Vozidla na zemní plyn jsou levnější než vozidla na naftu

Vozidla na zemní plyn jsou levnější než vozidla na naftu

Podle výsledků srovnání nákladů na firemní vozidla spalujících zemní plyn s vozidly spalujícími naftu, dospěla společnost ARVAL k jednoznačnému výsledku. Ten hovoří ve prospěch zemního plynu. Celkové náklady na provoz a údržbu vozidel poháněných stlačeným zemním plynem jsou řádově o 9 až 12 % nižší, v závislosti na typu vozidla, způsobu financování a délce provozu.

Společnost ARVAL porovnávala celkové náklady na provoz vozidel v čase, nejlépe jsou tyto náklady vyjádřeny pomocí TCO – Total Cost of Operation  – které zahrnuje všechny náklady očekávané po čas provozu vozidla.

V rámci studie byly porovnávány alternativní modely, především po stránce zařazení vozu a jejich výkonu. Výsledky porovnání mohou být zajímavé jednak pro vytváření fleetových rozpočtů firem a také mohou být podkladem pro optimalizaci nákladů na provoz firemní flotily vozů.

TCO model použitý ve studii ARVALu neobsahuje jen náklady na financování, pojištění, servis a palivo, ale uvažuje i dopad pořizování automobilu do hospodaření firmy, vliv na daně a hodnotu alternativního využití finančních prostředků. Pro porovnání byla uvažována řada předpokladů:

• Vyšší cena vozu s pohonem na CNG
• Podpora importérů vozidel na alternativní pohon (až o 2 % vyšší sleva)
• Vůz na CNG má nižší náklady na servis než vozidlo na naftu
• Vůz na CNG nejezdí jen na CNG, občas je nucen využívat benzín (max. 10 % jízd)
• Počítáme se statistickou odchylkou spotřeby oproti technické dokumentaci (+ 17 %)
• Úroková míra operativního leasingu 5 %, finančního leasingu 6 %

Výsledky studie jsou naprosto jednoznačné, pro modelový příklad byly porovnány vozy Volkswagen Passat 1.4 CNG a Volkswagen Passat 2.0 TDI provozované společností RWE. Při financování operativním leasingem byly celkové náklady na provoz vozidel po dobu tří let (respektive po 150 000 km) o více než 80 000 Kč nižší u pohonu stlačeným zemním plynem. Při prodloužení uvažovaného provozu na 4 roky (respektive 120 000 km) dosahoval rozdíl v nákladech již více jak 100 000 Kč. Nemalé úspory mohou firmy dosáhnout také při využívání operativního leasingu namísto častějšího finančního leasingu.

Krom finančních výhod je použití stlačeného zemního plynu výhodnější také z hlediska množství emisí všech plynných i pevných látek vyjma metanu, které jsou nižší než u dieselových motorů. Vozidlo poháněné CNG je v porovnání „živější“, díky možnosti kombinace dvou nádrží má mnohem delší akční rádius a vysoké oktanové číslo s sebou nese i vyšší výkon vozu.

Jedinou nevýhodou CNG pohonu tak nadále zůstává řidší síť čerpacích stanic, případně menší vnitřní úložný prostor, což však není pravidlem.

Zdroj: ARVAL
 

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 216 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 860 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 318 km
Cena: 90 000 Kč
Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 691 km
Cena: 295 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

včera | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků