Vozový park u nás opět stárne

Přestože se každým rokem zvyšuje počet nově prodaných vozů a navíc se k nám dováží stále více mladých ojetin, vozový park jako celek u nás pomalu stárne.

V současnosti je u nás registrováno téměř 4,2 mil. automobilů, které mají průměrný věk 13,87 let. Vozy, kterým je ovšem více než patnáct let u nás tvoří neskutečných 38,6 procent. Přitom ještě v roce 2001 byl průměrný věk jen 13,6 let.

Oficiální čísla svazu automobilového průmyslu ovšem korigují informace jiných institucí, které se zabývají dopravou u nás. Dle nich sice tvoří značnou vozového parku velmi staré vozy, ale ty se na silničním provozu podílejí daleko méně.

Je to dáno tím, že mnozí majitelé své staré auto neodhlásí, protože by jej museli nově podrobit ekologické likvidaci, což může u některých automobilů přesáhnout i jejich hodnotu. Další staré vozy se pohybují na silnicích jen sporadicky mimo hlavní tahy. Mnoho vozů je tak registrováno jen papírově a nikdy na silnice nevyjedou vůbec a nebo jen zřídka.

Z analýz přímo v provozu se ukazuje, že věk automobilů, které se pohybují v běžném silničním provozu na hlavních silnicích, je o několik let nižší a v ničem si nezadá s vyspělými evropskými zeměmi.

TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků