Vrchlabská továrna Škody slaví sté narozeniny

Příznivci historie československých automobilů si o víkendu připomněli 100 let od založení Vrchlabského pobočného závodu. Závod ve Vrchlabí navazuje na historii kdysi slavné karosárny Petera a synové, „továrny na vozy a anglické sedlářství“, založené v roce 1864 Ignácem Theodorem Peterou. Už v roce 1908 tu vznikla první automobilová karoserie. Po roce 1920 se závod plně specializoval na výrobu automobilových karoserií. V letech 1930 až 35 dosáhla firma největšího rozkvětu výrobou kabrioletů vlastní konstrukce, stavěných na podvozcích vozů českých značek Škoda, Tatra nebo Walter, ale i firem německých, italských, anglických a amerických.

Za 2. světové války byl závod přestavěn a v tomto období byly objekty rozšířeny v podstatě do současné rozlohy. Po 2. světové válce bylo ustaveno krátce družstvo SEVKAR (Severočeská karosárna). V roce 1946 byla karosárna znárodněna a přičleněna k AZNP Mladá Boleslav. V této době byla také v závodě poprvé zavedena linková výroba. Prvním vyráběným modelem byla Škoda 1101. V roce 1952 byla zahájena výroba vozů Škoda 1200 s celokovovou karoserií. Počínaje rokem 1954 vznikl samostatný Automobilový závod Vrchlabí, k němuž byl připojen i závod Karosa v Chlumci nad Cidlinou. V roce 1955 byla v závodě zahájena výroba nového typu vozu Škoda 1201. Již v roce 1958 byl vrchlabský závod znovu přičleněn k AZNP Mladá Boleslav.

V následujících letech se Vrchlabí orientovalo na výrobu lehkých užitkových variant osobních automobilů Škoda a později menších sérií nejlépe vybavených automobilů Škoda. V šedesátých letech následoval ve výrobě typ Škoda 1202, dále Škoda 1203 a rozložené vozy Pick-up pro Turecko. V této době byla také vybudována lisovna a probíhala rozsáhlá rekonstrukce většiny výrobních provozů. V polovině 70. let začala úzká spolupráce s podnikem v Mladé Boleslavi při ověřování výroby vozu Škoda 120 a výrobě luxusnějších verzí tohoto typu. Koncem roku 1981 zde byl vyroben poslední vůz Škoda 1203 a tím byla ukončena etapa výroby užitkových vozů ve Vrchlabí, která trvala téměř nepřetržitě od roku 1946. V roce 1987 byla jako v prvním závodě celého podniku zahájena ověřovací výroba vozu Škoda Favorit a v roce 1990 Škody Forman. Se zahájením výroby Favorita souvisí modernizace montážní linky i dalších výrobních provozů.

V roce 1991 se stala Škoda Mladá Boleslav součástí koncernu Volkswagen a Vrchlabí zůstalo jedním z výrobních závodů Škoda, automobilová a.s. V této době se ve Vrchlabí vyráběly akční modely vozů Favorit a Forman a od září 1994 vozy Škoda Felicia, později přibyly Felicie Pick-up a Fun. V současné době závod zabezpečuje výrobu vozů Škoda Octavia Tour a Škoda Octavia.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků