Volvo XC90 dosáhlo nejvyššího hodnocení v testech ochrany před poraněním krku

V americkém testu systémů na ochranu krční páteře ve vozidlech kategorií SUV a pickup obdrželo Volvo XC90 jako jeden z mála modelů nejvyšší hodnocení. Nezávislý americký výzkumný a bezpečnostní institut IIHS (Insurance Institute For Highway Safety) za pomoci zkušebních figurín určoval zatížení krku při simulovaných nárazech zezadu.

Je to poprvé, kdy IIHS zrealizoval dynamické testy s vozy kategorií SUV a pickup. Testy byly provedeny ve dvou etapách. V rámci první z nich byla měřena geometrie opěrek hlavy s cílem určit jejich předpoklady pro ochranu hlavy člověka běžného vzrůstu. Do druhé etapy, ve které došlo na dynamické nárazové zkoušky, pak postoupila pouze sedadla s dobrou nebo přijatelnou geometrií opěrky. Pomocí pohyblivé plošiny byla simulována situace, kdy do stojícího vozidla zezadu narazilo druhé vozidlo se stejnou hmotností rychlostí 32 km/h.

Zkušební metoda a kritéria hodnocení byly vyvinuty v rámci široké mezinárodní spolupráce mezi odborníky na prevenci poranění krku (IIWPG – International Insurance Whiplash Prevention Group).

Výsledky ukázaly, že pouze 6 ze 44 testovaných vozidel bylo schopno poskytnout účinnou ochranu proti poranění krční páteře. Volvo XC90 přitom bylo jedním z nejlepších. Celkové hodnocení zahrnuje jak naměřenou geometrii sedadel, tak výsledek dynamické zkoušky.

IIHS zdůrazňuje, že účinná ochrana je důležitým faktorem pro snížení lidského utrpení a také pro snížení nákladů na rehabilitaci po úrazu. Nárazy zezadu jsou velmi časté a poškození krční páteře představuje nejběžnější druh závažných poranění vzniklých při dopravních nehodách.

Pohyb hlavy a horní poloviny těla musí být synchronizován

Příčinou vzniku těchto poranění je obvykle odlišný směr hlavy a těla v okamžiku, kdy je silou nárazu vrženo vpřed. Podle IIHS je klíčem k zajištění účinné ochrany při nárazu souběžný pohyb hlavy a horní poloviny těla cestujícího. Proto musí sedadlo a opěrka hlavy spolupracovat způsobem, aby byla hlava podepřena tak, aby mohla zrychlit společně s horní polovinou těla. Dále je důležité umístění opěrky hlavy v dostatečné výšce a blízkosti.

„Opěrky hlavy Volvo byly zkonstruovány tak, aby fungovaly přesně tímto způsobem,” vysvětluje Ingrid Skogsmo, ředitelka bezpečnostního střediska Volvo Cars Safety Centre. „WHIPS – systém společnosti Volvo na ochranu před úrazy krční páteře – je součástí standardní výbavy všech nových vozů Volvo. Je navržen takovým způsobem, aby zajišťoval souběžný pohyb hlavy a horní části těla, a aby současně omezoval vznikající zrychlení.“

Pokročilá konstrukce systému společnosti Volvo na ochranu před poraněním krku je jedním z důvodů vynikajících výsledků dosažených v rámci provedených zkoušek. Testy IIHS tuto skutečnost plně potvrdily.

Systém Volvo pro prevenci poranění krku (WHIPS)

V systému pro prevenci poranění krku vyvinutém společností Volvo jsou přední sedadla a jejich opěrky hlavy zkonstruovány takovým způsobem, aby v průběhu kolize poskytovaly jednotnou oporu celé páteře a hlavy. Sedadla jsou navíc vybavena konzolou mezi opěradlem a sedákem, která pomáhá sedadlu pohlcovat energii a tím snižovat síly zrychlení vznikající při nárazu zezadu. Tohoto cíle je dosaženo váhou těla cestujícího, která současně tlačí na opěradlo směrem dozadu a dolů. Tento pohyb tlumí vznikající síly podobným způsobem, jako když je hozený míč chycen do ruky. Systém je aktivován automaticky při dostatečně silném nárazu zezadu, kdy kontrolovaným způsobem zachytí páteř a krk pohybem opěradla dozadu a dolů. Tím se snižuje namáhání těla cestujícího a současně se omezuje následný pohyb vpřed.

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků