Volvo XC90 dosáhlo nejvyššího hodnocení v testech ochrany před poraněním krku

V americkém testu systémů na ochranu krční páteře ve vozidlech kategorií SUV a pickup obdrželo Volvo XC90 jako jeden z mála modelů nejvyšší hodnocení. Nezávislý americký výzkumný a bezpečnostní institut IIHS (Insurance Institute For Highway Safety) za pomoci zkušebních figurín určoval zatížení krku při simulovaných nárazech zezadu.

Je to poprvé, kdy IIHS zrealizoval dynamické testy s vozy kategorií SUV a pickup. Testy byly provedeny ve dvou etapách. V rámci první z nich byla měřena geometrie opěrek hlavy s cílem určit jejich předpoklady pro ochranu hlavy člověka běžného vzrůstu. Do druhé etapy, ve které došlo na dynamické nárazové zkoušky, pak postoupila pouze sedadla s dobrou nebo přijatelnou geometrií opěrky. Pomocí pohyblivé plošiny byla simulována situace, kdy do stojícího vozidla zezadu narazilo druhé vozidlo se stejnou hmotností rychlostí 32 km/h.

Zkušební metoda a kritéria hodnocení byly vyvinuty v rámci široké mezinárodní spolupráce mezi odborníky na prevenci poranění krku (IIWPG – International Insurance Whiplash Prevention Group).

Výsledky ukázaly, že pouze 6 ze 44 testovaných vozidel bylo schopno poskytnout účinnou ochranu proti poranění krční páteře. Volvo XC90 přitom bylo jedním z nejlepších. Celkové hodnocení zahrnuje jak naměřenou geometrii sedadel, tak výsledek dynamické zkoušky.

IIHS zdůrazňuje, že účinná ochrana je důležitým faktorem pro snížení lidského utrpení a také pro snížení nákladů na rehabilitaci po úrazu. Nárazy zezadu jsou velmi časté a poškození krční páteře představuje nejběžnější druh závažných poranění vzniklých při dopravních nehodách.

Pohyb hlavy a horní poloviny těla musí být synchronizován

Příčinou vzniku těchto poranění je obvykle odlišný směr hlavy a těla v okamžiku, kdy je silou nárazu vrženo vpřed. Podle IIHS je klíčem k zajištění účinné ochrany při nárazu souběžný pohyb hlavy a horní poloviny těla cestujícího. Proto musí sedadlo a opěrka hlavy spolupracovat způsobem, aby byla hlava podepřena tak, aby mohla zrychlit společně s horní polovinou těla. Dále je důležité umístění opěrky hlavy v dostatečné výšce a blízkosti.

„Opěrky hlavy Volvo byly zkonstruovány tak, aby fungovaly přesně tímto způsobem,” vysvětluje Ingrid Skogsmo, ředitelka bezpečnostního střediska Volvo Cars Safety Centre. „WHIPS – systém společnosti Volvo na ochranu před úrazy krční páteře – je součástí standardní výbavy všech nových vozů Volvo. Je navržen takovým způsobem, aby zajišťoval souběžný pohyb hlavy a horní části těla, a aby současně omezoval vznikající zrychlení.“

Pokročilá konstrukce systému společnosti Volvo na ochranu před poraněním krku je jedním z důvodů vynikajících výsledků dosažených v rámci provedených zkoušek. Testy IIHS tuto skutečnost plně potvrdily.

Systém Volvo pro prevenci poranění krku (WHIPS)

V systému pro prevenci poranění krku vyvinutém společností Volvo jsou přední sedadla a jejich opěrky hlavy zkonstruovány takovým způsobem, aby v průběhu kolize poskytovaly jednotnou oporu celé páteře a hlavy. Sedadla jsou navíc vybavena konzolou mezi opěradlem a sedákem, která pomáhá sedadlu pohlcovat energii a tím snižovat síly zrychlení vznikající při nárazu zezadu. Tohoto cíle je dosaženo váhou těla cestujícího, která současně tlačí na opěradlo směrem dozadu a dolů. Tento pohyb tlumí vznikající síly podobným způsobem, jako když je hozený míč chycen do ruky. Systém je aktivován automaticky při dostatečně silném nárazu zezadu, kdy kontrolovaným způsobem zachytí páteř a krk pohybem opěradla dozadu a dolů. Tím se snižuje namáhání těla cestujícího a současně se omezuje následný pohyb vpřed.

Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
TEST: Moto Guzzi Audace Carbon – Pořádná stylovka za půl milionu

Moto Guzzi Audace Carbon

Pokud jste rádi středem pozornosti, milujete bloumání krajinou bez určeného cíle a neplánujete tripy delší než 200 km, mohla by vás tahle fajnová Guzzi zajímat. Ohromuje svým charakterem a její motor vás nadchne stejně jako italský smysl pro detail.

28.  9.  2017 | Michal Žďárský | 11 příspěvků