak následoval pětidenní test, jízdy od úsvitu do tmy. Po 14 dnech jsem se ve 20:00 vrátil domů, abych následující den v osm ráno zahájil seznamovací jízdy na Rallye Bohemia. V neděli večer po skončení rallye jsem byl totálně vyčerpaný. Chtěl jsem jen spát a spát.“

Tolik Pavel Sibera v první části našeho rozhovoru.

Klepněte pro větší obrázek

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků