Vozy Lamborghini nemají jména jenom podle býků. Jsou za nimi krásné příběhy

Historie modelů Lamborghini je velice zajímavá. Podívali jsme se na původ názvu každého významného a produkčního modelu a připravili pro vás stručný přehled.

Italská superautomobilka Lamborghini své modely pojmenovává podle významných jmen z kultury býčích zápasů. Kdy se tento trend poprvé objevil a co jednotlivá jména znamenají? Na to se podíváme v tomto článku.

Lamborghini 350 GT, první automobil od stavitele traktorů Ferruccia Lamborghiniho, vzniklo v roce 1964. Všichni víme, že první vůz Lamborghini vznikl pouze z hecu a na truc, když se Lamborghini pohádal s Enzem Ferrarim. Tehdy padla Enzova památná věta: „Jsi jenom obyčejný stavitel traktorů, co tak můžeš vědět o sportovních autech?“. Kdyby jen tušil, jaké tenkrát zasel semínko.

Lamborghini Huracán EVO RWD přijíždí jako Spyder. S plátnem zvládne 324 km/h

Lamborghini Huracán EVO RWD přijíždí jako Spyder. S plátnem zvládne 324 km/h

Ale zpět ke jménům. Názvy modelů 350 GT a 400 GT nemají žádný hlubší význam. Název 350 GT značí použití motoru o objemu 3,5 litru. GT je pak zkratka pro grand tourer. Nemusíte být Einstein, abyste si odvodili, co znamená název modelu 400 GT. Samotné logo býka na výrobcích Lamborghini pak prý odkazuje na znamení zvěrokruhu zakladatele.

Miura

Ferruccio byl v roce 1962 na návštěvě na ranči, který vlastnil Don Eduardo Miura Fernández. Ten choval speciální odnož španělských bojových býků Miura a vnukl Lamborghinimu nápad pojmenovávat své vozy podle této kultury. První býk Miura vstoupil do arény v Madridu v roce 1849. Po něm pojmenované auto vyjelo poprvé z Boloňské továrny v roce 1966.

Lamborghini renovovalo vzácnou Miuru SVJ. Auto se po letech ukázalo veřejnosti

Lamborghini renovovalo vzácnou Miuru SVJ. Auto se po letech ukázalo veřejnosti

Islero

Zatímco Miura byl supersport, původní modely 350 GT a 400 GT byly grand tourery. Když pak přišla řada na jejich náhradu, musel Ferruccio vymyslet adekvátní jméno. Přišlo Islero (celým názvem Islero 400 GT), které dostalo svůj název po býkovi, který v roce 1947 zabil toreadora Manuela Rodrigueze. Není náhoda, že býk Islero byl z plemene Miura.

Espada

Tento vůz z roku 1968 byl nejluxusnějším automobilem, který Lamborghini nabízelo. Byl to prostorný grand tourer se silným motorem, který se nebál té nejtvrdší světové konkurence. Své jméno dostal podle meče, který používají toreadoři.

Design 90 byl superbike od Lamborghini. Pokus však skončil tvrdým nezdarem

Design 90 byl superbike od Lamborghini. Pokus však skončil tvrdým nezdarem

Jarama

Jarama je náhrada za Islero. Vůz má zkrácené šasi z Espady, takže je velmi široký a krátký. S mrkačkami pak vypadá jako temný poutník. Jarama je další druh býka ze Španělska, který se chová v okolí stejnojmenné řeky. Jde ale také o název závodního okruhu ve Španělsku.

Urraco

Tento vůz měl za úkol dostat jméno Lamborghini do garáží ne tak bohatých majitelů. Šlo o relativně dostupný model s osmiválcovým motorem. Podle toho se také jmenuje. Urraco znamená „malý býk“.

Zagato Raptor ukazuje, kudy by se ubíralo Lamborghini, kdyby nepřišel Volkswagen

Zagato Raptor ukazuje, kudy by se ubíralo Lamborghini, kdyby nepřišel Volkswagen

Jalpa

První a jediný model představený v éře hranatých osmdesátých let se rychle adaptoval na nadcházející trend a měl velmi aktuální tvary. Jeho úspěch předznamenal již koncept Silhouette, ze kterého pak výsledek vzešel. Jalpa je dalším nebezpečným plemenem býků.

Countach

O původu názvu tohoto modelu kolovala spousta mýtů a legend. Pravda je ale taková, že název vznikl během vtipkování v dílně. Jeden pracovník rád používal termín countach, který se používá v italském Piedmontu, nejčastěji pro vyjádření úžasu. Jméno pro vůz bylo na světě. Tento model tak poprvé rozbil tradici pojmenovávání po kultuře býčích zápasů.

Na prodej je Lamborghini LM002. I s podpisem génia stojí stejně jako Urus

Na prodej je Lamborghini LM002. I s podpisem génia stojí stejně jako Urus

LM002

Ne, žádný takový býk nikdy neexistoval. Tento vůz byl původně pokusem automobilky získat zakázku americké armády na víceúčelové vozidlo, které by nahradilo stárnoucí Willys. Soutěž však vyhrála značka AM General s modelem, kterému se říkalo HMMWV a později dostal přezdívku Humvee. Ze soutěžních výrobků Lamborghini pak vznikl model LM002, asi první luxusní SUV na světě.

Diablo

Lamborghini Diablo již není z tak vzdálené minulosti. Exotický supersport s dveřmi, které se otevírají nahoru, si zamilovali boháči po celém světě. Nemusíte být přehnaně důvtipní, aby vám došlo, že diablo znamená ve španělštině „ďábel“. Byl to ale také býk, který v madridské aréně v roce 1869 sehrál památnou býčí bitvu.

Nové Audi RS Q8 poprvé naživo: Levný brácha Lamborghini Urus musí být trhák!

Nové Audi RS Q8 poprvé naživo: Levný brácha Lamborghini Urus musí být trhák!

Murciélago

První model značky, který vznikl pod křídly koncernu Volkswagen. Své jméno má po býkovi, který v roce 1879 přežil 24 ran mečem Espada. Na nátlak publika byla poté býkovi udělena milost. Býka si poté odkoupil chovatel plemene Miura.

Gallardo

Další španělské býčí plemeno, které v 18. století vyšlechtil Francisco Gallardo. U Lamborghini značil vstupní model s desetiválcovým motorem, který zaznamenal celosvětový prodejní úspěch. Z býčího plemene Gallardo se postupem času vyšlechtilo plemeno Miura.

Mustang s vnitřnostmi Lamborghini Gallardo? Bizarní projekt jde do aukce

Mustang s vnitřnostmi Lamborghini Gallardo? Bizarní projekt jde do aukce

Aventador

Tento supersport byl pro automobilku obrovským krokem kupředu. Měl totiž zcela nový motor, který nahradil původní, několik desítek let starou jednotku. Pojmenován byl po býkovi, který v roce 1993 předvedl neuvěřitelnou kuráž a byl mu udělen titul „Trofeo de la Peña La Madroñera“.

Huracán

Nástupce Gallarda dostal svůj název taktéž po býkovi. Stejným slovem se ale ve španělštině označuje i hurikán. Býk Huracán bojoval v roce 1879. Samozřejmě i v tomto případě šlo o statečné a odolné zvíře, které bojovalo v aréně španělského přístavního města Alicante.

Lamborghini už vyrobilo tolik Huracánů jako za celý produkční cyklus starého Gallarda

Lamborghini už vyrobilo tolik Huracánů jako za celý produkční cyklus starého Gallarda

Urus

Urus bylo plemeno obrovských a silných býků, jejichž rohy dosahovaly délky až 80 centimetrů. Poslední žijící býk plemena Urus zemřel v roce 1627 v Polsku. Lamborghini podle tohoto plemena pojmenovalo své první SUV a první supersportovní SUV na světě.

Minitest Dacia Duster 1.0 TCe Prestige: V plné výbavě za cenu holé Fabie Combi!

Dacia Duster 1.0 TCe

Druhá Dacie Duster není žádnou horkou novinkou. Novinkou je ale akční ceník. SUV od Dacie totiž aktuálně můžete mít za necelých 220 tisíc, s plnou výbavou za 326.900 Kč. Vždy to ale bude tříválec s předním pohonem. Dává smysl?

včera | Petr Schnagl | 98 příspěvků
První jízda s novým Seatem Leon 1.5 TSI: Tak dobrý, že vás dostane na kolena

Seat Leon 1.5 TSI ACT 110 kW

První dostaveníčko s novou generací Seatu Leon považujme za hodně letmé seznámení. Vyzkoušeli jsme benzinovou patnáctistovku s manuálem, největší radost nám však dělal podvozek.

28.  5.  2020 | Jan Mička | 52 příspěvků
Minitest Hyundai Kona Hybrid Premium: Příští zastávka Spořilov?

Hyundai Kona Hybrid Premium

Hyundai má talent snad na všechno. Umí rodinná, sportovní i užitková auta. Jak se mu ale povedl hybridní crossover?

24.  5.  2020 | Vladimír Kadera | 76 příspěvků