Volvo XC90: Švédské SUV odkrylo tvář, část první

Nový „Sportovně Užitkový Vehikl“ od švédské automobilky Volvo se chystá velmi tvrdě převálcovat své německé a japonské konkurenty, zbraně si na ně veze prvotřídní.
Volvo XC90: Švédské SUV odkrylo tvář, část první
Na karoserii nového Volva najdeme všechny prvky, které jsou u automobilů této značky obvyklé. Mezi tyto prvky patří kapota ve tvaru písmene V, charakteristická mřížka chladiče. Dalším prvkem, který upoutá pozornost jsou velké zajímavě tvarované přední světlomety. Zadní partiím dominují koncová světla po stranách víka zavazadlového prostoru, mimo jiné také typický prvek pro Volvo.

Co bude pod kapotou

Pro Volvo XC90 budou k dispozici pohonné jednotky, které jsou dobře známé i u nás nebo pohonné jednotky z nich vycházející.
Klepněte pro větší obrázek
Na vrcholu nabídky stojí řadový řadový zážehový šestiválec o objemu 2.9 litru a přeplňovaný dvojicí turbodmychadel. Výkon motoru je 272 k (200 kW), točivý moment je 380 Nm. při 1 800 ot./min., což Klepněte pro větší obrázekje o dvě stě otáček níže než u S80 T6 Motor je v zásadě shodný s tím, který je možné najít pod kapotou Volva S80 T6.

Objem motoru T6 u Volva XC90 byl zvýšen o 0,1 litru a motor je také vybaven proměnlivým časováním ventilů CVVT na sacích i výfukových ventilech. CVVT nastavuje časování ventilů tak, aby vyhovovalo okamžitým otáčkám a zatížení motoru, a tím byl motor využíván efektivněji s nižší spotřebou paliva a nižšími emisemi.

Dalším v pořadí je zážehový řadový pětiválec o objemu 2.5 litru s nízkotlakým turbodmychadlem výkonu 210 k (154 kW) a točivý moment 320 N.m při 1500 ot./min.

Posledním, třetím, motorem je 2.4 litru s vysokotlakým vstřikováním. Výkon motoru je 163 k (120 kW) a točivý moment 340 N.m při 1750 ot./min.

Jak budou majitelé řadit

Budoucí majitelé XC90 spíše řadit nebudou, protože až na jednu výjimku jsou všechny motory standardně dodávány s automatickou převodovkou. Volvo XC90 s motorem T6 je vybaveno čtyřstupňovou samočinnou převodovkou Geartronic.

Převodovka Geartronic přináší řidiči výhody samočinné a manuální převodovky: buď se řidič nemusí o řazení vůbec starat, nebo přepne do manuálního režimu a řadí bez použití spojkového pedálu.

Samočinné řazení je přizpůsobivé, to znamená, že řadí v závislosti na způsobu jízdy Klepněte pro větší obrázekřidiče. Lze také volit režim „W“, který se využívá při jízdě a rozjezdu na kluzkém povrchu. Optimálním řazením brání prokluzu kol a tím zvyšuje adhezi.

Pětiválec s nízkotlakým turbodmychadlem a vznětový agregát je dodáván v kombinaci s pětistupňovou samočinnou převodovkou Geartronic. Pětistupňová manuální převodovka je k dispozici pouze pro pětiválec s nízkotlakým přeplňováním.

V interiéru

V interiéru najdeme všechny prvky, které lze očekávat v automobilu této kategorie i značky. Nechybí automatická klimatizace, kvalitní autorádia, navigační systém nebo prvky již méně obvyklé jak jsou přehrávač DVD disků, možnost připojit se na Internet pomocí Klepněte pro větší obrázekvestavěného GSM telefonu, řidič má také možnost nahrávat krátké záznamy – pomocí mikrofonu hands-free sady.

Z vybavení se detailně podíváme na unikátní systém sloužící pro lepší orientaci v noci neboli systém nočního vidění. XC 90 je prvním evropským automobilem, který je vybaven infračerveným systémem Klepněte pro větší obrázeknočního vidění, který umožňuje dohlédnout až pět krát tak daleko, než za použití pouhých tlumených světel.

Systém nočního vidění využívá „infrakameru“, která je citlivá na změnu teploty. Je umístěna pod světlometem na levé straně, zhruba 70 centimetrů nad povrchem vozovky (ukrytá pod vyhřívaným skleněným krytem). Kamera reaguje na teplo vycházejících z předmětů před vozidlem. Ty jsou zobrazovány bíle na tmavém pozadí zrcadlového displeje o rozměru 7 x 18 centimetrů, umístěného Klepněte pro větší obrázekpřímo v řidičově zorném poli. Když se systém nočního vidění nepoužívá, displej se samočinně stáhne do přístrojového panelu.

Podvozek pro všechny cesty

Volvo XC90 je vůz navržený pro všechny typy vozovek i počasí. Třebaže není speciálně určen pro jízdy mimo silnice, kombinace elektronicky řízeného pohonu všech čtyř kol a dostatečné světlé výšky (218 mm) vytvářejí dobré předpoklady i pro jízdu v lehčím Klepněte pro větší obrázekterénu.

Rozchod kol (1634 mm vpředu a 1624 mm vzadu) a dlouhý rozvor (2859 mm) přispívají k mimořádné stabilitě vozidla, které se chová spolehlivě a bezpečně i na větších nerovnostech.

Zadní náprava je zcela oddělena, s tlumiči a pružinami připojenými přímo k nápravnici. Výsledkem je tišší jízda, hluk od vozovky a převodovky je z velké části snižován ještě předtím, než se stačí přenést na karoserii. Přední zavěšení typu MacPherson ve spojení s novým systémem řízení ZF podporuje lepší kontakt s vozovkou.

Elektronicky řízený pohon všech kol (AWD)

Jednou větou lze tento systém označit za klasický Haldex, který můžeme najít například v S60 AWD či Škodě Octavii. Obšírněji pak asi takto: Elektronicky řízený pohon všech kol, vyvinutý v úzké spolupráci s švédskou firmou Haldex. Systém pohonu kol pracuje zcela nezávisle na zásahu řidiče, síla je optimálně rozdělována mezi přední a zadní kola.

Elektronicky řízený systém AWD zpracovává signály o prokluzu kol, pohybu volantu a brzdového a plynového pedálu. Tyto informace pomáhají určit, jakým způsobem se hnací síla přerozdělí. Při běžné Klepněte pro větší obrázekjízdě na suché silnici je téměř všechen výkon přenesen na přední kola. Jestliže povrch vozovky způsobuje prokluz předních kol, je výkon úměrně převeden na zadní kola. Systém AWD se aktivuje v extrémně krátké době (po jedné sedmině otáčky kola). Je tak zaručena co nejlepší přilnavost kola. 

Na český trh by mělo Volvo XC90 přijít na konci letošího roku. Přesné datum, však zatím nebylo stanoveno. To samé platí i o prodejních cenách, které však lze očekávat v rozmezí cca 1,7 milionu do cca 2,6 milionu korun.

Příště:
Bezpečnostní výbava XC90

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků