Vozidla na zemní plyn jsou levnější než vozidla na naftu

Podle výsledků srovnání nákladů na firemní vozidla spalujících zemní plyn s vozidly spalujícími naftu, dospěla společnost ARVAL k jednoznačnému výsledku. Ten hovoří ve prospěch zemního plynu. Celkové náklady na provoz a údržbu vozidel poháněných stlačeným zemním plynem jsou řádově o 9 až 12 % nižší, v závislosti na typu vozidla, způsobu financování a délce provozu.

Společnost ARVAL porovnávala celkové náklady na provoz vozidel v čase, nejlépe jsou tyto náklady vyjádřeny pomocí TCO – Total Cost of Operation  – které zahrnuje všechny náklady očekávané po čas provozu vozidla.

V rámci studie byly porovnávány alternativní modely, především po stránce zařazení vozu a jejich výkonu. Výsledky porovnání mohou být zajímavé jednak pro vytváření fleetových rozpočtů firem a také mohou být podkladem pro optimalizaci nákladů na provoz firemní flotily vozů.

TCO model použitý ve studii ARVALu neobsahuje jen náklady na financování, pojištění, servis a palivo, ale uvažuje i dopad pořizování automobilu do hospodaření firmy, vliv na daně a hodnotu alternativního využití finančních prostředků. Pro porovnání byla uvažována řada předpokladů:

• Vyšší cena vozu s pohonem na CNG
• Podpora importérů vozidel na alternativní pohon (až o 2 % vyšší sleva)
• Vůz na CNG má nižší náklady na servis než vozidlo na naftu
• Vůz na CNG nejezdí jen na CNG, občas je nucen využívat benzín (max. 10 % jízd)
• Počítáme se statistickou odchylkou spotřeby oproti technické dokumentaci (+ 17 %)
• Úroková míra operativního leasingu 5 %, finančního leasingu 6 %

Výsledky studie jsou naprosto jednoznačné, pro modelový příklad byly porovnány vozy Volkswagen Passat 1.4 CNG a Volkswagen Passat 2.0 TDI provozované společností RWE. Při financování operativním leasingem byly celkové náklady na provoz vozidel po dobu tří let (respektive po 150 000 km) o více než 80 000 Kč nižší u pohonu stlačeným zemním plynem. Při prodloužení uvažovaného provozu na 4 roky (respektive 120 000 km) dosahoval rozdíl v nákladech již více jak 100 000 Kč. Nemalé úspory mohou firmy dosáhnout také při využívání operativního leasingu namísto častějšího finančního leasingu.

Krom finančních výhod je použití stlačeného zemního plynu výhodnější také z hlediska množství emisí všech plynných i pevných látek vyjma metanu, které jsou nižší než u dieselových motorů. Vozidlo poháněné CNG je v porovnání „živější“, díky možnosti kombinace dvou nádrží má mnohem delší akční rádius a vysoké oktanové číslo s sebou nese i vyšší výkon vozu.

Jedinou nevýhodou CNG pohonu tak nadále zůstává řidší síť čerpacích stanic, případně menší vnitřní úložný prostor, což však není pravidlem.

Zdroj: ARVAL
 

TEST Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD AT: Umíněná kráska

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv-G AWD

Být originální za každou cenu, když se všichni podřizují přísným emisním limitům, může být známkou punku ale i hlouposti. Skončí Mazda ve slepé uličce nebo objevila svou vlastní cestu na výsluní?

dnes | Miro Mihálik | 46 příspěvků
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků